• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98101007409
  • خبرنگار : 71605

دبیر انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران:

افزایش قدرت حفاظتی گروه‌های امنیت سایبری ایران، وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی است

افزایش قدرت حفاظتی گروه‌های امنیت سایبری ایران، وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی است

دبیر انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران با اشاره به برابری امنیت سایبری با امنیت ملی به لحاظ اهمیت، گفت: وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی افزایش قدرت حفاظتی گروه‌های امنیت سایبری ایران، همراستا با قدرت تخریبی گروه‌های نفوذ ایرانی است.

به گزارش ایسنا، حسین غفوری‌فرد در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس حفاظت و اتوماسیون در سیستم‌های قدرت که امروز در دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد،  با اشاره به موضوع امنیت سایبری اظهار کرد: اسناد امنیت ملی کشورهای پیشرفته دنیا امنیت سایبری را برابر با امنیت ملی می‌داند.

وی در همین زمینه آسیب‌پذیری شبکه‌های برق را سه نوع طبیعی، عملیاتی و بشرساخته عنوان کرد و گفت: آسیب‌های سایبری از خطرناک‌ترین آسیب‌های بشرساخت شبکه برق است.

دبیر انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران سپس به ذکر دو روش‌ نفوذ سایبری در شبکه پرداخت و گفت: این دو روش، "نفوذ و خرابکاری در سیستم‌های کنترل صنعتی" و "نفوذ از طریق دستگاه‌های اینترنت اشیاء موجود در شبکه" است. بازیگران ایجاد آسیب نیز دولت‌ها، گروه‌های جنایت‌کار، تروریست‌ها، هکرها و هکتیویست‌ها هستند که به ترتیب با انگیزه‌های جاسوسی و گردآوری اطلاعات؛ منافع مالی؛ تخریب و تهدید امنیت ملی و تضعیف اقتصاد؛ مواجهه با چالش‌ها، انتقام و اغراض شخصی و در نهایت با هدف "آرمان‌خواهی ایدئولوژیک و اهداف سیاسی" به آسیب به شبکه می‌پردازند. این در حالی است که دولت‌ها بیشتر بخش انرژی و گروه‌های جنایت‌کار بیشتر بخش‌های غیرانرژی را هدف آسیب سایبری خود قرار می‌دهند.

غفوری‌فرد افزود: در سال ۲۰۱۷ رئیس جمهور آمریکا فرمان اجرایی تقویت امنیت سایبری شبکه‌های فدرال و زیرساخت‌های حساس (Executive Order 13800) را صادر کرد که ارزیابی اثرات خاموشی بلندمدت شبکه برق ناشی از حمله سایبری و آمادگی ایالت متحده آمریکا در برابر این مورد را بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه شبکه برق یک زیربخش مهم از زیرساخت‌های بحرانی انرژی است، گفت: در سال ۲۰۱۵ اُکراین، در سال ۲۰۱۶ کیف اُکراین و در همین سال سد "بومن اونیو" در نزدیکی نیویورک نفوذ سایبری را تجربه کردند که این مورد آخر ادعا کرده بود نفوذ سایبری از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شده است و در همان سال وزارت دادگستری آمریکا علیه ۷ ایرانی در این خصوص اعلام جرم کرد.

دبیر انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی افزایش قدرت حفاظتی گروه‌های امنیت سایبری ایران، همراستا با قدرت تخریبی گروه‌های نفوذ ایرانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha