• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98110201436
  • خبرنگار : 71516

«ائتلاف دولت قانون از "علی شکری" و ائتلاف سائرون از "محمد علاوی" حمایت می‌کنند»

«ائتلاف دولت قانون از "علی شکری" و ائتلاف سائرون از "محمد علاوی" حمایت می‌کنند»

عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق تأکید کرد که این ائتلاف و ائتلاف الفتح از نامزدی "علی شکری" برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه دجله، منصور البعیجی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد قبل از اینکه برهم صالح، رئیس جمهوری عراق برای شرکت در نشست اقتصادی داووس به سوئیس برود به همراه ۲۵ نماینده با او دیدار کردند و صالح به آن‌ها خبر داد که منتظر توافق فراکسیون اکثریت با نامزدی مشخص برای پست نخست‌وزیری است.

وی عنوان کرد: دلیل تأخیر در تعیین نخست‌وزیر جدید، رئیس‌جمهوری و پارلمان هستند. پارلمان باید از رئیس‌جمهوری می‌خواست دلیل عدم تعیین نخست‌وزیر جدید را مشخص کند و تعیین کند فراکسیون‌هایی که بر او درباره دولت جدید فشار می‌آورند، کدام‌ها هستند.

البعیجی گفت: ما در دیدارمان با برهم صالح از او درباره سه اسم (علی شکری، محمد علاوی و مصطفی الکاظمی) سؤال کردیم. او گفت که هیچ کدام از این‌ها به صورت رسمی نامزد نشده‌اند و او منتظر توافق فراکسیون اکثریت است.

وی گفت: من اطلاعاتی در اختیار دارم که نشان می‌دهد نامزدی که بیشترین شانس را برای تشکیل دولت دارد مصطفی الکاظمی است.

البعیجی گفت: ما از رئیس‌جمهوری خواستیم نام چهار یا پنج نامزد را در پارلمان مطرح کند تا یکی از آن‌ها رأی اعتماد بگیرد. پنج رهبر درباره سرنوشت ۳۵ میلیون عراقی تصمیم می‌گیرند و همین‌ها هستند که اوضاع را پیچیده می‌کنند. رئیس‌جمهوری نیز تسلیم آن‌هاست. ما در دیدارمان با رئیس‌جمهوری به او گفتیم باید خود را از دست این‌ افراد آزاد کند.

وی تأکید کرد: فراکسیون‌های سیاسی بر تکیه کردن به سهمیه‌بندی و تقسیم غنائم و تحمیل شروط خود بر هر نامزدی پافشاری می‌کنند و همین اوضاع را پیچیده می‌کند. تمامی احزاب به اراده مردم عراق احترام نمی‌گذارند. کسی که می‌گوید رئیس‌جمهوری باید انتخاب کند، صادق نیست. کسانی که فشار می‌آورند و اعتراض می‌کنند به دنبال دستاورد هستند. ما فکر می‌کنیم ائتلاف سائرون از محمد توفیق علاوی برای پست نخست‌وزیری حمایت می‌کند و ما در ائتلاف دولت قانون به همراه ائتلاف الفتح از نامزدی علی شکری حمایت می‌کنیم. هیچ نامزدی بدون موافقت سائرون نمی‌تواند نخست‌وزیر شود. ما از گروه‌های سیاسی می‌خواهیم به مردم عراق اجازه دهند بتوانند نامزد نخست‌وزیری را تعیین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha