• جمعه / ۶ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98100604146
  • خبرنگار : 71610

الاخبار: اختلاف احزاب شیعه عراق فضا را برای مداخله آمریکا تقویت می‌کند

الاخبار: اختلاف احزاب شیعه عراق فضا را برای مداخله آمریکا تقویت می‌کند
اسعد العیدانی

یک منبع عراقی نسبت به تشدید بحران این کشور در نتیجه اختلافات میان احزاب شیعه و تقویت مداخله آمریکا در عراق هشدار داد.

 به گزارش ایسنا، یک منبع عراقی مطلع از تحولات عراق در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار اظهار کرد که بحران این کشور در نتیجه اختلافات میان احزاب شیعه درحال افزایش است.

وی معتقد است، چنانچه مرجعیت دینی قدرتمندانه در این مسأله ورود نکند امکان ادامه بحران برای دست‌کم یک هفته دیگر وجود دارد.

طبق گفته این منبع، همه بیم آن را دارند که عراق به هرج و مرجی بزرگتر از گذشته بازگردد. به نظر می‌رسد آمریکا این تشدید بحران را که برخی طرف‌ها مانند ائتلاف البناء (سازندگی) امکان ناگزیر شدن برای ورود به یک "مقابله بزرگ" برای پایان دادن به آن را پنهان نمی‌کنند، فرصت مناسبی برای از سرگیری مداخله خود در عراق می‌داند، هرچند که در ظاهر تمایل به آتش‌بس نشان می‌دهد.

این منابع ادامه دادند، آمریکا که روی احزاب، شخصیت‌ها، دستگاه‌های امنیتی و سازمان‌های جامعه مدنی عراق برای مدیریت و هدایت معترضان سرمایه گذاری کرده است، سعی دارد تا از وضعیت بحرانی احزاب شیعه برای تسویه حساب با ایران سؤء استفاده کند.

الاخبار در ادامه گزارش داد، اینگونه به نظر نمی‌رسد بحران سیاسی عراق که از اکتبر گذشته شکل گرفت به سمت حل و فصل شدن پیش برود به ویژه اینکه در سایه تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی بُعد قانونی نیز پیدا کرده است و بعید نیست شکل کنونی نظام این کشور را نیز در بر بگیرد. این درحالی است که درگیری‌های سیاسی پس از اقدام غافلگیر کننده برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و تقدیم استعفایش به پارلمان شدت گرفته است.

کاندیداتوری اسعد العیدانی، استاندار بصره برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق اختلافاتی را میان اعضای ائتلاف البناء ایجاد کرد و اطلاعات حاکی از آن است که قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در نتیجه انتخاب "گزینه‌های اشتباه" برای پست نخست وزیری با هادی العامری و نوری مالکی و دیگر رهبران ائتلاف الفتح دچار کشمکش شده است و از آنجایی که العیدانی در دولت‌های پیشین مناصبی داشته است پیشنهاد وی برای تصدی پست نخست‌وزیری را "فاجعه" خوانده است.

در همین راستا، چند منبع عراقی به الاخبار گفتند که کودتای مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق علیه تفاهمات با ائتلاف الفتح روزنه کوچکی را در مقابل این ائتلاف باقی گذاشت، با این وجود، این منابع معتقدند که الفتح باید به دنبال یافتن چهره‌هایی باشد که خواسته‌های معترضان خشمگین و آیت الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر را برآورده سازند.

الاخبار در ادامه آورده است، از آنجایی که مرجعیت دینی اعلام کرده در خطبه امروز به وضعیت سیاسی عراق نخواهد پرداخت مشخص شده است که صدر از نامزدی مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات ملی یا رحیم العکیلی، رئیس سابق سازمان شفاف‌سازی و یا فائق الشیخ، نماینده پارلمان حمایت می‌کند اما از آنجایی که العکیلی متهم به فساد است و دستور بازداشتش صادر شده و فائق الشیخ نیز حامی ندارد بنابراین شانس الکاظمی علی‌رغم مخالفت بخش گسترده‌ای از فراکسیون البناء با کاندیداتوری وی در حال افزایش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha