• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۵:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98110402663
  • خبرنگار : 71616

در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

ورود صنایع دفاعی در صنعت خودرو نباید سبب تضعیف قطعه‌سازان شود

ورود صنایع دفاعی در صنعت خودرو نباید سبب تضعیف قطعه‌سازان شود

به اعتقاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، صنایع دفاعی باید در تولید قطعاتی که تکنولوژی ساخت آن‌ها پیچیده است، ورود کنند.

آرش محبی‌نژاد در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با ورود صنایع دفاعی برای کمک به صنعت قطعه‌سازی در جهت تامین قطعات های تک (دارای تکنولوژی بالا) که تاکنون امکان تولید در داخل وجود نداشته‌ است، اظهار کرد: صنایع دفاعی باید در جاهایی که بخش خصوصی توانایی لازم در حوزه تامین مواد اولیه و تکنولوژی را ندارند، ورود کند؛ در غیر این صورت موازی کاری رخ خواهد داد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به اینکه انجمن‌های قطعه‌سازی چندان از فعالیت‌ها مطلع نیستند و از انجمن‌ها و قطعه‌سازان کمتر مشارکت گرفته می‌شود، به نظر می‌رسد همکاری با صنایع دفاع به صورت یک استراتژی مدون و مناسب تعریف شده، پیش نمی‌رود. بعضا مشاهده شده که قرارداد تولید قطعاتی که توان ساخت داخلی‌ آنها توسط قطعه‌سازان وجود دارد، با صنایع دفاع بسته شده است. البته وزیر دفاع اعلام کرده که این صنایع نیتی برای ورود به حوزه‌هایی که بخش خصوصی در آن توانایی داشته، ندارند.

وی افزود:  در حال حاضر با توجه به اینکه خودروسازان نمی‌توانند بدهی‌های خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند، ما نیز به آنها اعلام کردیم در شرایطی که در مسائل مالی و اقتصادی دچار مشکل شده‌اند، صرفا به سبب اینکه مدتی تعدادی قطعه دریافت کرده و کار خود را پیش ببرند، منبع جدید برای تامین قطعات مورد نیاز تعریف نکنند تا قطعه‌سازان با کسری نقدینگی مواجه نشده و به ورطه ورشکستگی نیفتند.

صنایع دفاعی در جاهایی که بخش خصوصی توانمند وجود ندارد، ورود کنند

محبی‌نژاد با تاکید بر اینکه در همکاری صنایع دفاع با صنعت خودرو دو ملاحظه اساسی وجود دارد، گفت: بهتر است که صنایع دفاعی، نظامی و دولت به جاهایی که بخش خصوصی از توانمندی لازم برخوردار است، ورود نکنند تا موازی‌ کاری و رقابت با بخش خصوصی ایجاد نشود؛ چراکه نظر مقامات عالی نظام نیز همین است. علاوه‌ بر این در قسمت‌هایی هم که بخش خصوصی توانمند وجود ندارد، بهتر است که صنایع دفاعی ورود کرده و با ایجاد فناوری و تکنولوژی در تولید موارد خاص که از عهده بخش خصوصی خارج بوده یا مجوز آن را ندارد، به صنعت قطعه کمک کنند. ضمن اینکه باید دانش فنی تولید و فناوری ساخت قطعه به بخش خصوصی منتقل شود. در واقع بهتر است که دانش فنی تکنولوژی را صنایع دفاع ایجاد کنند و مباحث تولید انبوه به تولیدکننده بخش خصوصی سپرده شود. 

وی یادآور شد: به طور مثال در ایربگ‌ها، چاشنی انفجاری وجود دارد که نیاز به مواد منفجره داشته و در بسیاری از کشورهای دنیا نیز اجازه تولید مواد منفجره به بخش خصوصی داده نمی‌شود و در انحصار سازمان‌های نظامی است. همین طور تولید یک سری مواد خاص در سنسورها، آلیاژها و امثال آن در توان شرکت‌های خصوصی نیست؛ در حالی که امکان تولید آن‌ها در صنایع دفاع وجود دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری چندانی هم نیست و ما نیز به شدت از ورود صنایع دفاعی در این بخش ها استقبال  می‌کنیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان در پایان با بیان اینکه صنایع دفاع نباید با بخش خصوصی رقابت کنند، گفت: شاید خودروسازان به دلیل ناتوانی در ایفای تعهد خود نسبت به قطعه‌سازان، گمان می‌کنند با کمک گرفتن از صنایع دفاعی می‌توانند مشکل خود را حل کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۵ ۰۵:۱۲

اگر قطه سازان بدنبال منافع شخصی و ساخت قطعات بی کیفیت نبودند جای دلسوزی داشت.اغلب مردم ما برای حفظ منافع رحم به هموطن خود نمیکند.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۵ ۱۲:۴۱

باید کیفیت قطعات توسط صنایع دفاع کنترل شده و در صورت وجود نقص راهنمای و رفع گردد تا در نهایت محصول بهتری ارائه شود.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۵ ۱۱:۲۸

ابتدای برجام به انواع بهانه‌ها (فرسودگی، بروز نبودن و...) اکثر سهم قطعه‌سازی را به طرف خارجی دادند و می‌گفتند: توافق کردیم که به مرور سهم قطعه‌ساز داخلی افزایش یابد. طرف خارجی که استفادش رو کرد، تحریم شروع شد. می‌گفتند: خودرو می‌سازیم برای بازارهای خارجی، الان قطعه خودرو برای داخلی‌ها کم داریم و اوضاع قطعه‌سازان هم این است که می‌بینیم.

avatar
۱۳۹۸-۱۱-۰۵ ۱۲:۰۱

باید اول واردات قاچاق قطع بشه و نفوذ دلالان وارد کننده کنترل بشه واردات مایات بده و معقول سود کنه دوم تولید کننده داخلی به شرط ارتقاء کیفیت و اتصال به دانشگاه و فناوری حمایت بشه سوم حتما بازار تولید کننده داخلی خوب در داخل و خارج فراهم بشه