• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98100906608
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان عنوان کرد

برداشت ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی کشور طی ۲۰ سال

برداشت ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از آب زیرزمینی کشور طی ۲۰ سال

ایسنا/اصفهان مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: طی ۲۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی کشور برداشت شده همچنین ۱۲ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی استان اصفهان برداشت شده است.

سیدمهدی میرباقری ظهر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران، با اعتقاد بر اینکه نگاه ها به آب واقع بینانه نیست، اظهار کرد: بحث آب، موضوعی فرامنطقه ای و ملی است و به طور قطع آینده ایران به همین نگاه ها و نگرش ها بستگی دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین پروژه در حوزه منابع آب های زیرزمینی طرح احیا و تعادل بخشی است، گفت: این طرح بعد از هشت سال چالش بسیار و نبود اعتبارات، در سال ۹۲ تصویب و عملیاتی شد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در سال های نخست به این طرح اعتبارات لازم داده می شد، اما اکنون این بودجه کمتر شده و به دلیل مشکلات اقتصادی کشور تنها با چانه زنی اعتبارات را دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان ۳۵ محدوده مطالعاتی داریم، اظهار کرد: از این تعداد هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی است.

میرباقری با اشاره به اینکه سالانه از چاه های مجاز ۳ میلیارد و ۵۴۱ مترمکعب آب تخلیه می شود، گفت: در حال حاضر ۴۲ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد که ۳۲ هزار حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است.

وی افزود: در حال حاضر ۲۱ هزار و ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز داریم که ۱۳ هزار و ۷۲۹ حلقه چاه فعال است و سالانه ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب از این چاه ها تخلیه می شود.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: از سال ۱۳۸۶ تاکنون، ۵۹۰۳ حلقه چاه در استان اصفهان مسدود شده که موجب صرفه جویی ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب شده است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۱۲ هزار و ۱۱۶ پروانه بهره برداری کشاورزی اصلاح و تعدیل شده که منجر به کاهش ۶۸۲ میلیون مترمکعب آب در پروانه شده است.

میرباقری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ تعداد ۳۸۶۹ کنتور فهام در استان نصب شده، همچنین از سال ۱۳۹۶ تاکنون ۹۸۱ دستگاه کنتور هوشمند حجمی الکترومغناطیسی نصب شده است.

وی به اشاره به توقیف ۲۵۴۹ دستگاه ها و ادوات غیرمجاز حفاری از سال ۱۳۹۷ تاکنون، ادامه داد: امسال نیز ۳۴۵ دستگاه غیرمجاز توقیف شده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تاکید کرد: در سال جاری با پر شدن ۶۳۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان، حدود ۶.۱ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی کشور برداشت شده است، تاکید کرد: در این مدت ۱۲ میلیارد مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی استان اصفهان برداشت شده است و این میزان ۸.۵ برابر پر و خالی شدن سد زاینده رود است.

میرباقری با بیان اینکه وزارت نیرو برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی استان اصفهان ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است، یادآور شد: در سال جاری تاکنون ۴ میلیارد تومان از این اعتبار پرداخت شده است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha