• جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98100604106
  • خبرنگار : 71610

درخواست علاوی برای تشکیل دولت "کوچک" در عراق زیر نظر سازمان ملل

درخواست علاوی برای تشکیل دولت "کوچک" در عراق زیر نظر سازمان ملل

ائتلاف الوطنیه عراق ضمن مخالفت با استعفای رئیس جمهوری این کشور از سمتش، خواستار تشکیل دولت "کوچک" تحت نظارت سازمان ملل شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، ائتلاف الوطنیه عراق به رهبری ایاد علاوی پس از استعفای برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور از سمتش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به ناتوانی فراکسیون‌های سیاسی در معرفی نامزدی که خواسته‌های ملت را پاسخگو بوده و شایسته اداره کشور در این شرایط حساس باشد، به نظر ما وقت آن است که برهم صالح، (رئیس جمهوری عراق) یک هیئت دولت کوچک تحت نظارت سازمان ملل تشکیل دهد و کمیسیون مستقل جدید انتخابات را با قانون انتخابات منصفانه و عادلانه بر سر کار آورد، طوری که این دولت بیش از یک سال فعالیت نکند و تعهد دهد که در انتخابات نامزد نشود.

ائتلاف علاوی ضمن مخالفت با استعفای برهم صالح خواستار ادامه نقش‌آفرینی وی بر اساس الزامات قانون اساسی و خواسته‌های ملت عراق شد.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: در سخت‌ترین و پرمخاطره‌ترین مرحله تاریخ جدید عراق، در حالی که انتظار می‌رفت فراکسیون‌های سیاسی از سر مسؤولیت پذیری نخست‌وزیری را برای خارج کردن کشور از بحران کنونی معرفی کنند، در کمال ناباوری می‌بینیم که این فراکسیون‌ها بار دیگر با بی‌اعتنایی به قانون اساسی، نخست وزیری را معرفی می‌کنند که تنها مورد توافق دو فراکسیون است و به قانون شکنی بیشتر پافشاری می‌کنند که فراکسیون اکثریت پارلمانی هستند، این درحالی است که چنین چیزی در جلسه نخست پارلمان ثبت نشده است.

ائتلاف علاوی در ادامه بیانیه خود آورده است: این فراکسیون‌ها به جای سپردن امور به رئیس جمهوری برای مشورت با احزاب سیاسی و نظرخواهی از همه آنها به منظور رسیدن به دیدگاه یکپارچه، وی را تحت فشار قرار دادند که نامزد آنها را معرفی کند و هیچ توجهی به خواسته‌های معترضان و اتحادیه‌های صنفی و گروه‌هایی نکرده‌اند که نظر دیگری در این باره داشته‌اند.

برهم صالح پنج‌شنبه ضمن مخالفت با معرفی "اسعد العیدانی" به عنوان کاندیدای پست نخست وزیری عراق، استعفایش را به پارلمان ارائه کرد. رئیس جمهوری عراق با اعلام استعفایش از پارلمان خواسته تا در این باره تصمیم گیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۶ ۱۳:۲۱

همه میدانندکه این نظرایادعلاوی منافقانه، وسخن یک مزدورآمریکا وآل سعوداست.