• شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98100704678
  • منبع : نمایندگی مرکزی

زیر کسب و کارتان کمک فنر بگذارید

دوره آموزشی کسب و کار

ایسنا/مرکزی در مواقع بروز بحران در حوزه کسب و کار باید با تغییر نگرش و نگاه از زاویه های جدید به شرایط، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و در عین حال به روش هایی کاملا هوشمندانه کسب و کار را از خطر فروپاشی حفظ کرده و به عبارتی با تعبیه کمک فنرهایی در سازه کسب و کار، آنرا در برابر تکانه های ناشی از بحران حفظ کرد.

مهدی نظام آبادی مدرس کسب و کار در کارگاه آموزشی "آشنایی با اصول و قواعد بازاریابی و فروش در شرایط رکود" که به همت معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی و ستفا استان در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد، در بیان استراتژی های بازاریابی و فروش در شرایط بحران، اظهار کرد: بحران می تواند به معنای انحراف از وضعیت تعادل عمومی رابطه سازمان با محیط یا تعریفی از خصوصیت محیطی باشد که سازمان مجبور است به صورت مستمر از آن آگاهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحران سازمانی می تواند دارای اشکال متنوعی نظیر بدنام شدن محصول، مخدوش شدن پشتیبانی، تحریم محصولات، اعتصاب، خرابی سیستم اطلاعات و ... باشد، افزود: مدیریت بحران تلاش نظام یافته توسط اعضای سازمان همراه با ذینفعان خارج از سازمان جهت پیشگیری از بروز بحران ها یا مدیریت اثربخش بحران در زمان وقوع است.

نظام آبادی خلاقیت را یکی از عناصر مهم در توسعه کسب و کار و عبور از بحران عنوان و اظهار کرد: ذهنی که الگوبردار نیست و بدنبال خلاقیت است، مرزها را توسعه می دهد و در کسب و کار تغییر ایجاد کرده و از تهدیدها فرصت می سازد تا در کسب و کار به دستاوردهای جدید و مترقی برسد.

وی با بیان اینکه بحران ها به سه دسته فوری، تدریجی و ادامه دار تقسیم می شوند، افزود: شناخت عوامل و گرایشات کلیدی بیرونی که تا دو سال و پنج سال آینده بیشترین تاثیر را بر روی کسب و کار می گذارند، تعیین گرایشات بازازیابی و توسعه ای که در دو سال و پنج سال اینده انتظار آن را دارید و بزرگترین تغییر و تحولاتی که در دو سال و پنج سال آینده در ادامه کسب و کار انتظار روبرو شدن با آن را دارید، مواردی هستند که در برخورد با بحران باید در قالب سوالاتی از خود بپرسید.

نظام آبادی بازنگری و تغییر زنجیره ارزش، طرز فکر نوآورانه و خلاق، آموزش های تازه و مناسب، بازاندیشی زیرساخت ها و  پیشگیری لازم را از اقداماتی عنوان کرد که در شرایط بحران باید درخصوص یک کسب و کار صورت بگیرد و گفت: مجموعه استراتژی های بازاریابی در بخش های مختلف اعم از استراتژی های بازار، استراتژی های محصول، استراتژی قیمت، استراتژی ترویج و استراتژی ترویج باید در دوران بحران بازنگری شوند و تغییراتی در آنها ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است در کسب و کار بقا داشته باشیم و به نتایج مطلوبی برسیم باید توسعه ایجاد کنیم، افزود: در غیر این صورت یا باید به سمت کوچک کردن محیط کسب و کار و تاریخ انقضا دادن به آن برویم یا اجازه دهیم که کسب و کار فعالتری ما را نابود کند.

نظام آبادی نگرش جدید به تهدیدها را یکی از ارکان توسعه کسب و کارها و ایجاد فرصت عنوان کرد و افزود: برای مثال ژاپن با نگرش جدید به زلزله توانست خسارات ناشی از آن را مدیریت کند و با قرار دادن کمک فنر زیر ساختمان ها توانست خسارات را کاهش داده و در عین حال یک تکنولوژی جدید در این حوزه به صنعت ساخت و ساز ارائه کند.

وی نترسیدن از بحران، ارزشمند دانستن مشتریان فعلی، توقف ضایعات، فروش منافع، بازگشت سرمایه گذاری، کمک به ذینفعان، توجه به محصولات ضروری و اولویت ها، توجه به نیروی فروش پنهان، توجه به نابود نکردن برند و اندازه گیری عملکرد بازاریابی و فروش از طریق معیارهای مختلف را بعنوان توصیه های ده گانه بازاریابی در شرایط بحران عنوان کرد.

نظام آبادی همچنین، استراتژی ارزش و ارزنده بودن به جای تغییرات و کاهش قیمت ها، استراتژی هدف گذاری مجدد، استراتژی سرمایه گذاری در نوآوری و محصولات نوآورانه و استراتژی پشتیبانی از شناسه ها را چهار استراتژی بازاریابی برای غلبه بر بحران دانست.

وی حساس شدن به چالش ها و موانع درون سازمانی و حساس شدن و واکنش درست به چالش ها و موانع بیرونی را از مواردی عنوان کرد که در مدیریت موانع و چالش ها در زمان بروز بحران باید به آنها توجه شود و گفت: مدیریت مخارج و منابع، مدیریت عوامل تولید در شرایط بحران و مدیریت منافع را در این حوزه نباید نادیده گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.