• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98101007384
  • منبع : بوشهر

راه برون‌رفت از چالش بیکاری چیست؟

راه برون‌رفت از چالش بیکاری چیست؟

ایسنا/بوشهر مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر جایگزینی فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی به جای مدرک گرایی را راه برون رفت از چالش بیکاری دانست و گفت: تا زمانی که مهارت‌گرایی نهادینه نشود بهره‌وری کم بوده و منابع انسانی نیز به هدر می رود.

عبدالمجید دراهکی در نشست با مدیر مالی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس عنوان کرد: در همه جای دنیا امتیاز مهارت شغلی بیشتر از مدرک دانشگاهی است ولی در کشور ما مدرک گرایی همچنان در به کارگیری و استخدام حرف نخست را می زند و این فرهنگ باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مهارت در همه کشورهای توسعه یافته بر مدرک ارجحیت دارد، افزود: در کشوری مثل استرالیا گواهی نامه مهارت ۲۰ امتیاز و مدرک فوق لیسانس ۱۰ امتیاز برای استخدام در همه بنگاه های اقتصادی دارد؛ در دیگر کشورهای توسعه یافته نیز فرهنگ "چه می توانی" بر "چه می دانید" ارجحیت دارد.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه توسعه مهارت های شغلی و فنی در رونق اقتصادی، بهره وری، جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی، افزایش نیروی کار، کاهش هزینه های تولید و همچنین صادرات نیروی ماهر تعیین کننده و اثرگذار است، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه کشور، رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای، توسعه مهارت های شغلی و فنی به تناسب نیازهای کشور و واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی است.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای بوشهر تصریح کرد: هر واحد صنعتی و تولیدی پیش از راه اندازی، ابتدا باید نیازهای فنی و مهارتی را به آموزش فنی و حرفه ای اعلام کند تا مجموعه فنی و حرفه ای به تناسب درخواست ها، نسبت به حرفه آموزی و ارتقای مهارت شغلی نیروی کار اقدام کند.

دراهکی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی ایجاد اشتغال در کشور نیست و خیلی ها به دید ایجاد اشتغال به این مجموعه نگاه می کنند، اظهار کرد: وظیفه اصلی این سازمان بسترسازی برای تولید اشتغال از طریق توسعه مهارت آموزی است تا نیروی انسانی ماهر جذب بازار کار شود.

وی بر توسعه و جدی گرفتن آموزش مهارتی و شغلی با هدف ایجاد ارزش افزوده، رقابت پذیری و ارتقای بهره وری تاکید کرد و افزود: صنایع و دستگاه های اجرایی باید فرهنگ (آموزش های مهارتی) را با همکاری آموزش فنی و حرفه ای در کشور به ویژه برای جوانان جویای کار نهادینه کنند تا از پس تامین نیازهای مهارتی کشور در بخش های مختلف اقتصادی کشور برآیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha