• دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98102317717
  • خبرنگار : 71592

ضمن هشدار درباره بازگشت داعش

پادشاه اردن: استعفای عبدالمهدی عقبگرد برای عراق بود/ دولت دمشق قوی‌تر شده است

پادشاه اردن: استعفای عبدالمهدی عقبگرد برای عراق بود/ دولت دمشق قوی‌تر شده است

پادشاه اردن با بیان اینکه استعفای دولت عراق، عقبگردی برای این کشور بود، اعلام کرد، اطمینان دارد که رهبران عراق به مسیر مثبت بازخواهند گشت.

به گزارش ایسنا، عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه ۲۴ گفت: عراق طی دو سال گذشته با قدرت در جهت مثبت در حال حرکت بود و به نظر من استعفای دولت عادل عبدالمهدی، (نخست وزیر این کشور) شاید ما را دو گام به عقب بازگرداند.

وی افزود: به مردم عراق و توانایی آنها در جهت حرکت به سمت نور در انتهای تونل ایمان دارد.

عبدالله دوم ادامه داد: به قدرت رهبران عراق در بازگشت به مسیر مثبت اطمینان دارم و حتی اگر دودستگی در جامعه عراق وجود داشته باشد، یقین دارم که رهبران این کشور برای پشت سر گذاشتن آن تلاش خواهند کرد.

همچنین پادشاه اردن نسبت به بازگشت داعش هشدار داده و تصریح کرد: باید با ظهور مجدد داعش مقابله کنیم زیرا این به مشکلی برای عراق تبدیل خواهد شد. ما باید برای مقابله با این تهدید به عراقی‌ها کمک کنیم. داعش نه تنها برای منطقه بلکه برای اروپا و جهان یک تهدید است.

در پی اعتراضات مردمی عراق علیه دولت، عبدالمهدی اول دسامبر ۲۰۱۹ استعفای خود را به پارلمان ارائه کرد.

پادشاه اردن در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: عدم ثبات در منطقه؛ اروپا و سراسر جهان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. روشن است آنچه که میان ایران و آمریکا رخ داده در رأس افکار عمومی قرار دارد، اما به نظر می‌رسد این تنش کاهش یافته است و امیدوارم همین روند کاهش تنش ادامه یابد زیرا منطقه نمی‌تواند بی‌ثباتی را تحمل کند.

وی ادامه داد: اردن به توافق‌نامه صلح با اسرائیل پایبند است و همین عامل ثبات در منطقه است. روابط ما با اسرائیل به دلیل اقدامات تل آویو در کرانه باختری متوقف شده و از سرگیری گفت‌وگوی فلسطینی – اسرائیلی بسیار ضرورت دارد.

پادشاه اردن همچنین به تصمیم ریاست جمهوری آمریکا درباره‌ ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: این یک تصمیم آمریکایی است که اتفاق افتاد.

عبدالله دوم در پاسخ به این سوال که آیا اقدام مذکور رییس جمهوری آمریکا درست بوده است یا خیر، گفت: منطقه نه تنها در آستانه سال جدید بلکه در آستانه دهه جدید قرار دارد و امیدواریم طی ماه‌های آتی از طریق تلاش برای برقراری آرامش و پایان‌دادن به تنش‌ها رویکرد منطقه را اصلاح کنیم. همه چیز در این منطقه به هم گره خورده است. آنچه در تهران رخ داد بر بغداد، دمشق، بیروت و روند برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

پادشاه اردن گفت که در زمان مناسبی به اروپا سفر خواهد کرد و در مورد تقویت رایزنی‌های معقول و محترم به جای شیوه‌های اشتباه که به مشکلات دامن زده و ممکن است به پرتگاه بکشاند، بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد.

