• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۰۳:۱۵
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 98102116257
  • خبرنگار : 90089

امام خمینی خطاب به مسوولان

داریم چه می‌کنیم؟

داریم چه می‌کنیم؟

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که همواره نگران عملکرد نادرست و خطاهای مسؤولان نظام بودند در ماه چهارم پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به پاسداران و روحانیون کرجی متذکر شدند: «... اگر ما مسامحه کنیم در امور، یا تخطی کنیم از آن مشیی که اسلام و حکومتهای اسلامی دارند، این اسباب این می‌شود که اسلام را ما در نظر عالم، در نظر غیر، در نظر جوانهای بی‌اطلاع از اسلام، در نظر قشرهایی که درست از اسلام اطلاع ندارند، در نظر اینها یک صورت طاغوتی پیدا بشود، این شکست است که تا آخر، اسلام را به شکست می‌رساند.»

به گزارش ایسنا، خطای اپراتور سامانه پدافند سپاه پاسداران در ردگیری و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین و جانباختن 176 مسافر و خدمه این پرواز، هر چند که با عذرخواهی و پذیرش مسؤولیت توسط ستاد کل نیروهای مسلح، رییس‌جمهور و رییس سازمان هوافضای سپاه همراه شد اما بار دیگر ثابت کرد اشتباه یا غفلت مسؤولان سیاسی و نظامی کشور چگونه می‌تواند اعتبار جمهوری اسلامی و کارگزاران آن را نزد افکار عمومی داخلی و خارجی مخدوش کند، همان دغدغه‌ مهمی که امام امت در طول حیات پر برکت‌شان بارها و بارها نسبت به آن هشدار دادند.

امام خمینی عملکرد نادرست مسؤولان نظامی، سیاسی و مذهبی کشور  در هشتم  خ‍رداد 1358 در دیدار روحانیون و سپاهیان کرجی به باد انتقاد گرفتند و بیان کردند: «بر عهدۀ ما همه، همۀ افراد ملت، از صدر تا ذیل، چه در دستگاههای حکومتی باشند چه نباشند، چه در دستگاههایی باشد که تمشیت امور را می کنند چه نباشد، الآن به عهدۀ همۀ ما این است که ما کارهای‌مان را موافق اسلام قرار بدهیم. و اسلام را حالا که می‌گوییم «جمهوری اسلامی» هست و حالا که می گوییم مملکت اسلامی است و حالا که می‌خواهیم عرضه کنیم به خارج که این ایران، الگو باشد از برای سایر جاها، یک وقت جوری نباشد که یک الگویی باشد، الگوی شیطانی باشد؛ و ما غفلت از آن بکنیم. باید یک الگوی اسلامی باشد و این وظیفه بر عهدۀ همۀ ماست.»

ایشان ادامه دادند: «اینهایی که در رأس کار هستند جوری نباشد که اسلام را هم مثل یک دولت طاغوتی ما عرضه بکنیم. اگر ما مسامحه کنیم در امور، یا تخطی کنیم از آن مشیی که اسلام و حکومتهای اسلامی دارد، این اسباب این می‌شود که اسلام را ما در نظر عالم، در نظر غیر، در نظر جوانهای بی‌اطلاع از اسلام، ‎‏قشرهایی که اسلام را درست اطلاع بر آن ندارند، در نظر اینها یک صورت طاغوتی به آن داده بشود. این شکست است که تا آخر اسلام را به شکست می رساند.»

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با هشدار به پاسداران و کمیته‌های انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «حالا که مملکت دست خود مردم افتاده است، و ادعا این است که یک حکومت اسلامی است، که یک جمهوری اسلامی است، حالاست که خطر زیاد است. ... یک وقتی طوری نشود که کمیته‌ها در سرتاسر کشور، عرض بکنم پاسدارها در سرتاسر کشور، سایر قشرها در سرتاسر کشور، خودشان را آزاد بدانند که هر کاری می خواهند بکنند؛ آزاد بدانند که هر جور می‌خواهند رفتار بکنند. این است که اگر چنانچه کمیته‌ها روی موازین اسلامی عمل نکنند، اگر روحانیون، که در رأس جامعه هستند روی موازین ‏‏[‏‏و‏‏] مقررات به طور دقت عمل نکنند، اگر دولت به طور دقت عمل نکند، اگر ارتش به طور دقت عمل نکند و‏ اعمال‌شان را تطبیق ندهند با اسلام، یک صورت قبیحی از اسلام در خارج منعکس می‌شود.»

ایشان تاکید کردند: «... الآن ما در یک امتحان بزرگ واقع هستیم. الآن خدا ما را امتحان می کند که آیا ما در این وقتی که یک مطلبی دست‌مان آمده، یک قدرتی دست‌مان آمده است، آیا ما چه می‌کنیم؟ ما هم همان هستیم به صورت دیگر؟ یا خیر، ما روی مقررات عمل می کنیم؟ آنی که مهم است پیش من این است که امروز خطر هست.»

معمار انقلاب اسلامی  تاکید کردند: «این مسئله مهم است و آقایان توجه کنند همه و همۀ ملت موظفند که نظارت کنند بر  این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتی، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئلۀ مهم است. همۀ ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همۀ کارهایی که الآن مربوط به اسلام است. اگر دیدند که یک کمیته خدای نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل می کند، بازاری باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند. اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خدای نخواسته، می خواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند که امروز غیر روزهای دیگر است. آن وقت هم باید بگیرند، اما حالا کار مهم است. الآن اسلام به دست ما افتاده، داریم چه می کنیم؟ بنابراین، آنی که به نظر بنده مهم است این است، و البته اینها هم باید عمل بشود؛ اما اینها در درجۀ دوم است؛ درجۀ اولش عبارت از این است که همۀ ما، همۀ قشرها، همه، اینها همه باید این جهت را توجه داشته باشند و همۀ آنها مراعات این مسئلۀ کُلُّکُم راعٍ‏‏، همه باید مراعات این مسائل را بکنند.  ... و اگر خدای نخواسته یک کسی پیدا شد که یک کار خلاف کرد، اعتراض کنند مردم؛ مردم همه به او اعتراض کنند که آقا چرا این کار را می‌کنی.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۸:۳۱

البته کاری هم نکنینم که هیچ سربازی اسلحه اش را دستش نگیرد ! چون اشتباه درصحنه های نبرد همیشه رخ می دهد ! آنهم فراوان ! در جنگهای متعدد بین المللی هم نمونه ای فراوانی موجود است که از آتش خودی کشته اند !

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۰۵

اشتباه بله در تاریخ جهانی بوده، فکنم 11 مورد ، اما هیچکدوم هواپیمای بلند شده از کشور خودشون رو نزدند ، و سه روز کارشناسی مخالف در تلویزیونشون نکردن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۵۱

به سرباز و اپراتور چکار داریم. روسا و فرمانده ها پشت سر سربازا قایم میشن. سردار حاجی زاده اومده توضیح میده بعد میگه البته من مسئول پدافند نبودم. خب عزیزم مسئول نبودی چرا اومدی، برو اونیکه مسئوله بیاد پاسخ بده.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۰۷

حالا کاسه داغتر از آش نشوید یک خطایی صورت گرفت اینها مهمتر هستند یا امنیت کشور در مقابل امریکای جنایتکار

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۴۳

ان‌شاالله روزی زن و بچت همین بلا سرشون بیاد. ببینم بازم این ... مفت رو میزنی

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۵۸

خیلی جالب گفتی حالا یه خطایی صورت گرفته! دوست داشتم اگه ۵ تا از اعضای خونوادت تو این هواپیما بودن ببینم عکس العملت چیه. راستی قیمت ساندیس هم با تورم رفته بالا!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۰۸

امنیت کشور یعنی امنیت جان زن و بچه مردم ، اگر نه معنی نداره ،

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۲۱

خطاب به ناآزادی و مهرداد: شما دیگه چه وحشی های هستید؟با این نظراتی که دادید مشخص شما عزادار یا ناراحت از دست رفتن هموطنان نیستید بلکه به دنبال اهداف کثیف خودتون هستید.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۴۹

والا الان که تهدید اصلی آمریکا نیست. آمریکا یه هدف نظامی رو زد...

