• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98100906730
  • منبع : بوشهر

تاثیرات روحی و اجتماعی چاقی در کودکان

تاثیرات روحی و اجتماعی چاقی در کودکان

ایسنا/بوشهر کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: چاقی در کودکان می‌تواند باعث مشکلات روحی و اجتماعی در آنان شود.

پریوش بهادری با اشاره به اینکه چاقی دوران کودکی یکی از بزرگ‌ترین مسائل پزشکی و بهداشتی است، اظهار کرد: چاقی دوران کودکی تأثیر بسیار زیادی بر زندگی کودک دارد و بیماری‌ها را در او افزایش می‌دهد و باعث ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی در کودکان می‌شود.

وی افزود: کودکانی که به‌طور مرتب بیشتر از نیازشان انرژی دریافت می‌کنند، دچار وزن اضافی می‌شوند که اگر چنین روندی تغییر نکند، کودک بیش از پیش چاق خواهد شد.

این کارشناس تصریح کرد: احتمال بروز چاقی در بزرگ‌سالی در کودکان چاق زیاد است و همچنین خطر بیماری‌هایی قلبی، فشارخون و دیابت در بزرگ‌سالی افزایش می‌یابد. عوامل مختلف زیادی باعث عدم تعادل بین انرژی مصرفی و دریافتی می‌شود که شامل عواملی مانند، عوامل ژنتیکی (در بعضی از خانواده‌ها چاقی ارثی) است.

بهادری عنوان کرد: امروزه افراد غذاهای سالم و مواد مغذی مثل میوه سبزه و غلات کامل (سبوس‌دار) را کمتر و غذاهای آماده خوراکی‌های فرآوری شده و نوشابه را بیشتر مصرف می‌کند و در دوران نوزادی، شیرخوارگی و زمان شروع غذای کمکی با رعایت عادات غذایی سالم می‌توانند از چاقی کودک پیشگیری کنند.

وی افزود: بعضی از شرایط بدنی و بیماری‌ها مثل عدم تعادل هورمونی و سایر مواد شیمیایی و اختلالات ارثی در متابولیسم بدن می‌توانند باعث چاقی شوند ولی خیلی نادر است.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان کرد: بعضی از داروها با تغییر فرآیند در بدن یا ذخیره چربی باعث بروز چاقی می‌شوند و والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند تا وزن خود را در حد طبیعی نگه دارند. در سنین پایین بایستی به کودک میان وعده‌های مغذی و کم‌چرب بدهند و هر روز او را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند.

پریوش بهادری خاطرنشان کرد: هم‌زمان با افزایش سن کودک می‌توان به او یاد داد که غذاهای سالم و مغذی را انتخاب کنند و ورزش‌های مفید را انجام دهند و همچنین مدت زمان تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای را کاهش دهند. هدف اصلی فقط کاهش وزن نیست، بلکه بایستی کاری کرد که روند افزایش وزن کودک، آهسته و یا متوقف شود و بایستی کودک به تدریج به وزن ایده آل خود برسد و با این روند رشد کند.

وی خاطرنشان کرد: شرط اصلی کنترل وزن، انجام ورزش و اجرای یک برنامه غذایی و تغییر در سبک زندگی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha