• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98100906813
  • خبرنگار : 30054

موج بیزینس کوچینگ در کسب‌وکارهای ایرانی

مس چی

بیزینس کوچینگ یک رابطه خلاقانه میان کوچ و مراجع و یا اعضای تیم است که تمام تمرکز آن روی هماهنگ شدن اهداف و ارزش‌های فردی و سازمانی می‌باشد که از این طریق می‌توان ارتقاء و بهبود عملکرد افراد را رقم زد و به اهداف جامه عمل پوشاند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام وب سایت مس چی، بیزینس کوچ می‌تواند به فرد یا تیم‌ها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند. هدف بیزینس کوچینگ دستیابی به نتایج قابل ارزیابی است که در همان ابتدای یک برنامه کوچینگ تعریف می‌شوند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، کوچینگ را یک همکاری و شراکت بین کوچ و مراجع، در یک فرایند مبتنی بر فکر و خلاقیت تعریف می‌کند که در آن مراجع از حداکثر پتانسیل شخصی و حرفه‌ای خود استفاده می‌کند.

ارزش‌افزوده‌ای که یک کوچ کسب‌وکار (بیزینس کوچ) در شرکت یا سازمان شما ایجاد می‌کند بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کوچ کسی نیست که دانش و تجربه آکادمیک خود را در اختیار شما بگذارد تا آموزش ببینید و توصیه‌های وی را انجام دهید. کوچینگ کسب‌وکار در عین دارا بودن دانش و تجربه فنی اما ابتدا شرایط فرد یا سازمان را ارزیابی می‌کند و مسیر مختص شما که بهترین مسیر برای رسیدن به اهدافتان است را ترسیم می‌کند و شما را تا مقصد همراهی می‌کند. مدل ارتباط افراد یک سازمان با یکدیگر و همچنین رویارویی با چالش‌ها را تغییر می‌دهد و به شما یاد می‌دهد در مواجهه با آن‌ها چطور بیاندیشید و پاسخی برای آن بیابید.

یک بیزینس کوچ به‌طور متفاوتی شما را راهنمایی می‌کند. او با پرسش سؤالاتی در سطوح بالاتر، شمارا به جواب‌هایی بهتر از خودتان می‌رساند!

برخی از کارهای بیزینس کوچ در سازمان

  • کمک به صاحب کسب‌وکار برای مشخص کردن اهداف قابل ارزیابی
  • صاحب کسب‌وکار در طراحی یک برنامه استراتژیک برای رسیدن به اهداف یاری می‌کند
  • حمایت و پشتیبانی صاحبان کسب‌وکار برای عبور از موانع موجود بر سر راه رسیدن به اهداف

ابزارهای اصلی کوچینگ عبارت‌اند از:

کوچینگ یک روش خوش ساختار برای مطرح کردن پرسش‌هایی که درنهایت مراجع را به‌سوی یک راهکار رهنمون می‌سازد. تکنیک‌های کوچینگی اغلب برای انگیزه دادن و گسترده کردن چشم‌اندازهای مربوط به یک پروژه یا منصب شغلی کاربرد دارند.

کوچینگ فردی

کوچ از ابزارهایی نظیر بصیرت و نظارت بهره می‌گیرد تا به افراد کمک کند، به نقاط قوت خود بیشتر واقف شوند و برای رسیدن به اهدافشان برنامه‌ریزی کنند. کوچ باید بی‌طرف باشد، یک همراه واقع‌گرا و استراتژیک که به شما کمک می‌کند به اهدافی برسید که بر سر آن توافق کرده بودید.

هدف از ابزارهای توسعه محور در کوچینگ؛

  • هم‌راستا کردن توسعه فردی با تغییرات سازمانی
  • حمایت و پشتیبانی از تیم‌ها و افراد به‌منظور توسعه و گسترش سازمان‌ها و تیم‌ها
  • پشتیبانی از تیم‌ها و افراد برای رسیدن به اهداف توسعه محور در حیطه کسب‌وکار
  • اعتماد، هسته اصلی یک رابطه کوچینگی باکیفیت است.

کوچینگ تیمی

کوچینگ تیمی فرآیندی است که طی آن از تیم حمایت می‌شود تا به اهداف خود دست یابد. همچنین به اعضای تیم کمک می‌کند تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. جوهره کوچینگ تیمی، توسعه فردی و آموزش مهارت های کوچینگ است که اعضای تیم در حین کار تیمی دریافت می‌کنند. کوچینگ تیمی هم به‌مانند کوچینگ فردی نیازمند ارزیابی است. کوچینگ تیمی در کسب‌وکار بر روی توسعه افرادی تمرکز دارد که با یکدیگر همکاری می‌کنند یا این‌که قرار است در یک بازه زمانی طولانی‌مدت باهم کار کنند.

کوچینگ تیمی در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

  • هدف‌گذاری تیم‌ها، رسیدن به آن‌ها، مشخص کردن اهداف جدید
  • توسعه فردی و حرفه‌ای اعضای تیم
  • حل‌وفصل کردن منازعات، جروبحث‌های درگرفته میان اعضای تیم و ایجاد روحیه همکاری و کار تیمی.
  • توانایی تغییر دادن نگرش و رفتار اعضای تیم
  • افزایش هوش احساسی اعضای تیم
  • رسیدن به نتایج قابل ارزیابی
  • مشخص کردن اهداف تیمی و فردی
  • افزایش راندمان و بهره‌وری
  • بهبود و ارتقای ارتباطات درون و برون‌سازمانی
  • افزایش خودباوری و ...

اطلاعات تکمیلی

نتایج حاصل از بیزینس کوچینگ برای مدیران و کارمندان واضح و مشخص خواهد بود. مدیر در نقش کوچ به‌مانند مربی ورزشی عمل می‌کند اما به‌ جای آن‌  که روی رقابت و مسابقه متمرکز شود، روی این مسئله تمرکز دارد که برای تقویت توانمندی‌های فردی به چه چیزهایی نیاز است، چه اهدافی باید مشخص شوند و فرد باید خود را مسئول نتایج به‌ دست‌ آمده بداند. کوچ به تیم‌ها و افراد کمک می‌کند تا موانعی را که اجازه نمی‌دهند عملکرد خود را بهبود بخشند، درک کرده و از سر راه بردارند. نتایج کوچینگ ممکن است شامل ارتقای عملکرد کاری، بهبود کار تیمی و کاهش جروبحث‌ها و مشاجرات شود. وقتی کوچینگ بتواند تعادل و هماهنگی خوبی میان اهداف و ارزش‌های فردی و سازمانی برقرار کند، رضایت فرد از شغلش افزایش می‌یابد و تعهد و وفاداری او به سازمان بیشتر می‌شود.

نتیجه‌گیری

یک تصور غلط وجود دارد که کوچینگ فقط در کسب‌وکارهایی که در بحران هستند و یا در بازارسازی به مشکل خوردند کاربرد دارد ولی در حقیقت یک از ویژگی‌های بیزینس کوچینگ، رشد سازمان‌ها و خروج از بحران و حل مشکلاتی از این قبیل است و فرقی نمی‌کند کسب‌وکارتان کوچک باشد یا بزرگ، به‌صورت محلی فعالیت می‌کنید یا بین‌المللی، کوچینگ همواره در نقش تسهیلگر به رشد سازمان شما کمک می‌کند.

کوچینگ کسب‌وکار درواقع راهی است برای ارزیابی بیزینس‌تان در ابعاد حرفه‌ای و از نگاه یک فرد متخصص که نسبت به مدل کسب‌وکار شما دید کوچینگی داشته و از جوانب کار آگاه است، قابلیت و پتانسیل‌های افراد مجموعه را به بهترین شکل ارتقا می‌دهد و تصویر واضح‌تری از هدف و چشم‌انداز واقعی به شما می‌دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.