• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98101007167
  • خبرنگار : 71605

جوابیه روابط عمومی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به ادعاهای دکتر علویان:

شفافیت "نیماد" ۱۰۰ در صد است

شفافیت "نیماد" ۱۰۰ در صد است

روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید براینکه اسم طرح‌های تحقیقاتی، مجری طرح و بودجه آن‌ها به طور شفاف در "نیماد" بیان شده و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات نیز گزارش سالیانه کارهای تحقیقاتی خود را در سامانه عتف بارگذاری می‌کنند، اعلام کرد: نسبت به آنچه تاکنون در ایران دیده شده، شفافیت نیماد ۱۰۰ درصد است، اما نسبت به آنچه باید باشد، جای کار زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره مصاحبه منتشر شده از سوی ایسنا با دکتر سید مؤید علویان، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) و ادعاهای وی جوابیه‌ای را در اختیار ایسنا قرار داده است که در ادامه متن آن را می‌خوانیم.

در این جوابیه آمده است: «مهم‌ترین نکته در پاسخ به ادعایی که از سوی دکتر مؤید علویان در بحث "نیماد" و بودجه‌های پژوهشی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مطرح شده، این است که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به فرد بودجه نمی‌دهد، بلکه بودجه این معاونت - که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است- برای کمک به زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هزینه می‌شود.

این مبلغ در وزارت بهداشت برای توسعه آزمایشگاه‌های جامع، خرید منابع الکترونیکی همچون مجلات الکترونیک و ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی هزینه می‌شود. آنچه مورد تاکید است، این اعتبار بر اساس ظرفیت دانشگاه و ماموریت‌های نظام توزیع می‌شود؛ یعنی هم دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس ظرفیت خود اعتبار می‌گیرد و هم دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر برای بنیه گرفتن و محرومیت‌زدایی از این بودجه استفاده می‌کند».

در این جوابیه با اشاره به اینکه از چند سال پیش وزارت بهداشت یک "Granting body" یا "بنیاد حمایت مالی از طرح‌های تحقیقاتی" ایجاد کرده، آمده است: «این بنیادها در دنیا سابقه قدیمی دارند که از محققان  کشور خودشان یا کشورهای دیگرحمایت می‌کنند؛ به عنوان مثال ‏NIH در آمریکا یا INSERM در فرانسه.

این بنیادهای تحقیقاتی بودجه‌های پژوهشی خودشان را به صورت رقابتی و شفاف به محققان می‌دهند؛ یعنی در اینجا پول پژوهش به فرد داده می‌شود. این بنیاد مالی در وزارت بهداشت هم حدود ۵ سال است که شکل گرفته، البته قبلا در دوره دکتر محمد فرهادی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بودند، "مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور" نام داشت.

اتفاقاً در دوره‌ای که دکتر مؤید علویان، معاون درمان وزارت بهداشت بود، این موسسه از سوی دولت وقت منحل شد. البته این بنیاد مجدداً در دولت دکتر روحانی احیا شده است.

آنچه مشخص است، این است که بر خلاف ادعای دکتر علویان که "نمی‌دانیم در نیماد چه پولی را برای چه طرحی به چه کسی می‌دهند"، در سایت نیماد تک تک طرح‌های تحقیقاتی که تصویب شده به همراه اسم طرح، بودجه تحقیقاتی و فرد مجری مشخص شده است و این ادعا کاملاً کذب است و نه تنها ایشان بلکه تک تک ۸۵ میلیون ایرانی می‌توانند مشخصات این طرح‌ها را ببیند.

نکته مهم دیگر اینکه رؤسای ۷ کمیته‌ نیماد، از بزرگ‌ترین محققان کشور هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دکتر قوام‌زاده، دکتر صحرائیان، دکتر عبدالله کریمی و دکتر لاریجانی و دکتر احمدرضا دهپور به عنوان برجسته‌ترین محققان و اطبای کشور نام برد.

نکته‌ای که بر آن پافشاری می‌کنیم، این است که اولین مصوبه موسسه هیئت امنای نیماد این بوده که اعضای نیماد شامل رئیس، دبیر و رؤسای کمیته‌های نیماد نمی‌توانند طرح مصوب در نیماد داشته باشند و مدعی هستیم که این امر در نیماد برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است.

نسبت به آنچه تاکنون در ایران دیده شده، شفافیت نیماد ۱۰۰ درصد است؛ اما نسبت به آنچه باید باشد، جای کار زیادی دارد.

ادعای دیگر دکتر علویان این است که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشگاه‌ها را مجبور کرده اطلاعات خودشان را در یک بانک اسپانیایی به منظور شرکت در رتبه‌بندی‌های جهانی وارد کنند!.

چندین رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی برای دانشگاه‌ها از جمله نظام رتبه‌بندی شانگهای، تایمز و لایدن در دنیا وجود دارد و این‌ها هیچ اطلاعاتی از دانشگاه‌ها نمی‌خواهند و در حقیقت آنچه از دانشگاه‌ها و محققان آن‌ها در دنیا دیده می‌شود؛ یعنی تعداد مقالات منتشره، استنادات آن‌ها، ضریب تأثیر مجلات، چاپ مقالات در مجلات یک درصد برتر دنیا و مجلات برجسته، hot paper شدن مقالات و ... است و بر اساس اطلاعات وارده شما قطعا نیست.

بنابراین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس این موارد انجام می‌شود؛ نه اطلاعات وارده محققان.

بانک اسپانیایی که ایشان مطرح می‌کند و نشان از ناقص بودن اطلاعات ایشان دارد، مربوط به یک نظام رتبه‌بندی اسپانیایی به نام "سایمگو" است؛ این نظام هم دانشگاه‌ها را بر اساس معیارهای گفته شده رده‌بندی می‌کند. در واقع اینکه مطرح می‌شود رتبه شانزدهم دنیا در تولید علم هستیم، بر اساس همین رتبه‌بندی و بر اساس تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه‌هایی همچون "اسکوپوس" است».

در این جوابیه با بیان اینکه برای دانشگاه‌های کشور به منظور جذب دانشجوی خارجی و در جهت بین‌المللی سازی دانشگاه و از همه مهمتر مرجعیت علمی، این رتبه‌بندی‌ها مهم است، توضیح داده شده است: «این موضوع نیز مربوط به دوره ۶ساله  نیست و حداقل ۱۵ سال است که دانشگاه‌ها برنامه بین‌المللی سازی دارند؛ یعنی به دانشگاه‌ها گفته می‌شود بر روی چه چیزهایی سرمایه‌گذاری کنند تا رتبه آن‌ها در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی افزایش پیدا کند. بعبارتی این خواسته نظام است که انشاءالله ما روزی دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰ در دنیا داشته باشیم (البته اگر دکتر علویان موافق باشند و اجازه دهند!)

به عنوان مثال هر چند ماه یک بار، یک دانشگاه مطرح می‌کند که نامش به رتبه‌بندی‌های بین‌المللی راه پیدا کرده یا جایگاهش در این رده‌بندی‌ها ارتقا پیدا کرده است که این مایه افتخار محسوب می‌شود.

این بین‌المللی‌سازی در واقع در حوزه معاونت تحقیقات انجام نمی‌گیرد، اگرچه ما کمک می‌کنیم به این امر و هیچ کدام از این موارد بر اساس اجبار وزارت بهداشت نیست؛ بلکه نیاز دانشگاه است که جایگاه خود را در رتبه بندی‌های بین‌المللی ارتقا بدهد.

ادعای دیگر ایشان این است که وزارت بهداشت با تخلفات پژوهشی برخورد نمی‌کند؛ محققان کشور می‌دانند که شروع این موضوع با ۵۸ مقاله‌ای بود که تقلبات علمی آن‌ها در BMC و Springer چهار سال پیش آشکار شد.

نمی‌خواهیم نبش قبر کنیم، اما می‌دانیم مقاله‌ای که متقلبانه بودن آن چهار سال پیش روشن شده و ۶ سال پیش پذیرفته و چاپ شده است، مربوط به ۸ سال پیش است. بنابراین اصولا در دولت فعلی صورت نگرفته است؛ گرچه این یک تجربه تلخ برای جامعه علمی ما بود و نمی‌خواهیم بگوییم این دولت یا دولت قبلی.

شرح آنچه متاسفانه اتفاق افتاده، این است که دکتر موید علویان یکی از مؤسسین موسسه انتشاراتی به نام "کوثر" است. درگیری که انتشارات "کوثر" با بعضی از شرکت‌های داخلی داشته، باعث افشاگری این ۵۸ مقاله در خارج از کشور می‌شود و در حال حاضر پرونده شکایت این شرکت‌ها از "کوثر" و بالعکس در قوه قضاییه وجود دارد که به این موضوع هم کاری نداریم که چگونه این اتفاق افتاد؛ اما در گزارش BMC آمده که یک خبرچین (WHISTLE blower) این موضوع را افشا کرده است که بحث رقابت مالی بین شرکت‌ها مطرح می‌شود. 

بخش عمده‌ای از نویسندگان این ۵۸ مقاله مربوط به وزارت علوم بودند و با بخشی از نویسندگان که مربوط به وزارت بهداشت بوده‌اند، شدیدترین برخوردها صورت گرفته است؛ به عنوان مثال دو استاد تمام که جزو نویسندگان ۵۸ مقاله افشا شده از سوی BMC بودند، از مرتبه استادی به دانشیاری تنزل رتبه پیدا کردند، دو استادیار قراردادی اخراج شدند و یک معاون پژوهشی دانشگاه که بیشترین تخلف در مجموعه وزارت بهداشت را مرتکب شده بود، از سمت خود برکنار شد و تک تک این افراد برای یک سال در کمیته اخلاق وزارت بهداشت حضور پیدا می‌کردند و جواب دادند که چرا چنین اتفاقی افتاده و هنوز که هنوز است، برخی از این افراد نتوانسته‌اند ارتقا پیدا کنند».

در این جوابیه با اشاره به ادعای دکتر علویان مبنی بر اجبار اساتید و اعضای هیأت علمی به نوشتن مقاله در مجلات بین‌المللی، اعلام شده است: «آنچه اعضای هیأت علمی برای ارتقای خود انجام می‌دهند، بر اساس دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستورالعمل ارتقای اعضای  هیات علمی مصوبه وزارت بهداشت نیست. ما هم از این منظر به آن نگاه می‌کنیم که مقام معظم رهبری به طور مشخص می‌گویند رشد علمی ایران نباید متوقف شود. به طور مشخص در ۲۰۱۳ بعد از دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، به علت تحریم‌هایی که اتفاق افتاده بود و سوءمدیریت در دولت ایشان، برای اولین بار رشد علمی ایران کاهش پیدا کرد و به حالت ایستا رسیدیم که در آن ارتقای جایگاه نداشتیم. در این زمان مقام معظم رهبری به شدت تاکید کردند که رشد علمی ایران نباید کاهش پیدا کند. آیا به غیر از این است که رتبه علمی ایران از طریق چاپ مقالات بین‌المللی و نمایه شدن مجلات در پایگاه‌های اسکوپوس و مدلاین و ISI افزایش پیدا می‌کند؟ اگر بگوییم مقالات از این پس در مجلات داخلی که در پایگاه‌های بین‌المللی نمایه نمی‌شوند، چاپ کنید، خلاف خواسته مقام معظم رهبری نخواهد بود.

در دستورالعمل ارتقای اعضای هیات علمی نمی‌گوییم مجله داخلی یا خارجی‌؛ بلکه اگر مجله داخلی در "اسکوپوس"، "مدلاین"، یا "آی اس آی" نمایه شود، آن را بین‌المللی می‌دانیم. بنابراین مرز کشیدن بین مجله داخلی و خارجی یک نوع مغلطه‌بازی است و ما چنین چیزی نداریم.

بخش زیادی از رشد علمی ایران به خاطر مقالاتی که است که اساتید در طول دوره آموزشی و پژوهشی خود نوشته‌اند.

دکتر علویان اصرار دارند کمیته‌ای بی‌طرف در وزارت بهداشت تشکیل شود که ببینند چند طرح در طی این سال‌ها تصویب شده؛ احتمالاً اطلاعات ایشان ناقص است؛ چرا که تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی که بودجه پژوهشی می‌گیرند از جمله "نیماد" آخر سال بایستی اطلاعات سالیانه خود را در سامانه عتف بارگذاری کنند. بنابراین حرف ایشان جنبه پوپولیستی دارد؛ چرا که هر سال همه باید گزارش دهند چه طرحی را برای چه کسی تصویب کردند.

ایشان مدعی هستند وقتی مجلات ایرانی مورد تحریم خارج از کشور قرار گرفتند، مورد حمایت معاونت تحقیقات قرار نگرفتند. در بحث retract شدن ایشان مدعی هستند؛ چرا وزارت بهداشت با این موضوع برخورد نکرده و حالا برعکس می‌گویند چرا از مجلات خاطی که عمدتا مربوط به انتشارات "کوثر" است، حمایت نمی‌شود. در دو سال گذشته ۱۵ مجله انتشارات "کوثر" از Pubmed و حداقل دو مجله همین انتشارات از scopus  به دلیل خطاهای علمی خارج شدند که در حقیقت بیشترین صدمه را به مجلات ایرانی زد. اگر مجله‌ای از ایران خطا بکند، مثل این است که فردی خطا بکند و مقاله‌اش ریترکت بشود، مسلما وزارت بهداشت هم باید با آن برخورد کند، نه آنکه آن را مورد حمایت قرار دهد. دکتر موید علویان در اینجا نگاهش بصورت بالعکس حمایتی می‌شود!

در خصوص صحبت دکتر علویان پیرامون اینکه وزارت بهداشت محققان را مجبور می‌کند که در نشریات خارجی مقاله چاپ کنند، باید بگوییم که اگر شما به سایت انتشارات "کوثر" که خود ایشان از موسسین آن است، سربزنید، یکی از قسمت‌هایی که این انتشارات بیشترین درآمد را از آن کسب می‌کند ادیت زبان انگلیسی برای ارسال مقالات خارجی است؛ یعنی برای هر مقاله ۷۰۰ هزار تومان»!

در ادامه جوابیه روابط عمومی معاونت تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رشد علمی در دولت احمدی‌نژاد کاهش پیدا کرده بود، آمده است: «این کاهش رشد علمی دغدغه رهبری بود. هیچ‌گاه علوم پزشکی ایران در منطقه اول نبوده؛ اما از سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای اولین بار علوم‌ پزشکی کشور از لحاظ تعداد مقالات و استنادات در منطقه اول است و این تازه در سایه تحریم‌ها رخ داده است.

اگر علت را بپرسید به نظر ما این موضوع یک علت دارد و آن هم این است که ما در سال حدود ۲۰۰۰ نفر از محققان برجسته کشور را به صورت مستقیم حمایت مالی می‌کنیم. "نیماد" چهار سال است که در اسفند ماه از فرهیختگان علوم پزشکی کشور دعوت می‌کند و هر کدام از این‌ افراد گرنت ۲۵ میلیونی دریافت می‌کنند، اتفاقا دکتر علویان سه بار این گرنت را از "نیماد" دریافت کرده است (و هنوز شفافیت آن را درک نکرده و یا همکار اصلی یک پروژه تحقیقاتی مصوب دیگر در همین نیماد است)، ۷۰۰ نفر هر سال این گرنت را دریافت می‌کنند و ما از ۴۰۰ نفر از استادیاران جوان مستقیما حمایت مالی می‌کنیم، از افرادی که دانشجوی phd by research هستند هم به صورت مستقیم حمایت می‌کنیم، علاوه بر آن گرنت‌های دیگری هم در "نیماد" از جمله گرنت اصلی – گرنت با اعتبار محدود و گرنت محققین جوان به افراد داده می‌شود. مجموع محققانی که در سال از آن‌ها حمایت می‌شود به ۲۰۰۰ نفر می‌رسد و این‌حمایت مستقیم از ۲۰۰۰ نفر در اقصی نقاط کشور همچون گناباد و خلخال و زاهدان رمز موفقیت علوم پزشکی کشور در منطقه پس از ۴۰ سال است. ما فکر می‌کنیم که با مدیریت و تاکید بر نیروی انسانی این موفقیت در دولت فعلی رخ داده است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۰:۳۸

اینکه می فرمایند 100 درصد است باید در عمل مشخص شود. در سایت نیماد بودجه طرح ها مشخص نشده است. من طرحی را دو بار به نیماد فرستادم ولی بدون فرآیند صحیح peer-review و صرفا با پاسخ ماشینی در اولویت قرار نگرفت رد شد. چند سال بعد متوجه شدم گرنتی با همین زمینه را به یک خانم ایرانی ساکن در فرانسه داده اند که اصلا در این تخصصی نداشت و مهمتر اینکه دکتر ملک زاده همکار طرح شده بود. اگر بودجه مال مردم و کشور ایران است باید اولویت محقق داخل کشور باشد.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۰۳:۳۸

باسلام ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد: 1- سه طرح اقای دکتر علویان مشخص است و هرساله براساس پروتکل مشخصی ان هم به مبلغ ناچیز 30 میلیون به افراد شاخص پرداخت می شود 2-اسامی دوستانی که شما می‌ فرمایید به خاطر تقلب و تخلف علمی هنوز موفق به ارتقا نشدند و یا جریمه شدند، هنوز بالاترین سمت‌های اجرایی را در وزارت بهداشت دارند. تنها چند جوان تنبیه شدند به جای آقایان گنه کرد به بغداد مسگری به بلخ زدند سرآهنگری 3- جناب دکتر ملک زاده و هیات همراه به نظر می رسد تصمیم گرفته اند که بار پیشرفت علم ایران را یک تنه به دوش بکشند که همراه با دوستان به میانگین 5 روز یک مقاله دست پیدا کرده اند 4- تعداد میانگین 100 مقاله در سال قاعدتا مستخرج از طرح های مصوب با بودجه هستند که برای هر مقاله مبلغ ناچیز 10 میلیون هزینه را کنار بگذاریم، شما حساب کنید و یا اینکه این مقالات هدایایی در جهات خاص هستند که بازهم مشکل شرعی و قانونی دارند 5- در مورد دولت اقای احمدی نزاد جالب است که اقای دکتر لاریجانی بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱، ریاست شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بر عهده داشت و قاعدتا مسئولیت تعطیلی هرجایی بیشتر به نام ایشان است تا معاون درمان 6- حالا چهارتا اسم هم گذاشتید در یک سایتی ، خب بندگان خدا نوچه هارا میفرستید که بار را تحویل گرفته و در مقصد تحویل دهند 7- بجز یکی دونفر معدود در تیم اقایان ، اکثرا تا قبل از پست هایشان به نظر از لحاظ پژوهشی در کره دیگری زندگی میکردند و در کشور حضور نداشته اند، و سپس رشد قارچ گونه و سرطانی یافته اند 8- مگر می شود معاون وزیر یا پست ارشد مدیرییتی واقعا دارای معیارهای اخلاقی و پاک نویسندگی برای یک مقاله در هر 5 روز باشد 9- واقعا از همین تعداد مقاله چقدر تشویق دریافت کرده اید یا خواهید کرد 10 آیا برای همه ما این امکان فراهم است که داروی خودمان را در وزارت خودمان بسازیم وبه مریض خودمان بفروشیم ، تبلیغ کنیم و شرکتهای رقیب را تخته کنیم به بهانه های واهی؟ 11- آخر آقایان چه اول بودنی ، مشتی مقاله که بیش از 50 درصدشان مقالات مروری هستند و هیچ تولید علمی ندارند، لابد لتر تو ادیتورها و .... را هم شمرده اید، مقالات هندی و بلک لیست های همین سایت وزارت راکه در اچ ایندکس و شمارش و ..... وارد می کنید، و فعلا هم چون متعلق به دوستان هستند هیچ برنامه ا

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۰۳:۴۷

شنیده بودیم فرانسه و دیگر کشورها اوضاع خوبی ندارند، ولی فکرش راهم نمی کردیم دراین حد باشد. خدا دوستان را خیر بدهد به فکر کفار هم هستند. البته از شرکتها به نظر میرسد دارند انبار کزدانی می کنند و شاید اینها هم برنامه برای رفتن به بلاد فرنگ و انجام وظیفه در باقی عمر دران محل سخت و خشن را برای رضای خدا دارند، که کمک هارا پیشاپیش ارسال می کنند

avatar

اخیرا مقاله ای از تعدادی از نویسندگان ایرانی داخل و خارج و همچنین افراد غیر ایرانی در نشریه معروف و معتبر لنست ( Iran in transition: Lancet. 2019 May.11;393(10184):1984-2005) منتشر شده است. این ژورنال یکی از بالاترین impact factor ها را دارد (59.102 برای سال 2018 ) و طبیعتا داشتن مقاله در این ژورنال آرزوی بزرگی است. مشخص نیست که دقیقا مقاله مربوط چه پیامی برای مخاطب داخل کشور و یا مخاطب بین المللی دارد و اینکه چه تصویر واقعی از وضعیت فعلی سلامت و بهداشت در ایران ارائه داده و با بیان مشکلات چه راهکارهایی را ارائه می دهد؟ بویژه در زمانی که وزیر محترم بهداشت در حال افشا کردن فسادهای سیستماتیک در این وزارتخانه هستند؟لذا به نظر می رسد به جای آنکه یک مقاله علمی یا تحقیقی باشد، بخش اعظم مقاله بیشتر حالت توصیفی و شرح وقایع تاریخی است که حتی آمیخته با افسانه است که استنادات تاریخی معتبر ندارد. از کلیله و دمنه و شهر سوخته و به طور کلی از هنر و باستان شناسی و تاریخ و فرهنگ و قدمت و زلزله صحبت کرده است، تا اینکه اختصاصا به مسائل و چالش های حیطه سلامت بویژه در خصوص مشکلات طرح تحول سلامت، تخلفات و خطاهای پزشکی، فساد گسترده در حیطه سلامت کشور،نارضایتی مردم از وضعیت بهداشت و درمان، رشد قارچ گونه دانشگاه های متعدد که فقط با کسب درآمد و دادن مدرک فارغ التحصیلان بیسواد و غیر متبحر و کارآمد و بیکار تحویل جامعه می دهند. بیشتر مطالب نقل قول هایی است که از وبسایت ها ،ویکی پدیا و دائره المعارف ها گرفته شده است که براحتی برای عموم قابل دسترسی است. مقاله از نظر داده مقاله بسیار ضعیف است و تنها چند شکل محدود دارد که بودن یا نبودن آن ها ضرورتی ندارد و اطلاعات و داده های مفیدی بدست نمی دهد. تنها داده های این مقاله مربوط به جدول بدون شماره است که البته به طور کامل از منبع دیگری گرفته شده است. تعداد زیادی کوآتور ( 45 نویسنده) که اکثرا هم خارج از ایران هستند در این مقاله آورده شده است که نقش و وظیفه هر کدام دقیقا مشخص نیست. نکته مهم هزینه چاپ این مقاله است. بر اساس سایت رسمی لنست، برای هر صفحه 400 پوند هزینه چاپ مقاله دریافت می شود که با 22 صفحه و VAT به رقم 10560 پوند یعنی حدود 183میلیون تومان میرسد. آیا این مقاله و کلا مقالات به عنوان اهداف نهایی پژوهش توجیه کننده پرداخت چنین هزینه ای است؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۴:۰۷

آبی که بالأخره در خانه مورچه ریخته شد... آقایان حالا چرا اینقدر به هول و ولا افتاده‌اند؟؟؟؟!!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۴:۱۲

با سلام و احترام. بهتر بود روابط عمومی محترم به اسامی منتشره نیچر ارجاع می‌دادند تا مشخص شود بهترین محققان به تعبیر ایشان چه کسانی هستند. اسامی که شما می‌ فرمایید به خاطر تخلف علمی هنوز موفق به ارتقا نشدند، هنوز بالاترین سمت‌های اجرایی را در وزارت بهداشت دارند.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۴:۳۶

بالاخره ماه پشت ابر نمی‌مونه آقای ملک زاده و دوستان. کافیه فقط بگید چه جوری مسئولیت اجرایی مهمی مثل معاونت تحقیقاتی دارید اما بازم دارید مدام مقاله‌منتشر میکنید؟ انتشار مقاله انقدر آسونه؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۶:۱۰

شفافیت شیشه هم صد در صد نیست آی کیو!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۷:۳۲

لطفا درمورد کوهورت هایی که در دانشگاه تبریز با همکاری دکتر صومی راه اندازی کردید و تعدادی از اساتید این دانشگاه بدلیل بودجه ی بی حساب و کتاب آن طومار نوشتند هم توضیح دهید. شفافیت؟! نیماد؟! کوهورت های شما و اطرافیانتان درسال چندبار بودجه می گیرند؟ همه ی جایزه ها و گرنت ها هم که مربوط به اطرافیان خودتان است.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۸:۱۸

سلام. لطفا فقط یک لینک به من در سایت نیماد بدهید که در آن نام طرح با نام مجریان و مراکز وابسته به همراه بودجه اختصاص یافته ذکر شده باشد. برای اثبات صحت حرفها همین یک لینک کافی است. اگر جرات دارید بودجه ها طرحهای نیماد را با ذکر مرکز و مجری اعلام کنید تا همگان ببینند که مراکز وابسته به معاونین وزارت بهداشت در این سالها چه بودجه های هنگفتی را به خود اختصاص داده اند. این است عدالت در بودجه؟ چقدر راحت دروغ میگویید؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۰ ۱۸:۴۱

برای یک پایان نامه ساده لنگ 5میلیون تومان پول کیت هستم. خدا لعنت کند کسی را که برای پر کردن 800 پرسشنامه یک میلیارد و دویست میلیون تومان را در قالب طرح نیماد به مرکز خودش میدهد. بخدا ظلمه. آقای دکتر ملکزاده جوااب خدا را چطور میدی؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۰۳:۴۳

آخر آقایان چه اول بودنی ، مشتی مقاله که بیش از 50 درصدشان مقالات مروری هستند و هیچ تولید علمی ندارند، لابد لتر تو ادیتورها و .... را هم شمرده اید، مقالات هندی و بلک لیست های همین سایت وزارت راکه در اچ ایندکس و شمارش و ..... وارد می کنید، و فعلا هم چون متعلق به دوستان هستند هیچ برنامه ای برای متقلبین هم ندارید. سرتان را اززیر برف بیرون بیاورید، دوسال است وزارت نتوانسته یک فراخوان جذب بدهد. در دانشگاه ها یک ریال بودجه نیست کارهمه شده مقاله مروری و LETTER to editor نوشتن و شماحالا بشمارید تعداد مقالات را آخر مگر درزمان جنگ مقاله میدادیم فقط مسئولان پاک بودند

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۰۹:۵۸

https://tn.ai/342031 این لینک رو ببینید قدیمی‌ترین پرونده بیماران ایرانی«۲۲۰۰محکومیت تا آمادگی فرانسه برای پرداخت غرامت قویدل بیان می‌کند: در این زمینه اقدام اخیر علویان (برجسته‌ترین عضو کمیسیون کار‌شناسی پرونده بیماران هموفیلی) در رابطه با استعفاء از کمیسیون مذکور به دلیل اعتراض به غیرعادلانه بودن خسارات تعیین‌شده، انعکاس از احساس مسؤلیت و تعهد وی نسبت به بیماران هموفیلی و تالاسمی است. بی‌تردید هیچ پزشکی در کشور به اندازه وی از مسیرهای درمانی و طولانی بیماران و صدماتی که این بیماران در طول درمان متحمل می‌شوند مطلع نیست. تو این متن مشخصه سابقه دکتر علویان چیه؟ چقدر وجدان داره.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۱ ۲۰:۵۷

باید پیگیری کرد دکتر لاریجانی با این همه دغدغه مدیریتی چظور میتواند هر 5 روز یک مقاله منتشر کند.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۴ ۱۱:۵۰

بازدهی نیماد در ارتقا سطح علمی تحقیقات پزشکی کشور به هیچ عنوان قابل قبول نیست. کافی است جهت شفافیت افکار عمومی، مقالات حاصل از بودجه های اختصاص یافته ارایه گردد. سطحی نگری توسط افراد با دانش سطحی قطعا منتج به چاپ مقالات سطحی می شود ذگ

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۴ ۱۲:۱۵

یک نکته در مباحثه بین بزرگواران دکتر مسگرپور و دکتر علویان مغفول ماند و من مایلم به آن اشاره کنم ............ استاد محترم آقای دکتر رضا ملکزاده، همزمان معاون پژوهشی وزارت بهداشت، رییس مرکز تحقیقات گوارش بیمارستان شریعتی و رییس نیماد هستند. به عبارت دیگر، یک فرد واحد، همزمان سیاستگذار، مجری و تامین اعتبار کننده طرح های تحقیقاتی یک حوزه معین در کشور است. با نهایت تواضع عرض می کنم: اگر تعارض منافع، تعریف دیگری جز این دارد به من هم بفرمایید

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۵ ۰۹:۲۵

بله کاملا صحیح است. اساتید مسئول نیماد خودشان نمیتوانند طرح نیماد بدهند ولی در غالب دیگر اینکار را می کنند. تصویب طرح ها و بودجه آنها فقط از طریق رابطه انجام می شود. برای طرح هایی که فرجامی جز پایان طرح معمولی و بعضا دروغ ندارند بودجه های میلیاردی در نظر گرفته می شود!!!!!