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۲:۲۶

خداروشکر اعضای خانواده ما مقیم کانادا و .. نیستن.خخخخخخخ

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۰۹

درود به نویسنده این تیتر، باید خبرنگار رسالت خود را فدای مصلحت و منفعت نکند، مشکل ما اصابت موشک نیست، مشکل ما سه روز فریب و پنهان کاری است مگر می شود همان ثانیه اول کسی نداند چه شده!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۱۴

ای بابا بیا ببین به چه روزی افتادیم

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۳۵

مردم دیگه شما ها را شناختن و دیگه گول نمی خورند....

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۳:۳۳

خودت رو کل مردم فرض کردی

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۰۹:۵۶

واقعا اگر این پرواز ایرانی بود چه اتفاقی می افتاد؟......

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۱:۵۲

اسم این کار صداقت نیست بلکه اعتراف به جرم در اثر وجود مدارک قطعی است.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۰:۳۱

حادثه قطاری که عده ای از هموطنانمون زنده زنده در آتش سوختن یادتونه؟ کی با شهامت مسئولیت رو بر عهده گرفت؟ پس ظرفیت عذرخواهی و بیان حقیقت رو داشته باشیم. نه اینکه کسی که صادقانه خطای رخ داده در حیطه مسئولیتش رو قبول میکنه همون برخوردی رو باهاش بکنیم که با یه آدم بی مسئولیت میکنیم. خداوند روح شهدای هواپیما رو در سایه رحمت و برکات و بهشت خودش بگیره و به همه بازماندگانشون و به ما صبر جمیل عنایت کنه ان شاءالله.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۱:۰۳

یه عده فرصت طلب زمان مناسب دیدن یه جایی رو بکوبن.اصلا نمیشه ازاین خطا گذشت. اما از خیلی از خطاهای دیگران مثلا قضیه بنزین به راحتی گذشتیم.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۱:۳۰

در این قضیه دردناک و بهت آور هم متاسفانه رسانه ها جناحی برخورد می کنن. کجا داریم میریم؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۲:۳۱

خدایا شکرت هر روز داریم سورپرایز می شیم چقدر زندگی تو این کشور هیجان انگیزه

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۳:۳۰

مردم ایران کلا دم دمی مزاج هستن سریع گر میگیرن و سریع سرد میشن یادشون رفته آمریکایی ها ازشون حق تحوش میگرفتن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۵:۰۱

خطای اپراتور؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوبی؟ اپراتور مگه بدون اجازه فرمانده اش می تونه تکون بخوره؟؟؟؟؟ داری میشی بیست و سی ؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۶:۵۰

وای به عکس دقت کنید!!الهی بمیرم عکس انگشت تکه شده است وای خدایااااااااااا کاش میمردم و این روز رو نمیدیدم!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۷:۲۳

کی اجازه داده درحالت آماده باش هواپیما پرواز کنه.؟؟؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۲ ۱۷:۰۲

این نیز مثل بقیه بگذرد و ما فراموش می کنیم مانند همیشه...ما ایرانیها زود همه چی رو یادمون میره و چند روز دیگه یه سوژه جدید میاد...!!!

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۰۰:۵۷

بنده هم بیش از هر چیزی به طرز فکر و نوع بیان امروز جناب هاشمی در شورای شهر تهران متعجب و متاسفم .

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۶

راستی چرا تا زمانیکه علت ماجرا معلوم نبود کسی برای اجتماع و ادای احترام وشمع روشن کردن اقدام نمی کرد