• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98102519889
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

واکنش عجیب مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان به عکس ایسنا

واکنش عجیب مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان به عکس ایسنا

ایسنا/اصفهان دیروز برف بارید و بر دو ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله ننشست. مرمتگر این بخش از گنبد، امروز طی گفتگویی اعلام کرد که برف‌گریزیِ ترک مرمت‌شده غیرممکن است و بلافاصله گفت که اگر چنین شده باشد نیز به خاطر صیقلی بودن سطح بخش مرمت‌شده است و سپس همان امری که غیرممکن خوانده بود را حسن کار شمرد. مهدی رضایت، عکس منتشرشده در خبرگزاری ایسنا که به‌خوبی نمایانگر برف‌گریزی این ترک است، مغرضانه و مشکوک خواند و حالا، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان نیز حرف او را تکرار می‌کند!!! و این در حالی است که ایسنا صحت عکس و خبرهای مربوط به آن را صدرصد تایید کرده و به همه دیدگاه‌های مغرضانه پاسخ داده است.

فریبا خطابخش، در گفت‌وگو با ایسنا در اظهاراتی عجیب ادعا کرد: با جدیت می‌گویم عکسی که ایسنا از گنبد تهیه‌کرده، فتوشاپ است!!!

این در حالی است که صحت و اصالت عکس مورد اشاره از سوی مسئولان عکس ایسنا مورد تایید قرار گرفته و هم‌چنین خبرگزاری‌های دیگری غیر از ایسنا نیز روز گذشته عکس‌هایی را با همین محتوا بر خروجی‌های خود ارسال کردند.

از سوی دیگر گزارش میدانی خبرنگار ما از میدان نقش جهان نیز حکایت از تعجب کسبه اطراف مسجد شیخ لطف الله از  مشاهده اتفاق روز گذشته در گنبد این مسجد دارد.

وی ادامه داد: البته برف همیشه از رأس گنبد تا حدود یک یا دو متر بیشتر نمی‌نشیند، چون در خیز گنبد می‌رود. گنبد مسجد امام هم همین حالت را دارد. در رأس گنبد، همیشه کمی برف می‌نشیند ولی در شکم‌گاه هرگز. خیز گنبد خیلی شدید است و در حد بالا قرارگرفته و ممکن است باد بیاید و بالاخره برف حرکت می‌کند ولی روی ترک مرمت‌شده هم برف نشسته است.

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان خاطرنشان کرد: چین‌وچروک‌ها اجازه می‌دهد که برف بر روی قسمت‌های مرمت نشده بنشیند چراکه در این بخش‌ها آن‌قدر خلل و فرج و چین‌خوردگی وجود دارد و کاشی‌ها حرکت می‌کنند که این اتفاق را ممکن می‌کند، ولی آن قسمت از گنبد که کامل مرمت‌شده و هیچ مشکلی ندارد، برف زیاد نمی‌نشیند؛ هرچند بااین‌حال بر روی این قسمت هم برف کمی‌ نشسته بود.

وی افزود: گچ در قسمت مرمت‌شده آن‌قدر خوب کارشده که باران و برف به آن نفوذ نمی‌کند و آن قسمت که مرمت نشده کاملاً خیس است که این نشان‌دهندۀ آسیب در سایر بخش‌های مرمت نشده است. شب درجه حرارت به زیر صفر می‌رسد و آبی که نفوذ کرده یخ می‌زند و باعث می‌شود به‌مرورزمان ملات زیر کاشی خورد شده و از بین برود و هرچه ملات زیر کاشی از بین برود باعث می‌شود کاشی‌ها از بستر زیری جدا شود و ریزش پیدا کند.

خطابخش، تصریح کرد: در قسمت مرمت‌شده، زیرسازی درست‌وحسابی انجام‌شده، دوغاب گچی بین لایه‌ها آمده و بندها پرشده است و دیگر نه حرکتی بین کاشی‌ها وجود دارد و نه فاصله‌ای. دیروز هم برف روی قسمت مرمت‌شده نشست و ساعت ۱۰ پاک شد اما این برف در قسمت مرمت‌شده نفوذ کرد درحالی‌که در قسمت مرمت‌شده برف به لایه‌های زیرین نفوذ نکرده است.

وی در ادامه توضیح داد: علت زیاد بودن برف بر بخش مرمت نشده تا حد زیادی ناشی از این است که بستر زیر آن به خاطر چین‌وچروک آماده این جذب است؛ در ثانی اگر برف ننشیند و رطوبت جذب نشود که خیلی بهتر است، چرا باید بدتر باشد؟

مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان مثال زد: نقل ما نقل ملانصرالدین شده وقتی با خرش می‌رفت. اگر روی آن می‌نشست به او می‌گفتند چرا نشستی و اگر راه می‌رفت به او می‌گفتند چرا روی خر نمی‌نشینی!؟ یک روز باران می‌بارد و رسانه‌ها می‌گویند چرا خیس نشده و یک روز برف می‌آید و می‌گویند چرا برف ننشسته! کارشناسان خبرۀ میراث پروژه را از نزدیک دیده‌اند و کار هیچ عیب و مشکلی ندارد. سطح، صیقلی شده و گچ خیلی خوبی هم استفاده‌شده است.

خطابخش یادآور شد: درگذشته بعد از پایان مرمت بر روی سطح مرمت‌شده پیه شتر می‌زدند به این صورت که یک طناب از بالا به پایین آویزان می‌کردند که حالت کشویی داشت و گنبد را چرب می‌کردند تا آب به بستر زیرین نفوذ نکند که فکر ایده آلی بوده است اما الان ما این کار را نکرده‌ایم و تا زمانی که همه ترک‌ها را مرمت نکنیم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ولله که هیچ پوششی هم روی سطح گنبد استفاده‌نشده است اما الان کاشی‌ها را سرجای اصلی خودش بردیم و سطح صاف‌شده و مسلماً نباید باران و برف به آن نفوذ کند.

وی اظهار کرد: بااینکه افراد بیایند و از سطح گنبد آزمایش بگیرند و ببینند آیا چیزی به‌جز گچ در ملات وجود دارد یا اینکه روی سطح گنبد پوشش آب‌گریز استفاده‌شده است یا خیر مسئله‌ای نداریم، بیایند و آزمایش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha