• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 98100906644
  • خبرنگار : 71498

در پاسخ به ایسنا مطرح شد:

نیروگاه‌ها تاثیر چندانی در آلودگی کلانشهرها ندارند

نیروگاه‌ها تاثیر چندانی در آلودگی کلانشهرها ندارند

سخنگوی صنعت برق کشور تاکید کرد براساس آمار ارائه شده، میزان آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها حدود ۲۳ تا ۲۴ درصد است و باید گفت که نیروگاه‌ها در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر چندانی ندارند.

به گزارش ایسنا، مصطفی رجبی مشهدی امروز در نشستی خبری با بیان این‌که حدود ۷۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به ذرات معلق می‌شود، اظهار کرد: عامل مهم انتشار ذرات معلق در کلانشهرها وسائل نقلیه و موتورسیکلت‌ها هستند که در این بین نقش نیروگاه‌ها بسیار محدود است.

وی با تاکید بر این که اگر نیروگاه‌ها مصرف گاز داشته باشند، هیچ‌گونه ذرات معلقی تولید نخواهند کرد، گفت: تنها در شرایط اضطرار از سوخت مازوت استفاده می‌کنیم که ممکن است عامل آلایندگی باشد که در حال حاضر نیز استفاده از سوخت مازوت در این نیروگاه‌ها بسیار اندک است.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور از ابتدای سال جاری ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز ۵.۶ میلیارد متر مکعب گازوئیل و حدود ۲.۸ میلیون متر مکعب نفت کوره یا همان سوخت مازوت در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت است.

رجبی مشهدی با بیان این‌که ۳۷ هزار مگاوات میزان مصرف در پیک است که در حال حاضر ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه نسبت به تابستان کمتر در مدار هستند.

وی با بیان این‌که معمولا برای زمان بعد از پیک برنامه‌ریزی می‌کنیم تا نیروگاه‌ها وارد مرحله‌ی اورهال شوند، ادامه داد: معمولا در زمان پیک ۱۰ هزار مگاوات برای اورهال از مدار خارج و برخی نیز در رزرو قرار می‌گیرند.

سخنگوی صنعت برق کشور با بیان این‌که برای گازرسانی به نیروگاه‌ها هر سال با محدودیت‌هایی مواجه می‌شویم که براساس هماهنگی با وزارت نفت از سوخت گاز، گازوئیل و در اولویت سوم از مازوت استفاده می‌کنیم، گفت: به طور متوسط ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در این روزها استفاده می‌کنیم که مابقی را گازوئیل و مازوت تشکیل می‌دهند.  

رجبی مشهدی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر میزان صادرات برق به کشورهای همسایه اظهار کرد: اکنون ۱۰۰۰ مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود که نسبت به سال گذشته میزان صادرات برق افزایش یافته اما برای اعلام آمار دقیق باید سه ماه سال نیز تمام شود تا بتوانیم مقایسه درستی داشته باشیم.

وی با اشاره به استقبال وزارت نیرو از حضور بخش خصوصی برای صادرات برق نیز گفت: براساس قانون بخش خصوصی می‌تواند برق حاصل از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را صادر کند که وزارت نیرو نیز حمایت‌هایی را در این حوزه خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق کشور درباره مطالبات نیروگاه‌ها نیز توضیح داد: در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات صنعت برق پرداخت شد که شش تا هفت هزار میلیارد تومان آن مربوط به پیمانکاران و تولید کنندگان برق بوده است. امسال نیز توانسته‌ایم بخشی از آن را تسویه کنیم و برای سال ۱۳۹۹ قصد داریم از ظرفیت‌های تبصره پنج بهره بگیریم.

رجبی مشهدی ادامه داد: در این راستا برای صندوق توسعه ملی و هیات تنظیم بازار نیز پیشنهاداتی ارائه شده که اگر تصویب شود، اقساط با نرخ زمان تسهیلات اخذ خواهد شد.

وی با بیان این‌که هر ۱۰۰۰مگاوات احداث نیروگاه حدود ۶۰۰ هزار تا ۷۰۰  هزار یورو برای کشور  هزینه دربردارد، اظهار کرد: صرفه‌جویی که بابت مدیریت مصرف برق به میزان ۳۸۷۴ مگاوات صورت گرفت، نیازمند احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید بودیم و اگر می‌خواستیم این ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه را احداث کنیم، باید ۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شد. 

او با بیان این‌که امسال برای مدیریت مصرف برق ۳۵۰ میلیارد تومان  از بابت طرح‌های تشویقی به صنایع و کشاورزی پرداخت شد که مزایا و منافع آن ۲۰ برابر سرمایه‌گذاری بود که باید انجام می‌شد، تصریح کرد: در بخش خانگی نیز از ۲۹ میلیون مشترک ۲۴ میلیون مشترک زیر الگوی مصرف، مصرف برق داشتند و ۵ میلیون مشترک بیش از الگو مصرف کردند که تعرفه آنها ۱۶ درصد در تابستان افزایش داشت. 

رجبی مشهدی با بیان این‌که از ۲۴ میلیون مشترک خانگی که زیر الگوی مصرف برق مصرف داشتند ۸ میلیون مشترک نسبت به سال گذشته نیز مصرف برق کمتری داشتند، تاکید کرد: با طرح‌های تشویقی تلاش داریم ۴۰۰۰ مگاوات مدیریت مصرف در سال آینده انجام دهیم و 1000 مگاوات نیز علاوه بر این ۴۰۰۰ مگاوات از ظرفیت استارتاپ‌ها برای مدیریت مصرف برق بهره خواهیم برد.

وی با بیان این‌که حذف قبوض کاغذی برق به معنی رشد قیمت برق نیست گفت: چندی پیش مجددا در فضای مجازی شایعه شده بود که حذف قبوض کاغذی برق به معنی بالا رفتن تعرفه برق است اما اذعان می‌کنیم که هیچ تغییری در محاسبه برق ایجاد نشده است چراکه به خوبی در این پیامک‌ها تمام مولفه‌ها وجود دارد و صنعت برق متعهد می‌شود که هر مشترکی که افزایش نامتعارف و رعایت نشدن ضوابط را در پیامک خود دید می‌تواند با ارائه اشتباهات محاسباتی صورت گرفته به صورت مستدل یک سال از پرداخت برق معاف شود. 

او در خصوص میزان صرفه‌جویی صورت گرفته در صنعت برق، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که از بابت صرفه‌جویی حذف قبوض کاغذی ۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق کمک شود.

وی با بیان این‌که از پیک سال گذشته تا پیک سال ۹۸ ، معادل ۳۲۵۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه برق شد و تمام نیروگاه‌ها را اورهال کردیم گفت: امسال با مدیریت مصرف ۳۸۷۴ مگاوات مدیریت مصرف برق صورت گرفت در حالی که طبق تعهداتی که وزارت نیرو داشت صادرات برق نیز انجام گرفت و ۱۲۰ درصد رشد داشت. 

سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که صنعت برق از هر پیشنهادی برای استفاده از ظرفیت خالی نیروگاهی در زمستان استقبال می کند و در این خصوص برقی کردن سیستم حمل و نقل  را یکی از راهکارهای مناسب می‌داند و در این راستا اعلام آمادگی می‌کند.

او همچنین درباره نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها نیز گفت: براساس پیشنهاد سندیکای تولیدکنندگان، تسهیلات ارائه شده به سرمایه گذاران که از محل صندوق توسعه ملی بوده است، در صورت تصویب مجلس می‌تواند به نرخ زمان دریافت تسهیلات محاسبه شود که در این صورت افزایش ناشی از نوسان اخیر نرخ ارز را پوشش خواهد داد.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص عرضه برق در بورس انرژی نیز گفت: ما مشتاق به عرضه برق در بورس انرژی هستیم اما قراردادهایی را از سال‌های گذشته داریم که موظف به تامین برق آنها هستیم.

وی  با بیان این که از این پس قراردادهای خرید تضمینی برق با نیروگاه‌ها به شیوه فعلی منعقد نخواهد شد، اظهار کرد: از این پس با برگزاری مناقصه، نسبت به انتخاب سرمایه گذار اقدام خواهد شد که این شیوه  براساس ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه انجام می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha