• یکشنبه / ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98102216597
  • خبرنگار : 71516

دیدار هیات آمریکایی با طرف‌های درگیر در لیبی/ فائز السراج امروز عازم ترکیه می‌شود

دیدار هیات آمریکایی با طرف‌های درگیر در لیبی/ فائز السراج امروز عازم ترکیه می‌شود

سفارت آمریکا در لیبی اعلام کرد هیئتی از مسئولان ارشد آمریکایی با وزیر کشور دولت توافق ملی لیبی و خلیفه حفتر در رم دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، سفارت آمریکا در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمامی طرف‌های لیبیایی بر اهمیت دستیابی به راهکاری سیاسی و دائم برای بحران به منظور کاهش تنش نظامی و ایجاد آینده‌ای بهتر برای لیبیایی‌ها تأکید دارند.

در این نشست معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، سفیر آمریکا در لیبی و معاون جانشین وزیر خارجه در امور کشورهای مغرب عربی و مصر حضور داشتند.

این هیئت آمریکایی نسبت به مداخله خارجی در بحران لیبی ابراز نگرانی و بر حمایت مجدد آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی تأکید کردند.

این سفارتخانه اعلام کرد: ما از تمام تلاش‌ها برای پایان این خشونت استقبال می‌کنیم. هیئت آمریکا طی مذاکرات روز پنجشنبه دو طرف را به آتش‌بس و استفاده از این فرصت برای برگزاری مذاکرات سیاسی تشویق کردند.

در همین راستا فائز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی لیبی بعد از سفر به رم امروز یکشنبه به ترکیه می‌رود.

او در رم با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرد و ضمن حمایت از طرح روسیه و ترکیه برای آتش‌بس در لیبی گفت: در صورتی آتش‌بس ممکن است که نیروهای خلیفه حفتر از اطراف طرابلس عقب‌نشینی کنند. ما امیدواریم که نشست برلین نتایج مثبتی برای پایان جنگ و پایان مداخله خارجی داشته باشد.

وی از سکوت جامعه جهانی در قبال مداخله‌های در لیبی انتقاد کرد و گفت: حفتر از مذاکرات برای وقت‌کشی استفاده می‌کند.

نخست‌وزیر ایتالیا نیز از نشست برلین و طرح آتش‌بس حمایت کرد.

اخیرا رؤسای جمهور ترکیه و روسیه خواهان برقراری آتش‌بس در لیبی شدند که از بامداد امروز یکشنبه آغاز شد.

لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ شاهد بحران سیاسی و نظامی است. درحال حاضر دو طرف اصلی بر سر قدرت در این کشور جنگ دارند. یکی دولت توافق ملی لیبی که مقر آن طرابلس است و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت موقت در شرق لیبی با ریاست عبدالله الثنی که پارلمان طبرق و ارتش "ملی" لیبی به رهبری خلیفه حفتر از آن حمایت می‌کنند.

نیروهای حفتر چهارم آوریل عملیات گسترده‌ای را علیه طرابلس برای "پاکسازی از تروریست‌ها" آغاز کردند. در جریان این عملیات درگیری‌های شدیدی میان نیروهای حفتر و دولت توافق ملی رخ داده است.

با مداخله ترکیه در لیبی و اعزام تعدادی کارشناس به این کشور برای حمایت از دولت توافق ملی بحران پیچیده‌تر شده است.

در این راستا امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر ایتالیا در گفتگوی تلفنی بر اهمیت هماهنگی اروپا درباره اوضاع لیبی تأکید کردند.

رم جمعه خواهان تسریع تلاش‌ها برای برگزاری نشست بین المللی برلین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha