• شنبه / ۷ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98100704704
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛

مقایسه مهارت ادراک شنیداری در کودکان کاشت حلزون و عادی

کاشت حلزون

ایسنا/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری کودکان ناشنوا را تقویت می‌کند، باز هم ادراک کودکان کاشت حلزون از کودکان عادی ضعیف‌تر است و برای نزدیک کردن ادراک این کودکان به کودکان عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است.

هاجر بهرامی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زبان‌شناسی همگانی دانشگاه اصفهان در پایان نامه خود به بررسی "مقایسه مهارت درک ترکیبات استعاری در کودکان تلفیقی کم شنوای کاشت حلزون و کودکان عادی" پرداخت.

مهارت درک مفاهیم انتزاعی به ویژه استعاره‌ها برای تحصیل و زندگی امری ضروری است. آسیب شنوایی در سنین قبل از فراگیری زبان اثرات متفاوتی بر درک استعاره افراد و عملکردهای آنان دارد.

این مطالعه با هدف مقایسه درک مهارت ترکیبات استعاری در کودکان تلفیقی کم‌شنوای کاشت حلزون و کودکان طبیعی انجام شد.

در این مطالعه ۳۵ کودک کم‌شنوای کاشت حلزون از نظر درک ترکیبات استعاری با ۳۵ کودک عادی که از نظر جنسیت و سن با گروه کم‌شنوا همتا بودند، مقایسه شدند. این کودکان با آزمونی محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ابتدا آزمون درک کلمات اجرا و در صورت پاسخ صحیح به ۷۵ درصد از کلمات، آزمون ترکیبات استعاری انجام شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمون تی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته‌های این تحقیق حاکی از این است که نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی کودکان کم‌شنوای کاشت حلزون نسبت به کودکان عادی به طور معناداری کمتر است و  نمره درک ترکیبات استعاری و تشبیهی در کودکان کم‌شنوای کاشت حلزونی که عمل خود را قبل از ۳ سالگی انجام داده بودند نسبت به کودکانی که عمل خود را بعد از ۳ سالگی انجام داده بودند به طور معناداری بالاتر است.

میانگین درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی‌ها برابر با ۷.۴۵ و میانگین درک ترکیبات استعاری در کل آزمودنی‌ها برابر با ۷.۱۴ است که حاکی از آن است که نمره درک ترکیبات تشبیهی در کل آزمودنی‌ها بالاتر بود، اما این تفاوت از نظر آماری معنادار نشد.

هر چند کاشت حلزون ادراک شنیداری کودکان ناشنوا را تقویت می‌کند، باز هم ادراک کودکان کاشت حلزون از کودکان عادی ضعیف‌تر است. برای نزدیک کردن ادراک این کودکان به کودکان عادی سن عمل کاشت عامل بسیار مهمی است و پیشنهاد می‌شود، این عمل در سنین پایین‌تر از سن فراگیری زبان و حتی‌الامکان در سال اول زندگی کودک انجام شود. هم‌چنین درک بهتر این کودکان و کودکان عادی از ترکیبات تشبیهی را می‌توان نتیجه وجود تشابه آشکار، ظاهری و ملموس در این ترکیبات نسبت به ترکیبات استعاری دانست.

این پایان نامه با راهنمایی محمد عموزاده، سالار فرامرزی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.