• پنجشنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98110302122
  • خبرنگار : 71129

دیوان کیفری بین‌المللی به نفع روهینجایی‌ها رای داد

دیوان کیفری بین‌المللی به نفع روهینجایی‌ها رای داد

دیوان کیفری بین‌المللی امروز (پنج‌شنبه) در حکمی بابت انجام اقدامات ضروری و فوری علیه میانمار به این کشور دستور داد تا تمامی قدرت خود را برای ممانعت از نسل کشی علیه مردم روهینجایی به کار بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالقوی احمد یوسف، رئیس دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه گفت، دیوان این عقیده را دارد که روهینجایی‌ها در میانمار همچنان در معرض آسیب و خطر هستند.

این دیوان همچنین اعلام کرد، دستور داده شده تا اقدامات مشروط در حفاظت از مردم روهینجایی به صورت الزام‌آور باشد که تعهدات بین‌المللی قانونی را برای میانمار ایجاد می‌کند.

احکام این دادگاه از نظر حقوقی الزام‌آور هستند اما این به سازمان ملل بستگی دارد که در صورت لزوم برای اجرایی شدن آنها از فشار سیاسی استفاده کند.

همچنین چندین سال زمان می‌برد که این دادگاه درباره این مساله رای نهایی را صادر کند.

در پایان جلسه یک ساعته دیوان، قضات همچنین به میانمار دستور دادند تا به آنها ظرف چهار ماه گزارش دهد که چه اقداماتی در راستای این حکم انجام شده و سپس هر شش ماه یکبار درباره این اقدامات گزارش کند.

فعالان حقوق بشری به سرعت این حکم را مورد استقبال قرار دادند.

این حکم دو روز پس از آن صادر شد که کمیسیون مستقلی از سوی دولت میانمار به این نتیجه رسید که دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند نیروهای امنیتی این کشور در جریان عملیات مقابله با شبه نظامیان مرتکب جرایم جنگی علیه روهینجایی‌ها شده‌اند.

در همین حال، آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار در مطلبی برای فایننشال تایمز پیش از حکم دیوان کیفری بین‌المللی درباره نسل کشی روهینجایی‌ها نوشته بود، میانمار قربانی روایت‌های بدون محتوا و نادرست از سوی گروه‌های حقوق بشری و بازرسان سازمان ملل شده است.

وی همچنین نوشت، میانمار خودش عاملان را از طریق مکانیسم‌های داخلی مجازات می‌کند.

حکم دیوان کیفری بین‌المللی امروز به درخواست گامبیا برای انجام اقدامات فوری در میانمار با هدف توقف خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینجایی و دفاع از این اقلیت مذهبی و حفظ شواهد سوءاستفاده‌های سابق صادر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha