• دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98102317848
  • خبرنگار : 71191

پیر گوهرشناسی تجربی بوشهر درگذشت

پیر گوهرشناسی تجربی بوشهر درگذشت

«خیرالله نبوی» پژوهشگر حوزه‌ی گوهرشناسی و استاد تجربی هنر گوهرتراشی که از دوره‌ی باستان در بوشهر این نقطه از کشور انجام می‌شد، درگذشت.

علی موسایی – فعال میراث فرهنگی بوشهر -  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «خیرالله نبوی» معروف به «عمو بختیار»  از معدود افراد آشنایان به هنر گوهرتراشی در بوشهر در اثر سرطان ۲۰ دی ماه درگذشت، بیان کرد: او در طی سال‌ها مطالعه و تحقیقات میدانی اطلاعات ارزشمندی در زمینه هنر گوهرتراشی و گوهرتراشان پارسیان باستان در کناره خلیج فارس و بویژه شهر بوشهر گردآوری کرد، که متاسفانه فرصت نکرد آن‌ها را به طور کامل در اختیار مکتوب کند.

وی گفت: خانواده‌ی نبوی تمایل دارند تا برای زنده ماند یاد این پژوهشگر، بخشی از مجموعه‌ی سنگ‌های زینتی او را به موزه‌ی «خلیج فارس» یا موزه «تجارت دریایی خلیج فارس» اهدا کنند.

اوبا بیان این‌که مرحوم نبوی، مجموعه‌ای ارزشمند از سنگ‌های زینتی استان بوشهر نیز گردآوری کرده بود، بیان کرد: او با تیزبینی و با توجه به اشارات برخی از مورخان به وجود معادن سنگ‌های زینتی دربوشهر، تحقیقات دامنه‌داری را برای شناساسی جایگاه احتمالی برخی از کارگاه‌های گوهرتراشی در بوشهر آغاز کردند، که برخی از اطلاعات آن‌ها نیز به دوستان و شاگردان او انتقال پیدا کرد.

وی با تاکید بر این‌که هر چند مرحوم نبوی اطلاعات آکادمیکی نداشت، افزود: به دلیل پویایی او در مطالعات و بررسی هایش به اعتقاد تعداد زیادی از علاقمندان این حوزه به پدر گوهرشناسی تجربی معروف بود.

او توضیح داد: بوشهر به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی‌اش در کناره‌ی خلیج فارس، همیشه مورد توجه سلسله‌های قدرتمند ایرانی بوده است. از سوی دیگروجود معادن سنگ‌های زینتی مانند عقیق در بوشهر، این شهر را یکی از مراکز مهم هنر گوهرتراشی در ایران باستان تبدیل کرده بود.

محمد کنگانی – دیگر فعال میراث فرهنگی بوشهر – نیز مرحوم نبوی را به واسطه‌ی میراثی که در اطلاعات به دست آمده ارزشمندش از مطالعه‌ی سنگ‌های قیمتی داشت و برای شناساندن گوهرتراشی به عنوان هنر ایرانیان باستان تلاش می‌کرد، شخصی تعریف کرد که نبودنش می‌تواند به این هنر باستانی آسیب وارد کند.

نمونه سنگ‌ها و گوهرهای بوشهر که توسط مرحوم نبوی جمع‌آوری شده‌اند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha