• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98100805326
  • خبرنگار : 71592

اعتراض مراکشی‌ها به حبس یک روزنامه‌نگار مقابل پارلمان کشورشان

اعتراض مراکشی‌ها به حبس یک روزنامه‌نگار مقابل پارلمان کشورشان

ده‌ها تن از فعالان حقوق بشری و دیگر فعالان مراکشی در برابر پارلمان این کشور تجمع کرده و خواستار آزادی یک روزنامه‌نگار مراکشی شدند که به دلیل انتقادش از دستگاه قضایی در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرکنندگان مراکشی در راستای آزادی عمر الراضی، روزنامه‌نگار مراکشی که پنجشنبه گذشته به دلیل انتشار توییتی در انتقاد از دستگاه قضایی توسط مقامات این کشور بازداشت شد و نیز دیگر بازداشتی‌های عقیدتی شعارهایی سر دادند.

دوم ژانویه جلسات محاکمه الراضی آغاز می‌شود. وی ماه آوریل در توییتی احکام صادر شده در حق فعالان جنبش "الریف" را به باد انتقاد گرفته بود و دادستانی کل مراکش هم او را به توهین به دستگاه قضایی متهم کرد. اعتراضات معروف به "جنبش الریف" در شهر الحسیمه و اطراف آن در طول چندین ماه بین پاییز ۲۰۱۶ تا تابستان ۲۰۱۷ در اعتراض به کشته شدن یک ماهیگیر رخ داد.

روز جمعه تعدادی از فعالان حقوق بشری "کمیته ملی آزادی روزنامه‌نگار الراضی، همه زندانیان عقیدتی و دفاع از آزادی بیان" را تأسیس کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند، هدف این کمیته مبارزه برای آزادی الراضی و کلیه زندانیان عقیدتی، افشاگری و مخالفت با هجمه شدید و روزافزون قدرت علیه آزادی عقیده و بیان، حمایت از حق شهروندان در داشتن آزادی بیان و انتقاد از دولت و نهادهای آن است.

خدیجه الریاضی، هماهنگ‌کننده کمیته مذکور، در حاشیه تظاهرات به خبرنگار رویترز گفت: این هجمه علیه آزادی بیان را خطرناک می‌دانیم، زیرا ثبات کشور ما را تحت تأثیر قرار داده و آن را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به شورایی که محمد ششم، پادشاه مراکش اخیرا برای تدوین سیاست جدید توسعه کشور تشکیل داده است، گفت، هیچ الگوی توسعه‌ای بدون رعایت حقوق بشر و آزادی‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha