• یکشنبه / ۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98100805622
  • خبرنگار : 50040

بازی های کودکانه؛ چرا و چگونه؟

بازی

ایسنا/گیلان یک روان شناس کودک بازی های کودکانه برای سنین شش تا ۱۲ سال را لازم دانست و گفت: والدین به یک همبازی قابل اطمینان برای کودک خود تبدیل شوند.

علیرضا یاوری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کودک نیاز به حرکت و جنبش دارد، اظهار کرد: بازی کودک بخش مهمی از نیاز کودک است که بر سلامت و آینده او اثر می گذارد.

وی با اشاره به دغدغه والدین درباره چگونگی بزرگ شدن و تربیت کودکان، افزود: بازی های کودکانه برای سنین شش تا ۱۲ سال لازم است، اما متاسفانه والدین امروزی بعد از دو سالگی شرایط بازی را برای کودکان فراهم نمی‌کنند و این فرصت را از دست می‌دهند، در حالی که کودک باید در دوران تحصیل همزمان بازی را ادامه دهد.

این روان شناس کودک با بیان اینکه بازی مهارت های مختلفی را در کودک پرورش می دهد، تصریح کرد: بازی موقعیت استفاده از قوه تخیل را در کودک به وجود می آورد و موجب شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت او می شود.

یاوری رهایی کودک از ترس، کمرویی و خجالت بیهوده را یکی دیگر از کارکردهای بازی دانست و عنوان کرد: در بازی کودک همکاری، همیاری و مشارکت را یاد می گیرد و با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود.

وی با بیان اینکه بازی کودک موجب ابراز احساسات، عواطف، ترس ها و تردیدها، محبت، خشم و کینه و نگرانی ها می شود، گفت: بازی موجب رشد هماهنگ دستگاه ها و اعضای مختلف بدن می شود و حواس کودک را تقویت و نیرو و انرژی بدن او را به بهترین شکل مصرف می کند.

این روان شناس کودک با اشاره به نقش به سزای بازی در یادگیری زبان، اضافه کرد: کودک در قالب بازی یاد می گیرد که رفتارهای هوشمندانه از خود بروز دهد، اما بازی به تنهایی باعث بالا رفتن مهارت های مذکور نمی شود و والدین نقش اساسی را ایفا می کنند.

یاوری از والدین خواست به یک همبازی قابل اطمینان برای کودک خود تبدیل شوند و گفت: والدین باید به بازی کودک اهمیت دهند، زیرا زندگی او در بازی شکل واقعی به خود می گیرد، اما نباید در بازی کودک دخالت کنند و تنها راهنما و کمک کننده خوبی باشند.

وی با بیان اینکه والدین برای متوقف کردن بازی کودک نباید از امر و نهی استفاده کنند، یادآور شد: با توجه به روحیه کنجکاو کودک، والدین او را به گونه ای راهنمایی کنند که به تفکر مثبت و اندیشه خلاق و سازنده دست یابد.

این روان شناس کودک ادامه داد: باید مراقب باشیم که محیط بازی کودک موجب آسیب جسمی، فکری و یا روانی او نشود لذا والدین در انتخاب نوع بازی کودک به سن، جنس و توانایی های او توجه کنند.

یاوری با تاکید بر لزوم پرهیز از محدود کردن کودک در هنگام بازی، خاطرنشان کرد: والدین نوع و مدت زمان بازی کودک را به گونه ای کنترل کنند که از فشارهای هیجانی و روحی بیش از حد دور باشد.

وی با بیان اینکه باید وسایل بازی کودک را مناسب سن و رشد جسمی و ذهنی او تهیه کرد، افزود: آداب اجتماعی و چگونگی رفتار با دیگران را ضمن همبازی شدن با کودکان می توانیم به صورت غیرمستقیم به آنها بیاموزیم.

این روان شناس کودک، ساختن اسباب بازی با استفاده از وسائل موجود در خانه را موجب برقراری یک ارتباط عاطفی میان کودک و والدین دانست و اظهار کرد: کودکان همواره نیازمند بازی هستند لذا والدین اسباب بازی های مناسب هر مکان را همراه خود داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.