• پنجشنبه / ۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98100503664
  • منبع : بی بی‌ سی

آغاز رای گیری برای انتخاب رهبری حزب لیکود اسرائیل

آغاز رای گیری برای انتخاب رهبری حزب لیکود اسرائیل

رای گیری در انتخابات رهبری حزب لیکود اسرائیل آغاز شده است، در حالیکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با چالشی به منظور ادامه رهبری حزب مواجه است.

به گزارش ایسنا، رقابت در انتخابات رهبری حزب لیکود بین بنیامین نتانیاهو، که از بیست سال پیش تا کنون رهبری این حزب راستگرا را در دست داشته، و رقیب او گیدئون ساعر، در جریان بوده است.

ساعر به جناح راست حزب لیکود تعلق دارد و گفته است که بنیامین نتانیاهو صلاحیت و توانایی خود برای ادامه رهبری حزب و هدایت آن به سوی پیروزی در انتخابات را از دست داده است.

رای گیری از اعضای حزب صبح امروز ساعت ۹ به وقت محلی آغاز شد و تا ۱۱ شب ادامه خواهد یافت و برنده انتخابات باید حزب را در انتخابات پارلمانی جدید که برای ماه مارس - سه ماه دیگر - برنامه ریزی شده، رهبری کند.

همچنین به گزارش سما نیوز، ۱۰۶ حوزه‌های رای‌گیری در تمامی مناطق اراضی اشغالی صبح امروز گشوده شدند. نزدیک به ۱۱۶ هزار و ۴۸ تن از اعضای حزب در این انتخابات حق رای دارند و کمیته ویژه انتخابات حزب لیکود نیز ناظر بر کل روند رای‌گیری است.

نتایج اولیه این انتخابات صبح فردا (جمعه) منتشر خواهد شد.

در این رابطه مدیرکل حزب لیکود این انتخابات را "بزرگترین اقدام دموکراتیک در اسرائیل" خواند و از تمامی اعضای این حزب برای شرکت در رای‌گیری دعوت کرد.

نتانیاهو در یکی از مراکز رای‌گیری در شهر اشغالی قدس حضور یافته و رقیب او ساعر نیز در یکی از حوزه‌های تل‌آویو رای خود را به صندوق می‌اندازد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که شانس نتانیاهو برای ماندن در کرسی ریاست لیکود بیشتر از شانس شاعر است که از حمایت اعضای جدید این حزب برخوردار است، در واقع اعضای قدیمی لیکود همچنان حامی نتانیاهو هستند.

گلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کنار یسرائیل کاتس، وزیر خارجه، مری رگو، وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم و دیگر وزرا و اعضای کنست (پارلمان این رژیم) حمایت خود از نتانیاهو را اعلام کرده‌اند.

نتانیاهو تعهد داده ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری بنا کرده و به زودی به عنوان اولین گام در الحاق تمامی شهرک‌ها و نه فقط شهرک‌های بزرگ به حاکمیت اسرائیل، تلاش‌هایی را با حمایت آمریکا برای الحاق دشت اردن به اراضی تحت کنترل اسرائیل آغاز کند.

در مقابل ساعر مدعی شده برای تخریب روستای خان احمر، تقویت شهرک‌سازی‌ها، اعمال حاکمیت کامل بر "مناطق ج" و ممانعت از تقویت حضور تشکیلات خودگردان فلسطین در این مناطق و در نهایت اجرای قوانین این رژیم در تمامی مناطق کرانه باختری تلاش خواهد کرد.

به گزارش بی.بی.سی انتخابات پارلمانی اسرائیل که برای ماه مارس آتی در نظر گرفته شده سومین انتخابات این رژیم در ماه‌های اخیر خواهد بود که به نتیجه قطعی برای تعیین دولت جدید منجر نشده است.

تا کنون هیچ حزب واحدی نتوانسته است اکثریت لازم در پارلمان اسرائیل - کنست - را به دست آورد و تلاش رهبران احزاب بزرگتر از جمله نتانیاهو برای یافتن شرکایی جهت تشکیل دولت ائتلافی هم به نتیجه نرسیده است.

ناکامی حزب لیکود در کسب کرسی‌های لازم جهت ادامه زمامداری باعث شده است تا رقبای بنیامین نتانیاهو در داخل این حزب او را به ضعف رهبری متهم کرده و خواستار برگزاری انتخابات شوند.

علاوه بر بحران سیاسی، نتانیاهو با مشکلات ناشی از پرونده‌های اتهام فساد مالی و سوء استفاده از مقام مواجه است.

نتانیاهو یک بار از سال ١٩٩٦ تا سال ١٩٩٩ و سپس از سال ٢٠٠٩ تاکنون نخست وزیر اسرائیل بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha