• سه‌شنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98102418867
  • خبرنگار : 50004

یک مشاور خانواده:

آموزش مهارت‌های زندگی برای مردم ایران، از نان شب واجب‌تر است

آموزش مهارت‌های زندگی برای مردم ایران، از نان شب واجب‌تر است

ایسنا/آذربایجان شرقی یک مشاور خانواده تاکید کرد: طراحی یک واحد درسی تحت عنوان مهارت‌های زندگی در دانشگاه، آن هم به شکل اختیاری چاره کار نبوده و امروز، آموزش مهارت‌های زندگی برای مردم ایران و در فضاهایی مانند مهد کودک، ادارات و دانشگاه‌ها از نان شب واجب تر است.

رضا بازرگان در حاشیه همایش پویایی و نشاط در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کم کردن فضاهای استرسی و رقابت آور و آموزش مهارت‌های زندگی در سطح کودکان تا بزرگسالان از راهکارهای داشتن افراد با نشاط در جامعه، خانواده و دانشگاه است، اظهار کرد: جامعه‌ای که افراد آن کنشگر نبوده و احساس کنند سهم زیادی از جامعه ندارند و بین توقعات و توفیقاتشان فاصله بیفتد، آماده پذیرش خشونت می‌شود.

وی افزود: خشونت و افسردگی همسایه شوم و دیوار به دیوار یکدیگر بوده و معتقد هستم افسردگی جامعه‌ای که رفتارهای خشونت آمیز نشان می‌دهد، باید درمان شود. فرد  افسرده یا مطیع و فرمانبردار یا پرخاشگر و گستاخ می‌شود، خود افسردگی می‌تواند تولید خشونت کند، به نظر میرسد سلامت روان در معرض خط بوده و عواملی مانند ثبات اقتصادی نیز اثرگذار هستند و ناخودآگاه فرد را به سمت رفتارهای خشن سوق می‌دهند، چرا که در چنین جامعه‌ای افراد خود را رفیق هم نمی‌دانند، بلکه یکدیگر را رقیب هم تلقی می‌کنند.

وی اضافه کرد: با کاهش خدمات و امتیازات در یک جامعه، افراد دچار تناقض بقا و رفتارهای خشونت آمیز می‌شوند و به عنوان درمان یک رفتاردرمانگر برای جامعه و نسل جوان نگران هستم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ما چه میزان مهارت سازگاری با یکدیگر و کنترل خشم داریم؟، آیا راهکار کنترل خشونت و جلوگیری از تبدیل آن به خشم را بلد هستیم؟برخی معتقد هستند که خشونت همسایه دیوار به دیوار خشم بوده و در صورت بیان نشدن خشم، تبدیل به خشونت می‌شود.

وی افزود: خشونت می‌تواند خودش را در دو حوزه رفتاری و کلامی نشان دهد، فرد با آگاهی از بها ندادن لایه‌های زیرین جامعه و خانواده به رفتارهایش، دچار رفتارهای خشونت آمیز می‌شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در بروز خشونت، گفت: خشونت می‌تواند زمینه ارثی و زمینه تربیتی داشته و یا ماحصل تربیت والدین باشد و عامل چهارم در آموزش و پرورش ما ریشه دارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: فاصله افتادن بین داشته‌ها و خواسته‌های یک فرد و شنیده و دیده نشدن و عدم توجه به استعداد او در سیستم‌های میانی مانند اداره و سازمان و کلان یعنی اجتماع زمینه را برای بروز رفتارهای خشونت آمیز فراهم می‌کند.

وی افزود: برای داشتن جامعه‌ای شاد و با نشاط باید افراد را ببینیم و بشنویم و بتوانیم بین محرک و پاسخ فاصله بگذاریم، به این معنی که اگر با عامل عصبی کننده‌ای در رویدادهای مختلف زندگی مانند رانندگی و یا در دانشگاه مواجه شدیم، بتوانیم پاسخ فوری را به تاخیر بیندازیم. برخلاف آنچه تاکنون تصور می کنند، حاضر جوابی و حاضر عملی چیز خوبی نیست.

وی تاکید کرد: در صورتی که بین محرک و پاسخ فاصله معنی‌داری باشد، پاسخ‌ها نیز عالمانه‌تر، ورزیده‌تر و منطقی‌تر خواهد بود. جامعه با نشاط و خرسند، جامعه‌ای است که افراد احساس می‌کنند که در خانواده،  سازمان یا دانشگاه، دیده و شنیده شده و بر اساس استعدادهایی که دارند به کار گمارده می‌شوند.

بازرگان در خاتمه با اشاره به تاثیر عدم وجود نشاط در کارکرد خانواده، گفت: بر اساس آیات قرآن، کارکرد خانواده آرامش و نشاط بوده و اگر غیر از این باشد، کلونی خانواده به جای امن بودن به کلونی پر ستیزی که افراد مهم را خنثی می‌کنند، تبدیل می‌شود و خانواده نمی‌تواند خروجی لازم را داشته باشد.

همایش پویایی و نشاط اجتماعی در تبریز، با محوریت بررسی راهکارهای بروز و ظهور خشونت در حریم خانواده و اجتماع با همکاری اداره کل امور فرهنگی، اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی،کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و موسسه آرامش گستر باغ زندگی روز سه شنبه در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.