• شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98102116420
  • خبرنگار : 50339

ذخیره 60 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاش

ذخیره 60 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاش

ایسنا/سیستان و بلوچستان فرماندار خاش گفت: به دنبال وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی اخیر در شهرستان خاش افزون بر 60 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای خاکی و سنگی و ملاتی این شهرستان ذخیره شده است.

صاحب گل صالحی در گفت وگو با ایسنا افزود: خوشبختانه سد مهران به عنوان تنها سد خاش که سابقه ساخت آن به سال 65 برمی گردد در پی بارش های اخیر آبگیری شده و افزون بر سه میلیون متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده است.


صالحی بیان کرد: سدهای واقع در گوهرکوه، نوک آباد و ایرندگان و مرکزی خاش هم آبگیری و بخش قابل توجهی آب پشت آنها ذخیره شده است.


فرماندار خاش ادامه داد: دو تالاب بزرگ آبخوان و تمپ در بخشهای مرکزی و نوک آباد هم چند میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کرده اند که هر کدام از آنها مصداقی از دریا هستند.


صالحی افزود: افزون بر 500 سازه منابع طبیعی خاش نیز حدود40 میلیون متر مکعب آب را پشت خود ذخیره کرده اند که بخش قابل توجهی از این سدها طی امسال و دو سال قبل از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری کار شده اند.


وی گفت:  به دنبال وقوع بارش ها ده ها دیوار حفاظتی و بند خاکی مردم تخریب شده اند.


فرماندار خاش تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که در بستر رودخانه ها کشاورزی نکنند و جلوی رودخانه ها را نیز نبندند تا شاهد وقوع حوادثی مانند ورود آب به داخل منازل و بردن دام ها و تخریب اراضی باغی و زارعی نباشیم.


وی افزود: با توجه به اینکه اکثر سدها مکان هایی مناسب برای شنا و تفریح به شمار نمی روند، لذا از مردم و بویژه جوانان می خواهیم در این محیط ها به شنا نپردازند و خانواده ها  فرزندان خود را از نزدیک شدن به بستر و حاشیه سدها دور کنند.


صالحی اظهار کرد: در این مواقع که سدها و برکه ها آبگیری می شوند پرندگان مهاجر و حیات وحش نیز می آیند لذا توصیه می کنیم با حیات وحش و پرندگان با مهربانی رفتار کنیم و میزبان خوبی برای آنها باشیم‌.


مدیر امور آب خاش نیز گفت: با توجه به نزول بارش رحمت الهی دیروز و امروز در سطح استان و شهرستان که باعث خوشحالی تمام مردم شده است، متاسفانه مشاهده می شود عده ای از شهروندان بدون توجه به اخطارهای متعدد ستاد بحران در شرایط بسیار بد آب و هوایی نسبت به تردد در محیط های نا امن و مخاطره آمیز با خانواده و کودکان اقدام می نمایند و بعضا توقف نیز نموده اند.


عابد دهواری افزود: با ورود سیلاب به سد مهران و سرریز سد تردد در تاج سد بسیار خطرناک بوده و امکان سقوط خودروها به داخل سد وجود دارد زیرا در شرایط بارشی بشدت لغزنده بوده لذا توصیه می کنیم جوانان و خانواده ها از حضور در در تاج و محوطه سرریز سد دوری کنند.


روابط عمومی امور آب و فاضلاب شهری خاش در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به وضعیت جوی و کاهش دما و احتمال سرما و یخبندان، به منظور جلوگیری از یخ زدگی کنتور آب و تاسیسات آبرسانی مشترکین بایستی نسبت به عایق بندی تاسیسات، کنتور و لوله هایی که در فضای باز قرار دارند اقدام نمایند. 


برای عایق بندی از پوشال، پارچه، گونی و پشم شیشه استفاده و در زمان یخ زدگی از ریختن آب داغ روی کنتور آب و محل یخ زدگی تاسیسات جداً پرهیز شود  و بجای آن از کیسه آب داغ و حرارت غیر مستقیم استفاده نمایند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha