• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 98101108500
  • خبرنگار : 50046

اعزام هیات‌های تجاری به سایر کشورها؛ درست یا اشتباه؟

هیات تجاری

ایسنا/خراسان شمالی نگاه به تولیدات صادرات محور یکی از روش های رونق تولید در کشور محسوب می شود اما برای اینکه بتوان کالاهای صادرات محور تولید کرد در وهله نخست باید بازاریابی درستی را انجام داد.

یکی از روش هایی که برای امر بازاریابی در استان های مختلف توسط اتاق های بازرگانی انجام می شود، امر اعزام و پذیرش هیات های تجاری است.

موضوع اعزام هیات های تجاری در خراسان شمالی نیز توسط اتاق بازرگانی این استان انجام می شد اما گویا بنا به دلایلی هدف بر این است تا این امر انجام نشود که تعدادی از تجار با این موضوع مخالف هستند.

اعزام هیات تجاری به خارج از کشور نخواهیم داشت

سعیدپورآبادی رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی در نشستی خبری در ارتباط با راه هایی که اتاق بازرگانی بجنورد درصدد است تا برای امر بازاریابی به کار گیرد، گفت:  با توجه به هزینه های بالای اعزام هیات تجاری به خارج کشور در این رابطه برنامه ای نخواهیم داشت.

وی افزود: شرکت در نمایشگاه های بین المللی یکی از روش ها برای بازاریابی محصولات خراسان شمالی خواهد بود.

پورآبادی بیان کرد: برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری درصدد هستیم تا به جای اینکه یک گروه از تجار را به خارج از کشور اعزام و یا اینکه به داخل استان دعوت کنیم، از سرگروه یک اتاق و یا یک تشکل استفاده کنیم.

وی اظهارکرد: در سال های گذشته از اتاق بازرگانی بجنورد به کشورهای مختلف هیات های تجاری اعزام شده اند، اما نتیجه ای به همراه نداشته و منجر به عقد قرارداد نشده است.

در کار تجارت یک دست صدا ندارد

آزاد فتحی یکی از صادرکنندگان خراسان شمالی در حوزه محصولات کشاورزی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازاریابی اولین و مهم ترین اصل در حوزه کار صادرات است، گفت: یک دست در کار تجارت صدا ندارد و زمانیکه قصد داریم برای محصولات استان امر بازاریابی را انجام دهیم به تنهایی نمی توانیم از عهده این کار برآییم.

وی افزود: بازاریابی یک تاجر به تنهایی در کشور هدف تبدیل به یک فعالیت سنتی می شود اما اگر یک گروه بازرگان به صورت دیپلماتیک در کشورهای مختلف به همراه مسئولان اتاق بازرگانی حضور یابند، تحقق پیدا کردن بازارهای بزرگ بهتر محقق خواهد شد.

فتحی ادامه داد: زمانیکه من به تنهایی در یک کشور همچون پاکستان حضور داشته باشم به عنوان مثال برای یکی دو تریلی بار که متعلق به خود من است، بازار پیدا می کنم اما زمانیکه به صورت گروهی کار بازاریابی در کشور هدف انجام می شود این تعداد تبدیل به 20 تا 30 تریلی می شود.

وی اظهارکرد: زمانیکه یک هیات تجاری به یک کشور اعزام می شوند در حقیقت فکر و ایده ها روی هم جمع شده و یک فکر بزرگتر می تواند کار را انجام دهد که به طور حتم یک فکر بزرگتر خیلی بهتر از فکر تنها یک بازرگان است.

این صادرکننده محصولات کشاورزی در خراسان شمالی تصریح کرد: اتاق بازرگانی سکوی پرش برای صادرکنندگان هر استانی است، تجار باید کنار یکدیگر جمع شوند و کار کنند و در صورتیکه در قالب یک هیات تجاری برای امر بازاریابی به کشور هدف سفر می کنند، دست خالی بازنخواهند گشت.

وی تاکید کرد: اگر اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور از حالت تشریفاتی خارج شود به طور حتم با نتایج بهتری همراه خواهد بود.

حذف اعزام هیات های تجاری؛ اقدامی اشتباه

حبیب الله مظفری یکی دیگر از صادرکنندگان نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تصریح بر اینکه حدف اعزام هیات های تجاری که در آن تجار باید حضور داشته باشند، کار اشتباهی است، گفت: اگر امر اعزم و پذیرش هیات تجاری کار اشتباهی بود، کشورهای دنیا آن را انجام نمی دادند، بنابراین این فضا تایید شده است.

وی افزود: مگر یک نفر به تنهایی در کشور هدف می تواند در مورد تمامی مسائل یک استان همچون فولاد، بخش کشاورزی، پتروشیمی، گردشگری، فناوری های نوین، خدمات و ... بازاریابی کند، مگر یک نفر در تمامی این حوزه ها متخصص است.

مظفری با اشاره به اینکه می توان با روش های مختلف هزینه های اعزام هیات تجاری را به کشورهای خارجی کاهش داد، توضیح داد: تجمیع ظرفیت های منابع مالی استانی و بخش خصوصی، بهره گیری از حمایت و سوبسیت و اسپانسرها می توان برای کاهش هزینه های اعزام هیات های تجاری استفاده کرد.

برای صادرات محصول باید بازارگرمی، بازاریابی و بازارداری انجام شود

امرالله فیاض یکی دیگر از صادرکنندگان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه باید اعزام و پذیرش هیات های تجاری در استان صورت گیرد، گفت: باید بازارگرمی کرد، بازاریابی و بازارداری انجام شود تا بتوان محصولات تولیدی را صادر کرد.

وی افزود: باید رفت و آمد تجار بین کشورهای مختلف انجام شود و اعزام هیات جاری و شرکت در نمایشگاه های مختلف از ضروریات کار تجارت است.

فیاض تاکید کرد: منتها افرادی که در قالب یک هیات تجاری اعزام می شوند باید افرادی باشند که کار عملیاتی می کنند و تجربه کار دارند.

وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی باید بودجه و اعتبارات خود را به درستی هزینه کند تا بتواند در کنار آن موضوع اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور را نیز داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.