به گزارش ایسنا سید محمد مهدی میرزایی با بیان اینکه یکی از مهمترین احکام مربوط به آلودگی هوا، اسقاط موتورسیکلتهای کاربراتوری فرسوده است که در ماده ۲ قانون هوای پاک به آن اشاره شده است، گفت: در این مصوبه تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف هستند به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی، یک موتورسیکلت فرسوده را از رده خارج کند.
وی تصریح کرد: این مصوبه تا امروز اجرایی نشده است که دلیل آن نبود زیرساخت مناسب و همکاری بینبخشی نهادهای مربوطه است. اجرای این حکم قانونی توسط هیئت وزیران به مدت یک سال به تعویق افتاد و در این مدت فرصتی به طرفهای مربوطه در اجرا داده شد تا مقدمات فرآیند اسقاط موتورسیکلتها را فراهم کنند.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: تلاش ها و پیگیریهای مستمر ما در سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه به ثمر نشست بهطوری که با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با خواست و نظر مثبت و همت انجمن موتورسیکلت سازان و همراهی انجمن اسقاط تفاهمنامهای در این خصوص منعقد شد.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم افزود: به این منظور جلسه نهایی به منظور بررسی چگونگی همکاری مسئولان ذیربط و نحوه تامین برگه گواهی اسقاط برای شمارهگذاری موتورسیکلتها در کارخانجات تشکیل شد و پس از بحث و بررسیهای کارشناسی و مفصل همه جانبه در نهایت قرارداد همکاری بین انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو فرسوده و انجمن صنعت موتورسیکلت ایران برای تامین ۱۴۰هزار برگه اسقاط موتورسیکلت توسط انجمن صنفی مراکز اسقاط برای انجمن صنعت موتورسیکلت منعقد شد.
وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد هر دو انجمن بر اساس مفاد ذکر شده در قرارداد نسبت به اجرای طرح اسقاط با یکدیگر همکاری کنند و براساس قرارداد منعقد شده، نسبت به ارائه تعداد ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط از طریق سامانه ستاد سوخت و در صفحه تولید کنندگان موتورسیکلت اقدام شود.
رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم خاطر نشان کرد: براساس این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف هستند تا 27 بهمن ماه 98 حدود ۴۰هزار گواهی اسقاط موتورسیکلت برای موتورسیکلت سازان فراهم کنند و در این شرایط زمینه اجرای فرآیند اسقاط به ازای تولید موتورسیکلتهای بنزینی فراهم خواهد شد و دیگر نیازی به تعویق مجدد حکم دولت وجود ندارد.
وی ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه مراکز اسقاط موظف هستند که از اوایل سال آینده صرفاً نسبت به اسقاط موتورسیکلت اقدام و از صدور گواهیهای معادل برای موتورسیکلتها خودداری کنند همچنین تمامی مراکز اسقاط و تولیدکنندگان موتورسیکلت تحت پوشش انجمنهای مرتبط موظف هستند در چارچوب این تفاهمنامه فعالیتهای اسقاط را انجام دهند و مسئولیت حسن انجام آن برعهده انجمنهای مربوطه است.
میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید موتورسیکلت در کشور مطابق با استانداردهای روز دنیا صورت میگیرد این در حالیست که در رابطه با سایر وسایل نقلیه متحرک این موضوع صادق نیست.علیرغم این موضوع متاسفانه شاهد کاهش تولید و فروش موتورسیکلت های استاندارد و بهروز هستیم.
وی ادامه داد: علت اصلی این امر عدم اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری و عدم جلوگیری از ورود مجدد این ناوگان به چرخه حمل و نقل است. لذا این تفاهمنامه میتواند بستر بسیار مناسبی برای توسعه و افزایش تولید و استفاده از موتورسیکلتها با استاندارد یورو٤ باشد و بالطبع شاهد کاهش آلودگی هوا ناشی از تردد موتورسیکلت های فرسوده خواهیم بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، میرزایی تصریح کرد: گزارشهای متعددی از سهم بالای موتورسیکلتهای فرسوده در آلودگی هوای کلانشهرها موجود است. بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از این موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است که هرکدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو۴ آلاینده منتشر میکنند بنابراین انتظار می رود اسقاط این موتورسیکلتها تأثیر مثبتی بر بهبود کیفیت هوای کلانشهرها داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات