• سه‌شنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98101007620
  • خبرنگار : 30054

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۹۸ + استعلام و نحوه محاسبه

نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۹۸ + استعلام و نحوه محاسبه

بیمه ثالث برخلاف بیمه بدنه یک بیمه اجباری است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ازکی، یکی از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث و یا تمدید نکردن به‌موقع آن، این است که پلیس شما را جریمه می‌کند و همچنین ماشین شما به پارکینگ منتقل می‌شود.

بیمه ثالث خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را جبران می‌کند و راننده مقصر حادثه هم می‌تواند از بیمه ثالث خود خسارت جانی دریافت کند. با توجه به این‌که قیمت بیمه ثالث نسبت به سایر محصولات بیمه‌ای بالاتر است، در این مطلب به نحوه محاسبه نرخ و قیمت بیمه ثالث پرداخته‌ایم.

محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث ۹۸

هرسال، نرخ پایه بیمه ثالث برای خودروهای مختلف توسط بیمه مرکزی مشخص‌شده و به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود. با توجه به این‌که بیمه ثالث خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث را جبران می‌کند، مبلغ دیه و تعداد سیلندر خودرو از عوامل مؤثر در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث است.

در سال ۹۸، مبلغ دیه برای ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) ۳۶۰ میلیون تومان و برای ماه‌های غیر حرام ۲۷۰ میلیون تومان است. با توجه به افزایش ۱۵ درصدی مبلغ دیه در سال ۹۸، نرخ پایه بیمه ثالث افزایش پیدا کرده است. نرخ بیمه ثالث برای خودروهای مختلف در جدول زیر قابل‌ مشاهده است:

نکته قابل‌ توجه این است که مبلغی که در جدول نمایش داده‌ شده، بر اساس تعهدات جانی ۳۶۰ میلیون تومان (معادل دیه ماه حرام) و حداقل تعهد مالی ۹ میلیون تومان است.

محاسبه و استعلام بیمه شخص ثالث ۹۸

بر اساس جدولی که در مطلب بالا قرار داده‌ شده، قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر ۱۱.۲۳۶.۰۰۰ ریال، برای خودروهای پیکان، پراید و سپند ۱۳.۳۰۶.۰۰۰ ریال، برای خودروهای چهار سیلندر ۱۵.۶۴۲.۰۰۰ ریال و برای خودروهای بیشتر از چهار سیلندر ۱۷.۵۰۵.۰۰۰ ریال‌ است.

اما مبالغی که در جدول معین‌شده، قیمت نهایی نیست؛ زیرا مواردی مثل تخفیف عدم خسارت و جریمه دیرکرد بر قیمت بیمه شخص ثالث تأثیرگذار هستند.

همچنین سقف پوشش مالی که در بیمه شخص ثالث انتخاب می‌شود بر قیمت تأثیر زیادی دارد. حداقل پوشش مالی که افراد هنگام خرید بیمه شخص ثالث می‌توانند انتخاب کنند، ۹ میلیون و حداکثر آن ۳۰ میلیون تومان است. البته در حال حاضر، بعضی از شرکت‌های بیمه سقف پوشش مالی را تا ۱۸۰ میلیون تومان افزایش می‌دهند.

در جدول زیر نرخ بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سالی که از بیمه، خسارت دریافت نکردید، برای خودروهای مختلف به شرح زیر است:

جدول تخفیف بیمه شخص ثالث سال ۹۸

فرد می‌تواند به ازای سال‌هایی که از بیمه شخص ثالث خود خسارتی نگرفته، از شرکت بیمه تخفیف عدم خسارت دریافت کند.

تا قبل از اسفند ۹۷، شرکت‌های بیمه می‌توانستند تا سقف ۲.۵% به مشتریان خود تخفیف بیمه ثالث بدهند؛ اما از این تاریخ به بعد، بنا بر ابلاغیه بیمه مرکزی، ارائه تخفیف ۲.۵ درصدی، ممنوع اعلام شد. به همین علت تخفیف عدم خسارت برای کاهش هزینه بیمه ثالث از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکته مهم این است که حداکثر تخفیفی که بر اساس تخفیف عدم خسارت اعمال می‌شود، ۷۰% است. به این معنا که اگر فرد ۱۴ سال از بیمه خود خسارت دریافت نکرده باشد، ۷۰ درصد از تخفیف بهره‌مند می‌شود. بعد از ۱۴ سال میزان تخفیف ثابت و ۷۰% خواهد بود.

جدول تخفیف عدم خسارت برای خودرهای مختلف به شرح زیر است:

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال ۹۸

همان‌طور که در مطالب قبلی بیان شد، مبلغ دیه تأثیر مستقیمی بر حق‌ بیمه دارد. تا قبل از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۵، با افزایش مبلغ دیه، افراد باید از شرکت بیمه الحاقیه دریافت می‌کردند. در غیر این صورت شرکت بیمه مبلغ دیه را به شکل کامل پرداخت نمی‌کرد.

اما بعد از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، نیازی به دریافت الحاقیه وجود ندارد. چراکه صندوق خسارات بدنی مازاد مبلغ دیه را پرداخت خواهد کرد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ۹۸

بیمه شخص ثالث، یک بیمه اجباری است. درنتیجه درصورتی‌که فرد بیمه ثالث خود را تمدید نکند، در زمان خرید بیمه جدید باید جریمه پرداخت کند. پرداخت جریمه به شکل روزشمار است؛ یعنی به تعداد روزهایی که فرد بیمه خود را تمدید نکرده، باید جریمه بپردازد.

حداکثر میزان جریمه‌ای که به حق‌بیمه تعلق می‌گیرد معادل ۳۶۵ روز است؛ یعنی اگر بیش از یک سال بیمه ثالث نداشته باشید باید به‌اندازه همان یک سال جریمه پرداخت کنید.

در جدول زیر جریمه دیرکرد به شکل روزانه برای خودروهای مختلف نمایش داده‌شده است:

خرید بیمه شخص ثالث

بیمه ثالث یک بیمه اجباری است که مبلغ حق ‌بیمه آن نسبتاً زیاد است. با توجه به این‌که بیمه ثالث، خسارت مالی و جانی را پرداخت می‌کند انتخاب بهترین بیمه با کمترین هزینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. همچنین خرید از شرکتی که خسارت شخص ثالث را به‌موقع پرداخت کند نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد.

ازکی، به‌عنوان مرکز مشاوره درزمینهٔ فروش اینترنتی محصولات بیمه‌ای فعالیت می‌کند. بعد از ورود اطلاعات و مقایسه قیمت بیمه در شرکت‌های مختلف، به شکل اینترنتی می‌توانید بیمه مورد نظر خود را خریداری کنید.

همچنین برای اطلاع از آخرین تخفیفات، خدمات و محصولات شرکت‌های بیمه می‌توانید به azki.com مراجعه کرده و یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha