• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۸
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

در یک پژوهش بین‌المللی؛

زمان برخورد پیشین دو کهکشان "گایا" و "راه شیری" مشخص شد

کهکشان راه شیری

پژوهشگران دانشگاه زنجان در پژوهشی مشترک با محققان بین‌المللی و از تحلیل داده‌های تلسکوپ فضایی تس، زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری در گذشته را مشخص کردند.

به گزارش ایسنا، مطالعه یک تک ستاره روشن در صورت فلکی هندی قابل مشاهده از آسمان نیکره جنوبی، راز برخورد کهکشان ما معروف به راه شیری را با کهکشان کوچک گایا در طول پیشینه آن آشکار کرد.

در همکاری امیر حسن‌زاده، دانشجوی دکترای فیزیک دانشگاه زنجان، دکتر حامد قاسمی دانش آموخته دکترا و دکتر حسین صفری با یک تیم بزرگ بین‌المللی در حدود ۱۰۰ نفر از محققان و دانشمندان از موسسه‌ها و دانشگاه‌های بنام دنیا، با یک روش علمی توسعه یافته نوین مشخصات ستاره قدیمی با نام نو هندی به جستجوی گذشته تاریخی کهکشان راه شیری پرداختند. ستارگان اطلاعات فسیل گونه‌ای را از تاریخ گذشته خودشان و محیطی که در آن شکل گرفته‌اند، دارند. این تیم با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی و تلسکوپ‌های بزرگ زمینی رموز ستاره نو هندی را آشکار کرده است.

ستارگان با نوسانات طبیعی (لرزه‌شناسی ستاره‌ای مبتنی بر نوسانات نور ستاره) تعیین سن می‌شوند؛ با ترکیب داده‌های حاصل از تلسکوپ فضایی گایا مربوط به آژانس فضایی اروپا و ماموریت فضایی ناسا توسط تلسکوپ فضایی تس (Transiting Exoplanet Satellite (TESS که در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده است و هدف آن یافتن سیارات فراخوشیدی و ستارگان آنها است، پیشینه تاریخی مربوط به ستاره نو هندی که ۱۱.۵ میلیارد سال پیش متولد شده بود، آشکار شد.

نتایج این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان “Age dating of an early Milky Way merger via asteroseismology of the naked-eye star n Indi” در مجله Nature Astronomy به چاپ رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت علوم، علاقه‌مندان برای مشاهده مقاله می‌توانند به آدرس الکترونیکی https://www.nature.com/articles/s41550-019-0975-9 مراجعه کنند.