• دوشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 98102317874
  • خبرنگار : 50339

سیل زدگان سیستان و بلوچستان در انتظار سیل مهربانی

سیل زدگان سیستان و بلوچستان در انتظار سیل مهربانی

ایسنا/سیستان و بلوچستان با توجه به وقوع بارش‌های سنگین و سیلابی و به زیر آب رفتن بسیاری از مناطق شهری و روستائی در جنوب سیستان و بلوچستان، هم اینک با گذشت سه روز از این واقعه تلخ سیل زدگان این استان در انتظار سیل مهربانی و مشارکت گسترده مردمی برای کمک به این قشر آسیب دیده هستند.

مردم این استان محروم، اما مظلوم و سرشار از ظرفیت در شرایط عادی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، لذا وقوع این بارش های سنگین برف و باران و گرفتار شدن در سیلاب مشکلات آنها را صد چندان کرد.


شماری از مردم آسیب دیده در سیستان و بلوچستان با قدردانی از حضور و توجه نیروهای مردمی و خیران از نقاط مختلف کشور خواهان اعزام فوری تیم های امداد و نجات و مشارکت مردم نوعدوست کشورمان برای کاهش درد و آلام شان شدند.


رحیم رهبر به ایسنا گفت: متاسفانه با تماسی که با دوستانم گرفتم وضعیت شهر بنت و خصوصا دستگرد به شدت بحرانی بوده و از آنجا که این منطقه نسبت به دشتیاری و زرآباد هم هوایش سردتر است، دعا می کنیم در این شب های سرد خداوند به داد مردم برسد.


وی اظهار داشت: بسیاری از روستاهای آن منطقه به کلی از بین رفتند  و هم اینک با گذشت 3 روز از وقوع سیلاب مردم دستگرد نیازمند مساعدت مردم و توجه ویژه مسئولین هستند. 


این شهروند بیان کرد: عملا به لحاظ قطع کامل ارتباط زمینی و تلفنی هیچ اطلاعی از وضعیت سیل و ‌میزان تلفات منطقه دستگرد بنت شهرستان نیکشهر نداریم.

 
رهبر ادامه داد: متاسفانه طبق شنیده ها وضعیت مردم آن منطقه بد است، چون بیشترین بارش ها مختص به دستگرد و مهمدان در نیکشهر بوده و هم اکنون وضعیت نامشخصی دارند.


یونس زین الدینی هم بیان کرد: در خصوص سیلاب منطقه دشتیاری سوالی از مدیریت ستاد بحران استان و شهرستان چابهار دارم که امیدوارم شفاف پاسخگو باشند. 


وی اظهار داشت: با توجه به هشدارهای بارشی در دو هفته اخیر و انبوه جلسات ستاد چرا نسبت به رها سازی آب سد زیردان در فرصت موجود اقدامی صورت نگرفته است؟ 


زین الدینی ادامه داد: حجم سیلاب دشتیاری فقط مربوط به ریزش های آن منطقه نیست، در حقیقت رها سازی آب سد زیردان زمانی انجام شده که بارش ها در بالا دست سد یعنی رودخانه کاجو( شهرستان قصرقند) و خود دشتیاری به بالاترین سطح رسیده و بازگشایی دریچه های سد با سرریز آن همزمان شده، یعنی مشابه اتفاقی که در استان گلستان و خوزستان افتاد و فاجعه آفرید!


سامیه قادری نیز گفت: در بسیاری از مناطق به راهها، منازل و باغات خسارت وارد شد، اما متاسفانه هیچ راه دسترسی و خبری از روستاهای محروم و دور دست حوزه های توتان، مهمدان و سفید کوه نداریم و تاکنون هیچ نیرویی از هلال احمر، راه  و ... از شهرستان و استان به بنت نیامده است.


وی افزود: سئوالی که از یکی از مسئولین بنت پرسیدم، مدیریت بحران کجاست؟


رضا میربلوچ هم گفت: متاسفانه صدا و سیما و رسانه‌های کشورمان پوشش خبری مناسبی از وضعیت منطقه نداشته اند و حداقل می توانستند با همین بالگرد هلال احمر خبرنگار بفرستند.

وی اظهار کرد: خبرنگاران ما متاسفانه آنگونه که باید عمل کنند به وظیفه شان آگاهی ندارند خودشان را از واقعیت ها دور می کنند لذا این امر جای تاسف دارد، مگر یک بالگرد از مرکز استان یا جای دیگر نیست بیارند تا حال و احوال مردم آسیب دیده بگیرند و از وضعیت زندگی و درد و مشقت های مردم خودشان آگاه بشوند و جهان را با خبر سازند.

محمد قلندرزهی هم بیان کرد: وقتی یک هفته پیش هواشناسی اعلام کرده حدود ۲۰۰ میلیمتر باران می آید، آیا ستاد بحران این وقایع پیش بینی نکرده بود و آیا واقعا نمی شد کاری انجام داد؟

وی اظهار داشت: مردم از عملکرد مسئولان به شدت گلایه مند هستند، زیرا در خصوص وقایع این بارش های سنگین و سیلاب ضعیف عمل کرده اند.

این شهروند افزود: در خاش که برف و باران آمده، هلال احمر آنگونه که باید به آسیب دیدگان کار و خدمتی انجام دهد نتوانسته به انجام وظیفه بپردازد و هم اینک نیز با گذشت بیش از سه روز از بارش های سنگین برف و باران هلال احمر خاش هیچ گزارشی ارائه نداده است.

وی گفت: بارها و بارها وضعیت زندگی مردم و وضعیت بارش ها در رسانه ها اعلام گردید، اما متاسفانه هلال احمر و ستاد بحران خاش نتوانسته اند به درستی به وظایف خود عمل کنند.


قلندرزهی اظهار داشت: اگر هلال احمر در جاهایی کمک کرده و مردم خبر ندارند بایستی گزارش اقدامات خود را به صورت شفاف برای مردم بیان کنند.


وی گفت: سامانه جدید بارشی نیز در راه است و مشکلات مردم آسیب دیده با وقوع بارش ها باری دیگر بیشتر خواهد شد و به جرات می می گویم که مردم نیازمند منطقه در تامین مخارج زندگی و نان شب خود مانده اند و توان خرید پلاستیک و ایزوگام کردن و یا تعمیر منازل شان را ندارند.


قلندرزهی بیان کرد: در همین خاش صدها خانه آسیب دیده اند و فقط بالای 100 منزل از آشنایان خودم که من خبر دارم آسیب دیده اند که تعدادی از آنها به صورت صد در صدی فرو ریخته اند، اما خبر آنها را شهرداری و هلال احمر اعلام نکرده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha