• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۰۰:۵۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 98100805207
  • خبرنگار : 71214

در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

تسهیلات ۱۲ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان عمومی

تسهیلات ۱۲ میلیارد دلاری برای نوسازی ناوگان عمومی

مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از در نظر گرفتن حدود ۱۲ میلیارد دلار یارانه و تسهیلات در قالب دو طرح برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شامل کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس خبر داد.

صدرالله بمانا در گفت‌وگو با ایسنا درباره اینکه برخی مسئولان شهری سهم ناوگان فرسوده کامیون‌های بین‌شهری را در آلودگی پایتخت ۲۳ درصد اعلام می‌کنند، اظهار کرد: این آمار را نمی‌توان یا تکذیب کرد اما باید گفت که کامیون‌های برون‌شهری اکثراً نو و بدون مشکل هستند و دارای معاینه فنی و کارت هوشمندی بوده که دائما رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۷ درصد از کامیون‌ها و حدود ۱۴ درصد از اتوبوس‌های برون‌شهری فرسوده هستند، گفت: کامیون‌های فرسوده حق ورود به کلانشهرها را ندارند و برخی از آنها که چندان فرسوده نیستند اجازه محدودی در ساعات‌های ۱۰ شب تا ۶ صبح برای ورود به تهران دارند که عموماً اطراف پایتخت بارشان را تخلیه می‌کنند بنابراین نمی‌توان سهم این ناوگان را در آلودگی هوا پررنگ دانست.

مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: دو طرح برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم که یکی از آنها تحت عنوان طرح ریاست‌جمهوری برای نوسازی ناوگان تجاری اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت است و در این طرح ۱۷۴ هزار و ۵۵۰ دستگاه ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری در نظر گرفته شده و قرار است از محل صرفه‌جویی سوخت دولت ۵۰ درصد قیمت خودرو را در قالب یارانه به رانندگان تخفیف دهد.

بمانا ادامه داد: این تخفیف به‌گونه‌ای است که ۵۰ درصد قیمت آن از سوی دولت به کارخانه‌های خودرو پرداخت می‌شود و از سوی دیگر نیز ۳۰ درصد کل مبلغ خودرو به رانندگان دارای خودرو فرسوده تسهیلات ۱۸ درصد با مدت بازپرداخت پنج ساله داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از قیمت ناوگان حمل‌ونقل عمومی آورده دارندگان خودروهای فرسوده است، گفت: تاکنون ۲۴ تا ۲۵ هزار ثبت سفارش انجام شده که درگیر انتقال ارز است و یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات آن در نظر گرفته شده است.

مدیر نوسازی، توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره طرح دوم برای نوسازی کامیون‌های فرسوده اظهار کرد: طرح دوم صرفاً برای کامیون‌ها است و کارخانه‌های داخلی، شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان کامیون‌های فرسوده می‌توانند در قالب آن از سازمان راهداری مجوز واردات کامیون‌های زیر سه سال را دریافت کنند. در این میان شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌توانند ۱۰۰ دستگاه و کارخانه‌های داخلی می‌توانند تا ۱۰۰۰ دستگاه کامیون با این شرایط البته از کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره وارد کنند که استانداردهای روز دنیا را داشته باشد.

بمانا با بیان اینکه برای نوسازی ۳۴۰ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده حدود ۴۰ میلیارد دلار اعتبار نیاز است، گفت: از طرح نوسازی کامیون‌های فرسوده استقبال مناسبی صورت گرفته چراکه متقاضیان می‌توانند حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت بازار این کامیون‌ها را که نو نیستند، وارد کنند. البته هنوز مجوزی صادر نکردیم اما به محض نهایی شدن مراحل اجرایی آن، در رسانه‌ها به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۱۱ ۲۱:۳۹

سلام پس چرا اجرایی نمیشه این طرح نوسازی همش وعده میدین از الودگی هوا مردیم

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۰۸ ۲۳:۵۶

خوبه اگه بشه چی میشه واییییی ماغول خورمون خیلی خوبه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۰۹ ۰۰:۰۹

رحمی به راننده جماعت ندارن ول کن برو سراغ دلالی وشغل کاذب