• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98102216464
  • خبرنگار : 71402

با پیروزی انتخاباتی "تسای"

چین موضع در قبال تایوان را تغییر نخواهد داد

چین موضع در قبال تایوان را تغییر نخواهد داد

پکن امروز (یکشنبه) اعلام کرد، چین موضع خود مبنی بر اینکه تایوان متعلق به آن است، تغییر نخواهد داد. پیشتر تسای اینگ ون بعد از پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری تایوان گفت تسلیم تهدیدهای چین نمی‌شود و رسانه‌ دولتی چین هم به او نسبت به تحریک فاجعه هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کارزار انتخاباتی تایوان که متشکل از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بود، با تلاش‌های چین برای تسلط بر این جزیره خودگردان و پذیرش حاکمیت پکن تحت "یک کشور، دو سیستم" و همچنین اعتراضات ضد دولتی هنگ‌کنگ آمیخته شده بود.

وزارت خارجه چین در واکنش به نتایج انتخاباتی تایوان در بیانیه‌ای گفت: مهم نیست چه تغییراتی در وضعیت داخلی تایوان پدید می‌آید چون این حقیقت که یک چین در جهان وجود دارد و تایوان هم بخشی از آن است، تغییر نخواهد کرد.

در حالیکه چین روی حاکمیت تایوان ادعا دارد، این جزیره خودگردان خودش را کشوری مستقل قلمداد می‌کند و نام رسمی "جمهوری چین" را برگزیده است. تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان که در انتخابات شنبه بار دیگر با اکثریت آراء پیروز شد و حزبش موسوم به ترقی‌خواه دموکراتیک توانست اکثریت را در پارلمان بگیرد، مدل حکومتی چین را نمی‌پذیرد.

تسای شنبه بعد از مشخص شدن پیروزی انتخاباتی‌اش خواستار از سرگیری مذاکرات با چین شد اما گفت امیدوار است پکن تایوان و مردمش را که نمی‌خواهند تسلیم رعب و وحشت شوند، درک کند.

با این حال وزارت خارجه چین گفت، پکن موضع خودش را از اصل "چین واحد" تغییر نخواهد داد و با استقلال تایوان مخالف است. در این بیانیه آمده است: اتفاق‌نظر جهانی جامعه بین‌المللی در تبعیت از اصل "چین واحد" هم تغییر نخواهد کرد. چین امید دارد جهان از "هدف عادل" مردم چین برای مخالفت با فعالیت‌های جدایی‌طلبی حمایت کرده و آن را درک کنند و اتحاد مجدد ملی را محقق سازند.   

در همین حال شورای روابط میهنی تایوان گفته است، چین باید به نتایج این انتخابات احترام گذاشته و دست از تحت فشار گذاشتن این جزیره بردارد. این شورا تاکید کرد: دولت ما با قاطعیت از حاکمیت ملی جمهوری چین و آزادی و دموکراسی تایوان دفاع خواهد کرد.  

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی "شینهوا" چین در مطلبی نوشت، تسای با استفاده از حقه‌های کثیف، ایجاد سوءظن نسبت به تهدید چین و همدستی با نیروهایی در غرب توانست در انتخابات پیروز شود. در این مطلب آمده است: خواه مهار فعالیت‌های جدایی‌طلبی استقلال تایوان باشد یا منفعت رساندن به هموطنان تایوانی، سرزمین اصلی "جعبه ابزار سیاسی" کاملی دارد. تسای و حزب ترقی‌خواه دموکراتیک باید مطلع باشند که بابت یک اتفاق نباید خودسر عمل کنند.

در همین حال توشیمیتسو موتگی، وزیر خارجه ژاپن هم پیروزی انتخاباتی تسای را تبریک گفت و به تایوان به عنوان یک "دوست باارزش" اشاره کرد.

از سوی دیگر دفتر روابط تایوان در چین شنبه در بیانیه‌ای جداگانه تاکید کرد، به ارتقای مدل "یک کشور، دو سیستم" برای تایوان ادامه می‌دهد؛ این همان مدلی است که پکن برای مدیریت هنگ‌کنگ با درجه خودمختاری بالا استفاده می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha