• چهارشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98101814323

یک فعال میراث فرهنگی:

تهدید فرهنگی ترامپ یک جنگ اقتصادی است

تهدید فرهنگی ترامپ یک جنگ اقتصادی است

ایسنا/یزد یک فعال میراث فرهنگی در یزد تهدید فرهنگی ترامپ را یک جنگ اقتصادی مازاد بر تحریم‌ها خواند و گفت: رییس جمهور آمریکا سعی دارد با چنین تحریم‌هایی از طریق ابراز جنگ روانی، گردشگری ایران را به عنوان یکی از تنها ابزارهای مقابله با تحریم‌های نفتی محدودتر کند.

«محمدرضا پهلوان زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به مسائل حقوقی پیرامون تهدید فرهنگی رییس جمهور آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: براساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی و طبیعی ۱۹۷۲، حفظ میراث فرهنگی کشورهای عضو این کنوانسیون الزامی است لذا حمله آمریکا به سایت‌های فرهنگی ایران به عنوان یکی از کشورهای عضو، ممنوع است.

وی از کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه در مورد حفاظت از میراث فرهنگی در زمان جنگ هم به عنوان یکی از دیگر موارد حقوقی این تهدید یاد کرد و گفت: بر اساس این معاهده حتی در صورت بروز جنگ مابین کشورهای عضو، باید اموال تاریخی یکدیگر محترم شمرده شود لذا حق حمله به اموال فرهنگی را نخواهند داشت.

این فعال فرهنگی در همین رابطه یادآور شد: شورای امنیت سازمان ملل متحد در جریان محکومیت جنایات داعش نیز الزام آسیب نرساندن  به اموال فرهنگی در زمان جنگ از سوی کشورها را صادر و اعلام کرد این موارد نوعی جنایت جنگی و دارای پیگیرد قضایی است.

پهلوان‌زاده حمله آمریکا به کانون‌های فرهنگی ایران را بعید دانست و با بیان این که تهدید مذکور نوعی جنگ اقتصادی برای کشورمان است، گفت: چنین برداشت می‌شود که این تهدید بیش از ابعاد نظامی، جنبه اقتصادی با استفاده از ابزار جنگ روانی داشته باشد چرا که همین تهدید منجر به لغو بسیاری از سفرها حتی سفر گردشگران چین به کشورمان خواهد شد.

وی به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از تنها ابزارهای کشور برای مقابله با این تحریم‌هاست که دولت آمریکا سعی دارد مازاد بر این تحریم‌ها، گردشگری ایران را نیز محدودتر کند.

این فعال میراث فرهنگی دورزدن تحریم‌ها با مهر نزدن پاسپورت‌ها و همچنین الکترونیکی کردن پاسپورت را راهکاری از سوی کشورمان برای رفع این محدودیت‎ها خواند و گفت: با چنین اقداماتی، تحریم‎ها نتوانستند گردشگری ابران را بسیار محدود کنند لذا آمریکا سعی دارد این درآمدزایی برای کشورمان را نیز مسدود و محدود کند که در این صورت خسارت مالی زیادی به کشور تحمیل خواهد شد.

پهلوان‌زاده در پایان این تهدید فرهنگی را نوعی ننگ بین‎المللی نیز خواند و گفت: دونالد ترامپ به دنبال این مسئله است که افکار عمومی و شخصیت‎های فرهنگی را برای رسیدن به اهداف خود در اختیار بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha