• چهارشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98110201481
  • خبرنگار : 50203

یک مسئول روایت کرد:

از کاهلی ما تا جسارت همسایه

از کاهلی ما تا جسارت همسایه

ایسنا/مرکزی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بر ضرورت جلوگیری از به تاراج رفتن دارایی های فرهنگی جامعه تاکید کرد و گفت: کاهلی ما نسبت به حفظ میراث ارزشمندمان کار را به جایی رساند که برخی همسایگان داعیه دار بزرگانی شدند که ما مدیون آنها هستیم.

علیرضا ایزدی صبح امروز چهارشنبه در نشست علمی مالکیت فکری که در فرهنگسرای آئینه اراک برگزار شد، چگونگی حراست از مبانی فرهنگی و معنوی کشور را یکی از اصلی ترین دغدغه های موجود عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که رقابت عجیب و غریبی برای مصادره معنوی، فکری و حتی حقیقی جوامع مختلف به راه افتاده است و لزوم حفظ و حراست از این مبانی بیش از گذشته احساس می شود.

وی اظهار کرد: جالب است بدانید یک هفته پس از بزرگداشتی که در سال 84 برای شیخ الرئیس ابوعلی سینا در همدان برگزار کردیم، کشور امارات در قالب یک نامه و با ارائه برخی مستندات و بیان گوشه ای از زندگی این شخصیت، ادعا کرده بود که این پزشک جهان اسلام متعلق به این کشور و اصالتا اهل ابوظبی است و اقدام ایران را در برگزاری این مراسم محکوم کرده بود. در آن زمان ما به این واقعه هم خندیدیم و هم گریستیم که به چه اندازه در خصوص این شخصیت بزرگ کشور و سایر مفاخرمان کاهلی کرده ایم که شهری که در 50 سال گذشته تنها یک کویر بوده و بویی از تمدن نبرده است، امروز داعیه دار بزرگانی شده است که ما مدیون آنهاییم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: مصادره کتاب یک نویسنده یا یک اثر هنری در همه حوزه ها علی الخصوص صنایع دستی از سوی جوامع دیگر دغدغه ماست و باید تدبیری بیندیشیم تا بلایی که سر فرش ما آمده است، گریبان گیر سایر حوزه های فرهنگی و هنریمان نشود. ما کاهلی کردیم و هنوز هم نمی خواهیم بپذیریم که اشتباه کرده ایم. متاسفانه همان زمانی که همه نگاه های ما معطوف صنعت استان شد، بسیاری از مبانی فکری و معنوی استان به دست فراموشی سپرده شد.

ایزدی فراموشی پیشینه فرهنگی و تاریخی کشور را بسیار دردآور عنوان کرد و گفت: به اعتقاد من با ایجاد فضایی در جامعه بر مبنای تولید علم، می توان نشان های جغرافیایی و سایر برندهای کشور را پررنگ جلوه داد و از به یغما رفتن گنجینه های فرهنگی کشور جلوگیری کرد. متاسفانه امروز شاهد به تاراج رفتن بسیاری از دارایی های فرهنگی جامعه هستیم که نمونه های بارز آن را می توان در حوزه مفاخر و صنایع دستی به خوبی مشاهده کرد.

وی با طرح این سوال که چرا کشوری مانند ویتنام باید دارایی های 2000 ساله ما را غارت کند و از برند فرش مرغوب ایرانی سوءاستفاده کند، بیان کرد: اگر به دنبال هویت سازی هستیم و می خواهیم به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد یک تمدن اسلامی در جهان جامه عمل بپوشانیم، بدون شک باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن از مالکیت های فکری خودمان دفاع کنیم و با معرفی برندهای خود به همه دنیا، از آنها حراست کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ایجاد شناسنامه و برندسازی برای محصولات تولیدی را لازمه تجاری سازی آنها دانست و اضافه کرد: مصادره به مطلوب مبانی فکری و فرهنگی موضوعی است که سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کنیم. برند معتبری چون فرش ساروق استان مرکزی به این علت در هاله ای از ابهام قرار گرفت که نتوانستیم بر اساس اصول اصلی مالکیت فکری و معنوی به برندسازی برسیم و این کاهلی امروز ما را به جایی رسانده است که ساده ترین راهی که برای پاک کردن صورت مسئله بکار گرفته ایم این است که بگوییم نقوش شلوغ فرش های ایرانی مورد پسند خارجی ها نیست؛ این دردآور است و نشان می دهد که هنوز به اصل قضیه پی نبرده ایم و در ارائه محصولات خود بر اساس نیاز و سلیقه بازار ناتوان بوده ایم.

ایزدی تاکید کرد: باید در حوزه مالکیت های فکری و فرهنگی هویت سازی کنیم و در حوزه های مختلف از جمله صنایع دستی بتوانیم نامی را در دنیا برای خودمان دست و پا کنیم. اراک و جغرافیای استان مرکزی با سایر استان های کشور یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که حتی شهرهای کوچک این استان نیز به ژرفای تاریخ ایران هویت ساز بوده اند و هرکدام افتخارات زیادی در حوزه های فکری و معنوی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha