• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 98102418773
  • منبع : هیئت دولت

توسعه حمل و نقل برقی، اصلی‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها

image.png

مطالعات نشان می‌دهد ذرات معلق از اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای کلان‌شهرها به شمار می روند. در این میان، وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها از مهمترین منابع انتشار این ذرات قلمداد می‌شوند که با برقی نمودن آن‌ها می‌توان اقدام مؤثری در این زمینه انجام داد.

به گزارش  ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، آلودگی هوا به عنوان یک چالش که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است یکی از نتایج توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی و توسعه حمل‌ و نقل به شمار می رود. در حال حاضر این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان شهرهای بزرگ و شاید تمام مناطق از جمله روستاهای دورافتاده کشور مورد توجه قرار گرفته است.

براساس مطالعات صورت گرفته، ذرات معلق هوا (PM: Particulate Matter) از اصلی ترین عوامل آلودگی هوای کلان‌شهرها هستند،‌ به ویژه ذرات معلق کوچکتر از ۵ /۲ میکرون (PM2.5) که بسیار برای انسان مضر بوده و ماسک نیز نمی تواند از ورود آن به بدن جلوگیری کند.

بر اساس تعریف مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست، ذرات معلق هوا اصطلاحی است که برای توصیف ذرات جامد و مایع پراکنده شده در هوا به کار می‌رود. مطابق آمار اعلامی شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین روزانه ذرات معلق کوچکتر از ۵ /۲ میکرون در روزهای ناسالم تهران،‌ پنج برابر حد مجاز بوده است.

وسایل نقلیه به ویژه اتوبوس ها و موتورسیکلت ها عامل انتشار ۷۰ درصد ذرات معلق در تهران به شمار می‌روند به نحوی که انتشار ذرات معلق در هر موتورسیکلت حدود ۱۸ برابر یک خودروی سواری است. دلیل ایجاد این حجم از آلایندگی، احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت کاربراتوری است.

برقی کردن موتورسیکلت ها از جمله راهکارهای مقابله با کاهش ذرات معلق هوا و آلودگی هوای کلان‌شهرها محسوب می شود. به گونه ای که ‌برقی کردن ۳۰۰ هزار موتورسیکلت پرتردد، دست کم به اندازه ۵/۵ میلیون خودروی سبک (۱۸ برابر) بازدهی دارد.

هم‌چنین، برقی کردن این تعداد موتورسیکلت، ضمن کاهش هزینه مصرف انرژی به واسطه جایگزینی برق به جای بنزین به میزان ۵۲ میلیون ریال، صرفه جویی سالانه ۶۳۰ میلیون لیتر بنزین و امکان صادرات آن با ارزش ۴۱ هزارمیلیارد ریال (بیش از دو برابر درآمد حاصل از فروش داخلی) را به همراه دارد. جلوگیری از انتشار سالانه ۵ /۱ تن آلاینده در مرکز کلان‌شهرها و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در این شهرها و تقلیل تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن و توسعه اشتغال،‌ از دیگر دستاوردهای برقی کردن مورتورسیکلت ها قلمداد می شود.

در این راستا با همکاری وزارت نیرو می توان نسبت به احداث شبکه و زیرساخت لازم برای تأمین برق مورد نیاز ایستگاه های شارژ در ساعت های غیرپیک در محل تجمع وسایل نقلیه عمومی برقی و موتورسیکلت های برقی اقدام نمود و گامی مؤثر در کاهش آلودگی هوا برداشت.

بنابر اعلام این وزارت‌خانه، به منظور تحقق این امر، منابع حاصل از تفاوت نرخ صادراتی و نرخ فروش داخلی بنزین (پس از کسر سهم وزارت نفت) به مدت سه سال به پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید و یا تبدیل موتورسیکلت برقی به متقاضیان و نیز پرداخت تسهیلات کم‌بهره به سرمایه‌گذاران احداث ایستگاه‌های شارژ و تأمین باتری اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.