پادشاه اردن در مورد مبارزه با داعش گفت: به نظرم منطق درست حکم‌فرما خواهد شد همان طور که در مورد اتفاقات هفته گذشته شاهد بودیم. بررسی‌های مختلفی نه فقط با آمریکا بلکه با تعدادی از کشورهای دیگر در قالب ناتو پیرامون انتقال از مرحله حفظ نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق به مرحله بررسی‌های درست که همان همکاری با عراق و دیگر کشورهای منطقه برای نابودی داعش و مقابله با بازگشت مجدد آن به سوریه و عراق است، صورت گرفت. مشکل داعش تنها به سوریه و عراق محدود نمی‌شود بلکه لیبی را هم شامل می‌شود. ملاحظه کردید که نظامیان خارجی که از سوریه خارج شدند بار دیگر با قدرت در لیبی مستقر شدند و به دلیل نزدیکی لیبی به اروپا؛ طی روزهای آتی بحران لیبی و اطمینان از اینکه اقدامات ما در راستای مقابله با تشکیلات تروریستی است محور مذاکرات مهم خواهد بود.

وی اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی را منجر به تشدید تنش پیش‌بینی کرد و گفت: امروز یک تصمیم مهمی از سوی روسیه وجود دارد و امیدواریم که در آرام کردن امور نقش داشته باشد اما چند هزار شبه‌نظامی خارجی ادلب را ترک کرده و وارد لیبی شدند و این مساله می‌طلبد که کشورهای خاورمیانه و اروپا با آن در سال ۲۰۲۰ مقابله کرده و ائتلاف ضد داعش نیز دست به اقدامات جدی بزند چرا که ما خواستار دولتی ناکام در لیبی نیستیم.

پادشاه اردن در پاسخ به سؤالی پیرامون دلایل عدم اذعان به پیروزی‌های بشار اسد، رییس جمهوری این کشور گفت: موقعیت دولت دمشق اکنون قوی‌تر شده است و همچنان مسیر طولانی را در پیش دارد، باید یادآور شویم که این دولت به سمت قانون اساسی و دولت جدید پیش می‌رود اما مبارزه با داعش در این کشور همچنان پابرجاست، چرا که این گروه تروریستی بار دیگر سربرآورده است و ما به عنوان بخشی از جامعه بین‌الملل جهت تضمین پیشرفت روند سیاسی و قانونی در مسیر درست، تلاش می‌کنیم و فکر نمی‌کنم که این روند سریع انجام شود. همچنین چالش بزرگی در خصوص بازسازی سوریه و ارائه زندگی بهتر به مردم این کشور وجود دارد و حل همین مسائل زمان زیادی طول خواهد کشید.

او در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک میان امان و دمشق گفت: گفت‌وگویی میان ما و دمشق وجود دارد اما این همان رویکردی است که کشورهای جهان در حال حاضر طبق درک بین‌المللی از شرایط سوریه در پیش گرفته‌اند.

عبدالله دوم سلطان قابوس بن سعید، پادشاه فقید عمان را نماد و یک صدای بی‌طرف و منطقی خواند و گفت: او به عنوان رهبر، مردم را به یکدیگر نزدیک کرده و مشخصاً یک حلقه اتصال قوی رایزنی میان ایران، جهان عرب و جامعه بین‌الملل بود. من باور دارم که عمان این رویکرد مثبت را همچنان در پیش خواهد گرفت، اما مطمئنا جهان قدرت سلطان فقید را در همگرایی میان ملت‌ها از دست خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۲:۴۳

عبدالمهدی با امریکایی ها به توافق رسیده است مثل رییس پارلمان اقلیم کردستان هم شدیدا علیه ایران وحتی امروز علیه سید حسن نصر الله سخن گفته است.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۸:۰۲

نظرات منطقی داد این شاه اردن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۲۳ ۱۸:۱۵

دیر نیست که بانیان داعش بزودی رسوا خواهند شد . یادمان باشد بخشی از نیروهای داعش در خاک اردن و توسط افسران آمریکایی و اسراییلی آموزش دیدند. و حتی شروع درگیریها در سوریه مربوط به شهرهای هم مرز با اردن بود!!!