• پنجشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98101915158
  • خبرنگار : 71603

/آخرین پرواز جمعی از نخبگان ایرانی/

سرمایه‌هایی که در "پرواز مرگ" سوختند

سرمایه‌هایی که در "پرواز مرگ" سوختند

متاسفانه روز گذشته در سانحه هوایی پرواز تهران-کی‌یف تعدادی از هموطنان خود را از دست دادیم که در دانشگاه‌های مطرح کانادا مشغول به تحصیل بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌بی‌اس، روز گذشته یک هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران دچار سانحه شد و تمامی۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

در این میان، دانشجویان نخبه زیادی بودند که خیلی از آن‌ها برای دیدار با خانواده خود به تهران آمده بودند.

در میان این قربانیان ۳۱ تن ساکن شهر "ادمونتون "(Edmonton) در استان" آلبرتا "(Alberta ) کانادا بودند.

"پیمان پارسیان" یکی از اعضای جامعه ایرانی ساکن ادمونتون گفت: ما خیلی از مسافران این پرواز را می‌شناختیم و بخش قابل توجهی از جامعه هموطن خود را از دست دادیم.

"دیوید تورپین"(David Turpin) معاون دانشگاه "آلبرتا"(Alberta) هم اظهار کرد که حداقل ۱۰ قربانی این حادثه از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

خبری تکان‌دهنده

رضا اکبری رئیس انجمن جامعه ایرانیان در ادمونتون اظهار کرد، "آرش پورضرابی" متولد ۱۳۷۲ و "پونه گرجی" متولد ۱۳۷۳ که هر دو در اواسط دهه ۲۰ زندگی خود بودند، هر دو دانشجوی دوره کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه آلبرتا بودند که برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران سفر کردند.

وی گفت: ما شنیدیم که این زوج به همراه چهار تن از دوستانشان به ایران سفر کردند تا مراسم عروسی خود را برگزار کنند.

اکبری اضافه کرد، این خبر بسیار تکان‌دهنده و ویرانگر بود و لحظات بسیار غم‌انگیزی را برای ما رقم زد. باور کردن غم از دست دادن این عزیزان برای جامعه ما بسیار سخت است.

وی ادامه داد، من هشت تن از این قربانیان را می‌شناختم و شک ندارم تعداد زیادی از افراد ساکن در ادمونتون نیز قربانیان این حادثه را می‌شناختند. زیرا در بین آنها تعداد زیادی پزشک و استاد دانشگاه وجود داشت.

آرش پورضرابی و پونه گرجی

خانواده‌ای چهار نفره که همگی جان خود را از دست دادند

مسعود اردکانی از اساتید دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آلبرتا" اظهار کرد، "سید پدرام موسوی" و "مژگان دانشمند" هر دو از اساتید مهندسی دانشگاه "آلبرتا" به همراه دو فرزند دختر خود "سیده دریا" و "سیده دورینا" نیز در میان قربانیان حادثه روز گذشته بودند. دریا متولد سال ۲۰۰۵ و دورینا متولد ۲۰۱۰ بودند که هر دو دانش‌آموز بودند.

"پیمان پارسیان" همچنین گفته که "شکوفه چوپان نژاد" هم که متخصص زنان و زایمان یک کلینیک پزشکی در ادمونتون بود، به همراه دو دختر خود جان خود را در حادثه روز گذشته از دست داد. هر دو فرزندان این پزشک ایرانی هم دانشجوی دانشگاه "آلبرتا" بودند. "صبا سعادت" متولد سال ۱۳۷۵، دانشجوی پزشکی و خواهرش "سارا سعادت" متولد سال ۱۳۷۷، دانشجوی روانشناسی بالینی بود.

سینا اسفندیارپور از دانشجویان دانشگاه آلبرتا و از دوستان "نسیم رحمانی‌فر" که یکی دیگر از قربانیان این حادثه بود گفت: نسیم بسیار هیجان زده و خوشحال بود که طی این تعطیلات به ایران و خانه خود سفر می‌کند.

 "نسیم رحمانی‌فر" دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه "آلبرتا" بود و این، اولین زمستانی بود که در ادمونتون حضور داشت. به همین دلیل از سرمای زیاد این شهر بسیار نگران بود که هرگز این سرما را تجربه نخواهد کرد.

شورای آموزش و پرورش شهر "کَلگِری" در  جنوب استان آلبرتای کانادا هم تایید کرد که "ارشیا ارباب‌ بهرامی" دانش‌آموز سال دوازدهم این شهر در میان این قربانیان بوده و به همراه خانواده خود برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود.

آموزش و پرورش این شهر گفته که ارشیا در فعالیت‌های ورزشی بسیار فعال بود و در رشته‌های شنا و شیرجه فعالیت می‌کرد. وی رویای پزشک شدن را در سر می‌پروراند و  "کسری ساعتی" مهندس مکانیک هواپیما هم از دیگر هموطنان قربانی این حادثه، هم ساکن شهر "کَلگِری" بود.

"محد مهدی الیاسی" از دیگر دانشجویان دانشگاه "آلبرتا" بود که به تازگی ساکن تورنتو کانادا شده بود.

افراد موفقی که با پرواز مرگ از میان ما رفتند

"ندا صدیقی" از دیگر قربانیان حادثه جراح و چشم‌پزشک ایرانی که برای تعطیلات کریسمس یک سفر ۱۰ روزه به ایران داشت.

"علیرضا پی" از دیگر ایرانیان مقیم کانادا بود که در این حادثه جان خود را از دست داد. وی که پدر دو دختر هشت و ۱۰ ساله است، بنیانگذار شرکت فناوری "MessageHopper" در اُتاوا بوده است. ایرانیان مقیم کانادا که وی را می‌شناختند، گفته‌اند که او همواره سعی در گرد هم آوری جامعه ایرانیان مقیم کانادا داشت.

"دلارام داداش‌نژاد" دانشجوی ۲۷ ساله کالج "لانگارا" که در ونکوور ساکن بود هم در میان این جانباختگان قرار دارد. وی برای دیدار با خانواده‌اش به ایران آمده بود.

دلارام داداش‌نژاد

از دست رفتن دو دانشجوی ایرانی دانشگاه "واترلو" کانادا

"مرضیه فروتن" و "منصور اصفهانی" از دیگر کشته‌شدگان این حادثه هستند. 

فروتن دانشجوی دپارتمان جغرافیا دانشگاه "واترلو" و اصفهانی دانشجوی رشته مهندسی عمران این دانشگاه بود.

یکی از دوستان فروتن گفته که در دانشگاه او را به عنوان "فردی بلندپرواز" می‌شناختیم.

وی که در دهه ۳۰ زندگی خود بود، توسط دوستانش به عنوان زنی مقتدر توصیف می‌شد. با وجود اینکه فروتن دستاوردهای دانشگاهی زیادی داشت، بسیار سخاتمند، صادق و مهربان بود.

تحقیقات وی بر اپلیکیشینی متمرکز بوده که راجع به استفاده از الگوریتم‌ها و فناوری‌های جدید در سنجش از راه دور برای بررسی تغییرات آب‌وهوا بوده است.

"مرگ دو دانشجوی ایرانی دانشگاه "گولف"

"میلاد قاسمی آریانی" و "غنیمت اژدری" از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه "گولف"(Guelph) بودند که در سانحه هوایی روز گذشته جان خود را از دست دادند.

"غنیمت اژدری" از دانشجویان دکتری دپارتمان جغرافیا و زمین‌شناسی و "میلاد قاسمی" دانشجوی دکتری بازاریابی بودند.

یکی از اساتید این دانشگاه گفت: من و همه دانشجویان از این اتفاق دردناک بسیار ناراحت هستیم.

غنیمت اژدری

از دست رفتن دانشجویان دانشگاه "مک‌مستر"

"سیاوش مقصودلو" از دانشجویان سابق مقطع پسا دکتری دانشگاه "مک‌مستر"(McMaster) به همراه دختر و همسر خود در میان کشته شدگان روز گذشته بود.

یکی از دوستان ایرانی مقصودلو اظهار کرد، وی به همراه "آزاده کاوه" همسر و پریان فرزند ۱۶-۱۵ ساله‌اش به ایران سفر کرده بود.

یکی از همکاران مقصودلو در همیلتون او را مهربان و متفکر دانست و اظهار کرد، تحقیقات او روی دلایل تولد زودرس متمرکز بود.

سیاوش مقصودلو و دخترش

مقصودلو مدرک دکتری پزشکی خود را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد.

"ایمان آقابالی" و"مهدی اسحقیان " هم هر دو از دیگر دانشجویان مقطع دکتری دانشکده مهندسی دانشگاه "مک‌مستر" بودند.

مهدی اسحقیان

ایمان آقابالی

دانشجوی سال دوم دانشگاه "یورک" در میان قربانیان حادثه

"صدف حاجی‌آقاوند" دانشجوی سال دوم رشته منابع انسانی دانشگاه "یورک" از دیگر قربانیان حادثه بود.

یکی از هم‌کلاسی‌های حاجی‌آقاوند گفت: از دست دادن صدف بسیار سخت است. من همین دو روز پیش با او صحبت کردم. نمی‌توانم باور کنم که او اینجا نیست.

"فوت استادیار ایرانی دانشگاه "ویندزور"(Windsor)

"حمید رضا ستاره کوکب" به همراه همسرش "سمیرا بشیری" هم در این هواپیما بودند. "حمید رضا ستاره کوکب" استادیار دانشگاه "ویندزور" بود.

مرگ شش دانشجوی ایرانی تنها از دانشگاه تورنتو کانادا

"زینب اسدی لاری" و برادرش "محمد اسدی لاری" هم در میان جانباختگان بودند.

زینب و محمد اسدی لاری

"مجتبی عباس‌نژاد"، "محمدامین بیروتی"، "محمد امین جبلی" و "محمد صالحه" از دیگر دانشجویان ایرانی این دانشگاه تورنتو بودند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا هم در وبسایت رسمی خود فوت دو دانشجوی سابق خود "زینب اسدی لاری" و برادرش "محمد اسدی لاری" را تسلیت گفت و با انتشار بیانیه‌ای خود را در این غم شریک دانست.

مجتبی عباس‌نژاد

محمد امین جبلی

فوت دو دانشجوی ایرانی دانشگاه کنکوردیا

"سیاوش غفوری"،"آذر ممانی" و "سارا ممانی" هم از دانشجویان فارغ‌التحصیل شده رشته مهندسی دانشگاه "کنکوردیا "(Concordia) در مونترال در میان قربانیان این حادثه تلخ بودند.

مرگ دو دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه "کارلتون"(Carleton) کانادا هم از دست دادن دو تن از دانشجویان ایرانی خود در پی سانحه هوایی روز گذشته را تسلیت گفت.

"فرید آراسته" و "منصور پور جم" از دانشجویان  مقطع دکتری رشته زیست شناسی این دانشگاه روز گذشته جان خود را در پی سانحه هوایی هواپیمای اوکراینی از دست دادند.

فرید آراسته

منصور پور جم

زوجی که در دانشگاه رایرسون با یکدیگر آشنا شدند

مازیار امیر لیراوی برادر یکی از قربانیان حادثه روز گذشته به نام "مهسا امیرلیراوی" که ۲۹ سال داشت، اظهار کرد، خواهر من به همراه همسرش "مح‌ صلاحی" در پرواز هواپیمای اوکراینی بود.

این زوج که هر دو در دانشگاه "رایرسون"(Ryerson) در رشته مهندسی تحصیل کردند، در دانشگاه با هم آشنا شدند و در سال ۲۰۱۴ میلادی با یکدیگر ازدواج کردند.

تایید فوت یک زوج ایرانی دیگر از سوی دانشگاه محل تحصیل‌شان

دانشگاه "ÉTS" واقع در کِبِک کانادا هم فوت یک زوج را تایید کرد. "آیدا فرزانه" دانشجوی دکتری این دانشگاه به همراه همسرش "ئاروین مرتب" که در سال ۲۰۱۸ میلادی مدرک دکتری خود را از این دانشگاه، کسب کرد، در این کشته شدگان بودند.

فوت خانواده‌ای سه نفره که در انتظار نفر چهارم بود

"رزگار رحیمی"، "فریده غلامی" و فرزند سه ساله آنها دیگر خانواده‌ای بودند که در این حادثه جان خود را از دست دادند.

"رازگرد رحیمی" استاد دانشگاه گروه فناوری و مهندسی در کالج "Centennial" بود و به صورت دوره‌ای در دانشگاه "اُنتاریو" هم تدریس می‌کرد.

وی به همراه فرزنده سه ساله و همسر باردار خود به ایران سفر کرده بود.

مرگ چهار دانشجو از دانشگاه "وسترن"

"غزل نوریان" دانشجوی انرژی مواد نانوفوتونیک، "میلاد نهاوندی" دانشجوی تولیدات صنعتی زیستی، "حدیث حیات‌داوودی" دانشجوی مقطع دکتری مرکز علوم تحقیقات الکتروشیمی و خوردگی و "ساجده سرائیان" که دانشجوی جدید الورود دانشگاه "وسترن" بود، قرار بود در رشته مهندسی شیمی مقطع کارشناسی در این دانشگاه آغاز به تحصیل کند.

سرشماری‌های کانادا نشان می‌دهد که حدود ۲۱۰ هزار و ۴۰۵ نفر ساکن کانادا هویت خود را ایرانی اعلام کرده‌اند و بیشتر جامعه ایرانیان در کانادا در جنوب اُنتاریو و کبک ساکن هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۷:۲۷

خدا رحمتشون کنه ولی اونا سرمایه های ما نبودن سرمایه کشوری بودن که حتی سفارتی تو کشورما نداره ما خرج اینارو دادیم به بار که نشستن به وطنشون پشت کردن کانادا برای مرگ سرمایه هاش متاسف باشه ما واسه ملت قدرناشناسی که برای کشورشون ذره ای ارزش قایل نیستن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۸:۰۷

چه سرمایه ما بودند چه نبودند عزیزان ما بودند و جان هر انسان به صرف انسان بودن اهمیت داره چه تخبه باشه چه کندذهن.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۸:۱۵

اینا همشون انسان بودن و ایرانی ...

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۰۹

چقدر آدم باید سنگ دل باشه وقتی هزاران نفر خانواده، نزدیکان و دوستان این نخبگان ایرانی داغدار هستند چنین پیام تنگ نظرانه ای بده و نمک به زخم بازماندگان این عزیزان بپاشه. نخبگان ایرانی هر کجای دنیا که باشن سرمایه های ایران محسوب شده و خواهند شد.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۱۶

چطور شد که انقدر سنگ دل شدیم ....

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۰:۰۳

تو این که اونا سرمایه های ما نبودن و بیشتر نال کانادا بودن باهات موافقم ولی اینکه احتمالا کشور ایران شرایطش طوری نبوده که بتونه از اون نابغه ها نگهداری کنه.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۰:۴۲

متاسفم برات. کشور برای اونا ارزش قائل بود؟؟ ذره ای اهمیت داد بهشون؟ کجای دنیا انقدر فرار مغز ها داریم؟؟ ببینم به نظرت اینکه همه بچه های نخبه کم کم دارن میرن ژنتیک ما ایرانیاست؟؟!!!! یا شرایط محیطی که راهی جز مهاجرت برای اونا باقی نمیذاره؟! پیامم مطمئنا منتشر نمیشه یا با سانسورای زیاد منتشر میشه. فقط میخوام بگم خاک بر سرت!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۰:۴۲

متاسفم برات. کشور برای اونا ارزش قائل بود؟؟ ذره ای اهمیت داد بهشون؟ کجای دنیا انقدر فرار مغز ها داریم؟؟ ببینم به نظرت اینکه همه بچه های نخبه کم کم دارن میرن ژنتیک ما ایرانیاست؟؟!!!! یا شرایط محیطی که راهی جز مهاجرت برای اونا باقی نمیذاره؟! پیامم مطمئنا منتشر نمیشه یا با سانسورای زیاد منتشر میشه. فقط میخوام بگم خاک بر سرت!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۱:۱۹

جنابعالی متاسفانه درکت به این موضوعات نمیرسه.هروقت دانشجوی نخبه و برتر شدی و شرایط موجود بهت فشار نیاورد،یا علی،مثل این عزیزان نشو.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۱:۳۹

پس برای همین با موشک زدین؟!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۱۴

برا چی‌ رفتن اینا؟؟ اگه کشور به خواست مردم بها بده و اولویت رفاه و آسایش مردم خودش باشه، کسی‌ به این راحتی‌ نمیره. وقتی‌ کشور برا مردم خودش ارزش قائل نیست، مجبور شدند که برن جایی که قدرشون رو میدونند

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۵۶

ولی شما که راضی به مرگشان نبودی خانواده اینها عزادارند منطقی باشید

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۳:۰۷

شما حرف نزنی هیچ کی نمی گه لالی.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۱۱

متن خبر رو ی بار دگه بخون! خیلیاشون دانشجو بودن! اصلا اقامت نداشتن!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۴۴

فقط بابت اين طرز فكرت متاسفم

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۱:۲۶

چرا جوابی‌ که داده بودم رو نگذاشتید؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۱:۴۰

واقعن که نمفهمی اینجا دانش ارزش نداره برو دنبال.شعور بگرد.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۳:۱۰

شما چه قدر بی انصافانه قضاوت کردی. آیا توی مملکت برای اینها کار مناسبی بود و اینها نموندن. نکنه توقع داری که با این همه زحمتی که کشیدن برن توی اسنپ کار کنند.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۴:۴۹

چون سفیری نداریم بعضی هاشون سفیرهای خوبی هستند که پوچی تبلیغات غلط نسبت به وطنشون نشون بدن. باور کن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۵:۵۲

جدا جای تاسف داره چنین طرز تفکر احمقانه ای!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۷:۰۵

خدایا کی میشه مردم ایران از این همه بغض و کینه و تعصب کور دست بردارند و مرتب با متر و خط کش صف بندی نکنن؟؟ کی یاد میگیریم که خداوند کره زمین و کائنات را بدون مرز آفرید؟؟ وقتی در کشوری مثل کانادا مدتی زندگی کنید متوجه میشید یکی از دلایل موفقیت اونها چیه: احترام به گوناگونی نوع بشر و تفکرات... بیندیشیم که کجا و چطور ما مردم ایران تا این حد خودپرست شدیم؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۹:۱۷

یعنی وقتی بلد نیستی همدردی که انسان نیستی

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۱۹:۵۳

به اقازاده ها جرات داری بگو که اونجا دیسکو و رستوران زدن ، نه به نخبه ها که دارو میسازن پدر مادرتو نجات میدن .،

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۸:۰۰

خدا رحمتشون کنه بعنوان یک دانشجوی دکتری دانشگاه منچستر میگم که بالاخره اینها گلهای باغی بودند که ریشه در ایران داشتند ولی گلشون رو در کشوری دادند که قدر اینها رو بهتر میدونست و از استعدادهاشون سرمایه تولید میکرد اما اینقدر تراژدیکش نکنید دیگه سقوط هواپیما بوده. دانشمند و زن و مرد و بچه, بالاخره جان عزیز برای خانواده و اقوام بوده; حتی خلبان که شاید ... طبیعیه عمرشون به سر رسیده بود زیاد گنده و دراماتیکش کنید, فقط تنور خبرنگاریتون گرمتر میشه. والا مرگ اینها با مرگ قطار یا اتوبوس فرقی نداره

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۸:۵۳

احسنت تسلیت میگم به عمو خاوری عضو برجسته جامعه ایرانیان در کانادا بهشت کلاهبردارن ایران

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۳۱

آقا یا خانم م از این طرز تفکر شما متاسفم. اولا خیلی از مسافران اون هواپیما دانشجو بودند و از کجا میدونید که بعد از تحصیل بر نمیگشتن ایران. دوما برای خیلیها در این کشور با توجه به زیر ساختها و عدم وجود شایسته سالاری چای رشد و یا حتی نمود وجود نداره. ضمناً همه مردم دنیا حق دارند شرایط زندگی خودشون و برخی از شاخصهای مهم مثل وجود برابری و حقوق اجتماعی ، سطح درامد، شرایط محیطی مناسب ، سلامت اقتصادی و diversity و ... در موطن خودشون رو مقایسه میکنن با کشورهای دیگر و میروند به جایی که براشون ارزشمند تره. بخاطر داشته باشید که فیروز نادری رییس jet-propulsion اسبق ناسا یا انوش انصاری یا خیلیهای دیگه هموطن اسبق شما هستند که همیشه خودشان را ایرانی دونسته و اگر ایران میموندند شاید هیچ وقت به جایگاه فعلیش نمیرسید.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۳۵

کار پدافند خودی بود؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۵۴

خدا همه انها را رحمت کند و به خانوادهایشان صبر عطا نماید. اما این عزیزان اکثرا سرمایه کانادا بودند، بهتر بجای اینکه فکر کنید هرکس رفت خارج کشور نخبه اس و سرمایه به سرمایه های داخل توجه کنید.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۱۹:۵۶

سرمایه واقعی ایران و ایرانی ها سردار سلیمانی بود که برای دفاع از کشورش و امنیت ایران جونشو کف دستش گرفته بود نه اینها که عشقشون زندگی در آمریکا و کاناداس و براشون هیچ اهمیتی نداره مردم کشورشون در چه وضعی باشن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۰:۰۸

تو این که اونا سرمایه های ما نبودن و بیشتر نال کانادا بودن باهات موافقم ولی اینکه احتمالا کشور ایران شرایطش طوری نبوده که بتونه از اون نابغه ها نگهداری کنه.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۰:۱۲

سلام و درود به روح بزرگ همه این عزیزان. ای کاش فرهنگ قدرشناسی و مسئولیت پذیری نسبت به تکریم و قدردانی از نخبگان و سرمایه های معنوی و انسانی کشور، بوجود بیاد و همه در هرجا و هرنقشی که هستند بخصوص مسئولین، مسئولیت خودشون در این زمینه رو به رسمیت بشناسند و انجام بدند. برای روح این عزیزان آرامش و برای خانواده های ارجمندشون ، صبر و سلامتی آرزومندیم.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۱:۰۹

خدا بیامرزه ولی اونا سرمایه ایران نبودند سرمایه کشورهایی بودند که اونجا مقیم شده بودند

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۶ ۰۸:۱۳

«بنی‌آدم اعضای یک‌پیکرند// که در آفرینش زیک گوهرند// چو عضوی به‌درد آورد روزگار// دگر عضوها را نماند قرار/

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۱:۳۹

اینها رو کی زده؟ دیگه عصری نیست بشه لا پوشونی کرد برادر نگید کار خدا بوده که خدا رو باید پرسید این همه بی گناه را چرا ؟ کار خودتون بوده اینم سندش

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۰۰

ویادمان رفته دنیا وعالم دست الله تدبیر می شود مکرش دامان ستمگران را می گیرد واحدی تاب مقاومت نخواهد داشت ان شا الله به زودی مکری به دنبال مکری دیگر

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۲۱

در مو رد نخبه ایرا نی در دا خل و فرا ر مغز ها با ید بدا نید اطلاعات جامع و کاملی در این زمینه این است که مدرک تحصیلی نشا ن د هنده فر هنگ و اخلا ق با لا نیست ایرا نی همه جا از هم فرا ری است . ا حترا م به قو میت و هو یت و عقیده و حقو ق همدیگر در فر هنگ و تر بیت ایرا نی نیست همه شا زده و امیر هستند

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۳۱

خداوند بانی سقوط هواپیما را ....

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۲:۳۱

خدا رحمتشون کنه و ما براي از دست دادنشون خيلي خيلي اندوهگين هستيم اما سرمايه هاي ايران کسايي مثل دکتر سليماني هستن .سرمايه هاي ما جوون هاي گمنامي هستن که با همه بي مهري ها يه گوشه اي از اين مملکت نشستن و دارن تلاش مي کنن.البته معلوم نيست چند نفر از اين عزيزان ميخواستن بعد از تحصيل به ايران برگردن اما تجربه نشون داده خيلي ها پاسپورت کانادايي گرفتن.بابت از دست دادن اين عزيزان غمگين هستيم و سرمايه هاي ما در کشور ديگر بودن غمي کمتر از اين نداره

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۳:۰۶

اگه جامعه ای نمیتونه سرمایه هاش رو حفظ کنه و اونا برای نجات زندگی شون مجبور به ترک کشور خودشون میشن، مشکل به سیاستگذاری های دولتمردان اون کشور برمیگرده نه اون کسانی که برای آینده خودشون حاضرن از صفر شروع کنن و در غربت زندگی کنن. آخرین نفری که رفت قهرمان تکواندوی ایران بود. چرا؟ اگه میدونست که آینده ای روشن در انتظارش هست، حاضر بود بره زیر پرچم کشور دیگه ای مبارزه کنه؟ میدونی چقدر سخته این کار که میتونی برای کشورت افتخار آفرین باشی و جامعه بهت اجازه نده؟ همین لحن نوشتن شما چقدر در برگشتن کسانی که رفته اند موثره؟؟؟؟؟ میشه یه کم بیشتر فکر کنیم؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۳:۴۷

شما انگار اینجا زندگی نمی‌کنین. شما یا اونقدری توان دارین که اینجا هم راحت باشین یا توان رفتن رو هم ندارین که موندین.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۹ ۲۳:۴۹

دستهای کثیفی که طی چندین سالی که نخبگان را به دلیل حقارت وعقده شیطانی نخبگان جامعه انسانی را دراین کشورماشکارمی کنندهیچ فرقی با دستان کثیف شیطان بزرگ امریکایی نداردکسی یا کسانی که به عمد این کار را کرده اندخائند وبه شیطان لعنتی خدمت می کنند.آنها شیطان پرستند. خدا آنها را بزودی رسوا خواهدکرد وبه سزای اعمالشان خواهندرسید.چوب خدا صدا ندارد. یاحق

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۱۷

از یک ادم پول پرست مانند ترامپ و شرکت بویینگ که با اینکار سهامش بشدت نزول می کنه بعیده.!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۵۲

تورو خدا اطلاع رسانی کنین.این کار آمریکاست.بویینگ مال اوناست.سیستمشو گرفتن هک کردن هواپیما رو سقوط کرد.تا شکستشونو بپوشونن.مت باید الان شکایت کنیم از سازمانهای بین المللی.اماکن فرهنگی ترامپ اینجاها بود..

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۰:۵۵

دوست عزیز، هیچ کسی دوست ندارد که وطنش را ترک کند. کشورهایی که فرار مغزها دارند معمولا مشکلات اساسی دارند. مشکل ج.ا. این است که اهمیت به سلامتی، اقتصاد، و آیندهٔ ایران نمی‌دهد. اگر این طور نبود که مملکت را به اینجاها نمی‌کشید. ببین واکنشی که به قتل سلیمانی نشان داد منجر به جان باختن ۲۰۷ ایرانی شده. به این میگن گل خودی که در این ۴۰ سال فراوان بوده.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۳:۱۱

نام یکی‌ از قربانیان که ذکر‌ کردین اشتباه تایپ شده. ایشون "رزگار رحیمی" بودن. شما به اشتباه نام رو رازگرد نوشتین!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۰ ۰۵:۰۸

خدا بیامزردشان ،در پی هر پیامدی حکمتی است،در پی هر رتبه ای....

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۳۹

انسان نیستی یه موجود سنگدل و .... که بویی از انسانیت نبرده...

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۱:۱۴

متاسفم برای طرز فکر . علت رو جویا بشین.... ژن خوب اینها هستن و کسانی که در کشورمون به سختی و نداری تحصیل میکنن و ....