• پنجشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 98102620183
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

بازاریابی انتخاباتی هوشمند در عصر جدید

انتخابات

ایسنا/هرمزگان یک تحلیلگر سیاسی گفت: بازاریابی سیاسی هوشمند می‌تواند موجبات بیشینه‌سازی منافع بالقوه رأی‌دهندگان و نامزدهای انتخاباتی را فراهم سازد.

مهدی ملاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین عرصه مشارکت سیاسی، شاخص مردمی بودن هر حاکمیت را به محک می‌گذارد؛ در نظام‌های مردم‌سالار، مشارکت حداکثری و کسب بیشترین آرا و پیروزی در انتخابات همواره جزء دغدغه‌های اصلی حاکمیت و جریان‌های سیاسی بوده است.

وی افزود: بازاریابی یعنی جلب‌توجه به‌وسیله ارائه یک ارائه ارزشمند، این ارائه می‌تواند در تمامی زمینه‌ها به‌خصوص تجارت و سیاست موردتوجه واقع شود؛ بازاریابی سیاسی عبارت از تلاش برای حفظ یا تغییر طرز تفکر و برداشت رقبا و جامعه (رأی‌دهندگان) نسبت به فرد، حزب و یا یک گروه است.

رئیس پژوهش دانشگاه پیام نور مرکز بندرعباس در ادامه عنوان کرد: استفاده از تکنیک‌های بازاریابی سیاسی به‌منظور ارائه و موفقیت در مبارزات انتخاباتی در ابتدا در کشورهایی چون انگلستان و آمریکا و بعدازآن در سراسر دنیا رواج یافته است.

ملاحی تصریح کرد: بازاریابی سیاسی در دهه‌های اخیر به‌عنوان ابزار تحقق پیروزی در انتخابات کاربردی دوچندان یافته است به‌گونه‌ای که پیروزی جریان‌های سیاسی در انتخابات تا حد زیادی به استفاده مؤثر این گروه‌ها از مدل‌های بازاریابی بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: کاتلر و همکاران (۱۹۹۹) معتقد است، تنها بازاریابی سیاسی هوشمند است که می‌تواند موجبات بیشینه‌سازی منافع بالقوه رأی‌دهندگان و نامزدهای انتخاباتی را فراهم سازد؛ هوش مصنوعی Artificial intelligence شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ماشین‌هایی هوشمند پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش انجام می‌دهند، هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصه پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: امروزه هوش مصنوعی تبدیل به یکی از ضروری‌ترین عناصر تجارت و سیاست شده و در بسیاری از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها جای خود را باز کرده است؛ هوش مصنوعی در بازاریابی سیاسی نقش مستمر ایفا می‌کند، یکی از کاربردهای آن به‌عنوان ابزار مبارزات انتخاباتی است.

 ملاحی اضافه کرد: در حال حاضر هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف کمپین‌های سیاسی شناخته‌شده است؛ در این کمپین‌ها از الگوریتم‌های کامپیوتری برای مشخص کردن رأی‌دهندگان خاص و بخش‌های از جمعیت استفاده می‌شود تا با انواع تبلیغاتی که مخصوص آن‌ها (با کمک علم نوروپالیتیکس) طراحی شده است، جمعیت موردنظر هدف قرار گیرند.

وی بیان کرد: یکی از شناخته‌شده‌ترین اشکال بازاریابی سیاسی استفاده از هوش مصنوعی در انتخابات گروه‌های تحلیلگری است که رفتار آنلاین کاربران فیس‌بوک، اینستاگرام، توئیتر و ... را با در نظر گرفتن از عوامل خاص مانند جنسیت، نژاد، فرهنگ یا مذهب و عوامل عمومی مانند عواطف، اجتماعی شدن سیاسی، تحمل تنوع دیدگاه‌های سیاسی و رسانه تجزیه‌وتحلیل می‌کند و سپس آن‌ها را با تبلیغات سیاسی هوشمند (با کمک علم نوروپالیتیکس) که برای جلب‌توجه آن‌ها طراحی شده است هدف قرار می‌دهد.

 این دانش‌آموخته علوم سیاسی اظهار کرد: درواقع هوش مصنوعی داده‌هایی را در اختیارمان قرار می‌دهند که با تجزیه‌وتحلیل، اعمال و درک آن، می‌توان استراتژی مناسبی برای بازاریابی انتخاباتی هوشمند خود انتخاب و تعریف کنیم؛ این یک نمونه واضح از هوش مصنوعی است که در عصر جدید می‌تواند (با کمک علم نوروپالیتیکس) بر میزان مشارکت سیاسی مردم و جذب آرا توسط کاندیداها کاربرد عملی داشته باشد.

ملاحی افزود: در عصر بازاریابی انتخاباتی هوشمند کاندیداهای انتخاباتی می‌توانند با استفاده از فن‌آوری‌های اطلاعاتی مدرن، اینترنت و سایر رسانه‌های جمعی از ارتباطی مستقیم با رأی‌دهندگان برخوردار شوند و هزینه انتخاباتی خود را کاهش دهند؛ ازاین‌گونه فن‌آوری‌ها می‌توان به مواردی همچون برقراری ارتباط مستقیم الکترونیکی، شیوه‌های نوین تبلیغاتی در اینترنت و سخنرانی اینترنتی اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar

بسیار عالی از مطالباتشان احسنت و صد احسنت .