• پنجشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۰۱:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98102620161
  • خبرنگار : 50078

وزیر آموزش‌وپرورش:

فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بیراهه رفته است

دومین نشست خبری محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: فلسفه تعلیم و تربیت در ایران به بیراهه رفته است. باید آدم‌هایی را برای یک زندگی شرافتمند و مستقل که بتوانند از حیثیت و شرفشان دفاع کنند، تربیت کنیم.

محسن حاجی‌میرزایی، شامگاه 25 دی‌ماه، در نشستی با خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان‌رضوی که در مرکز رفاهی ثامن برگزار شد، عنوان کرد: ایران مهربان ما این‌ روزها سوگوار است و در غم از دست‌ دادن عزیزانش و فرزندانش داغدار شده است. حادثه کرمان و هواپیمای اوکراینی تلخ و جان‌کاه بود و امیدواریم این‌روزهای غم ‌و اندوه به سر برسد و این ضایعات که پیش آمد با لطف و عنایت الهی جبران شود.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه «امروز مشکلات متعددی در جامعه داریم و یکی از رنج‌هایی که در تمام جوامع، انسان‌ها می‌کشند، بی‌عدالتی است»، بیان کرد: بی‌عدالتی انسان را ضایع می‌کند، ستم را گسترش می‌دهد و ظرفیت‌ها و استعدادها را تباه می‌کند و مجال رشد و پیشرفت را از انسان می‌گیرد. انبیاء توسعه عدالت داشتند که از مهم‌ترینِ رسالت‌های آنان بوده است. توسعه عدالت گم‌شده انسان‌هاست.

وی ادامه داد: در پرتو عدالت است که مجال رشد میسر می‌شود و انسان‌ها شخصیت خودشان را می‌یابند و امکان تاثیرگذاری دارند و بی‌عدالتی، سرمایه‌های پاک و ناب را ضایع و منهدم می‌کند. تمام کسانی که درباره عدالت سخن گفته‌اند، معتقدند تمام نابرابری‌هایی که در قدرت و ثروت، جامعه را به دسته‌جات مختلفی تقسیم کرده، منشأش در توزیع نامناسب فرصت‌های یادگیری است.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه «مهم‌ترین سرمایه و وجه تمایز انسان‌ها یادگیری است»، گفت: اصلی‌ترین عنصر جامعه و پایدارترین نتایجی که در جامعه به وجود می‌آید، محصول یادگیری است و آن چیزی که جامعه تجربه خواهد کرد، محصول یادگیری است. هر گامی که برای توسعه یادگیری در جامعه برداشته می‌شود، بی‌نظیرترین کاری است که در هستی ممکن است. 

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه «عرصه یادگیری، عرصه مهم و تاثیرگذاری است»، اظهار کرد: برای آینده یادگیری بشریت، خالق هستی پیامبرانش را فرستاده است. هرکسی که به هرگونه‌ای که در این وادی نفس بکشد، نمی‌تواند شکر این نعمت را به‌جا بیاورد که توفیق حضور در عرصه آموزش و پرورش را پیدا کرده‌است.

 وی ادامه داد: کسانی که توفیق پیدا می‌کنند در مدرسه‌سازی گام بردارند، باید قدر خودشان را بدانند و افتخار می‌کنم که در این مردانگی شما سهمی داشته‌باشم. باید برای بچه‌های این سرزمین کار کنیم. فلسفه تعلیم و تربیت ایران به بی‌راهه رفته است. باید آدم‌هایی را برای یک زندگی  شرافتمند و مستقل که بتوانند از حیثیت و شرفشان دفاع کنند، تربیت کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: دانش‌آموز را در چیزی به نام کنکور نشانده‌ایم. نظام منزلت اجتماعی ما هم روی هم سوار شده و می‌گوییم چرا همه دانش‌آموزان می‌خواهند به دانشگاه بروند. مگر راه دیگری جلوی پایشان گذاشته‌ایم؟ این مسیری است که ما طراحی کرده‌ایم.

حاجی‌میرزایی تاکید کرد: چرا نمی‌توانیم آدم‌هایی را پرورش دهیم که به ضرورت‌های محیطی‌شان پاسخ دهند؟ چقدر دانش‌آموز را تجهیز می‌کنیم؟ ایجاد انگیزه برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نیاز جدی امروز جامعه ماست.

وی مطرح کرد: من مطمئنم اگر بتواینم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که توانمندی و مهارت کافی داشته باشند، دانشگاه از کار می‌افتد، اما ناگزیر همه را در این مسیر طراحی‌شده برده‌ایم. هدف‌گذاری برای هنرستان‌ها از  ۳۴ درصد، باید ۵۰ درصد بشود و دانش‌آموزان به سطحی از مهارت برسند که بتوانند کار کنند.

حاجی‌میرزایی اذعان کرد: مسیر اشتغال را معیوب کرده‌ایم، باید مسیری را درست کنیم که افراد بتوانند پس از دوره متوسطه، به کار و فعالیت برسند و این نیاز جدی جامعه ماست، ما جمعیت انبوهی داریم که فاقد مهارت‌هایی از این حیث هستند و مهارت‌های فوق‌العاده سنتی دارند.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه «چرا مادران ما نگران تربیت فرزندانشان شده‌اند»، گفت: به گمان من اتفاق این است که در گذشته، سرعت تحولات خیلی کند و ملایم بود، می‌توانستیم ارزش‌های خودمان را به فرزندانمان منتقل کنیم و از آن ارزش‌ها مراقبت کنیم، اما امروز به دلیل سرعت تحولات و تغییرات همه نقش‌های ما دچار کاستی شده است. سرعت تحولات با سرعت بروزرسانی ما تطابق ندارد.

وی افزود: طبق مطالعه‌ای که در ژاپن انجام شده، دانش‌آموزان گفته‌اند حضور پدرومادر در زندگی به ما معنا نمی‌دهد و در ایران هم چنین مطالعه‌ای انجام شده و فرزندان گفته‌اند، مادران و پدران ما، ما را درک نمی‌کنند. اینکه هم فرزندان از ما راضی نیستند و هم ما از آن‌ها، نشان‌دهنده ازدست‌دادن زبان تعامل و قدرت زندگی‌بخشی ماست. خانواده‌ای که با فرزندانش پیوند و گفت‌وگویی عمیق دارد، هیج‌کدام از آسیب‌های جامعه را متوجه نخواهد شد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه «هیچ‌کس در هیچ‌لحظه‌ای نمی‌تواند بی‌نیاز از فراگیری باشد»، عنوان کرد: برای حل یک نگرانی باید به سراغ ریشه‌ها برویم و آن را بازیابی کنیم. خیران مقداری از استان خودشان باید بیرون بیایند و الگو را اشاعه دهند. بیش از پولی که آورده می‌شود، باید این حس، روحیه و سوز را به میدان دیگر استان‌ها بیاوریم.

وی افزود: آن ‌چیزی که باید گسترش دهیم ایمان و تعهد است. در تمام حوزه‌های مدارس نیاز داریم و دولت هم مقداری که در توانش هست را به میدان آورده و شرایط کلی بودجه کشور مناسب نیست. امسال با کمک مجمع خیرین مدرسه‌ساز توانستیم ۲۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه ببریم و این ظرفیت را در شرایطی که همه دستگاه‌ها از بودجه‌شان کاسته شد، از هزار به ۲۷۰۰ برسانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.