• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98102418430
  • خبرنگار : 71516

مذاکرات در سازمان ملل برای تشکیل هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی

مذاکرات در سازمان ملل برای تشکیل هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی

منابع دیپلماتیک از برگزاری مذاکراتی در سازمان ملل برای اعزام هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه رأی الیوم، منابع دیپلماتیک اعلام کردند مذاکراتی در سازمان ملل برای اعزام هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی درحال برگزاری است و هدف تشکیل هیئت حافظ صلح نیست بلکه هیئت ناظر بر آتش‌بس است مثل همان هیئتی که در یمن وجود دارد.

سال ۲۰۱۸ شورای امنیت مجوز استقرار ۷۵ ناظر را برای نظارت بر آتش‌بس در استان الحدیده یمن و عقب‌نشینی نیروهای درگیر از این منطقه ساحلی صادر کرد.

شورای امنیت دوشنبه این مأموریت را به مدت شش ماه تمدید کرد.

استفان دوجاریک بر نیاز به نظارت بی‌طرفانه بر آتش‌بس در لیبی تأکید کرد و گفت: به خاطر احترام به آتش‌بس در لیبی باید مکانیزمی برای نظارت و اجرا و تدابیری برای اعتمادسازی وجود داشته باشد.

وی گفت: غسان سلامه، هیئت سازمان ملل در لیبی با ریاست غسان سلامه درحال حاضر مشغول ثبت نقض‌های صورت گرفته هستند.

دوجاریک گفت: ما مذاکرات مسکو را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم مقدمه‌ای برای برگزاری نشست برلین باشد. اقدامات روسیه برای حل و فصل بحران لیبی جایگزین یا در رقابت با تلاش‌های سازمان ملل نیست.  

دوشنبه همچنین مذاکراتی در مسکو بین خلیفه حفتر، فرمانده ارتش"ملی" لیبی و دولت توافق ملی با ریاست فایز السراج برای امضای توافق آتش‌بس برگزار شد. دو طرف از یکشنبه به درخواست روسیه و ترکیه آتش‌بس اعلام کردند. قرار است بعد از امضای توافق آتش‌بس میان حفتر و السراج در مسکو یکشنبه نشست بین المللی با نظارت سازمان ملل در برلین برگزار شود.

بعد از آن شورای امنیت می‌تواند قطعنامه‌ای را درباره اعزام ناظر به لیبی صادر کند. مذاکرات السراج و حفتر درباره آتش‌بس دوشنبه در مسکو به پایان رسید. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد السراج سند شروط آتش‌بس را امضا کرده اما حفتر مهلت اضافی خواسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha