• شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98110502834
  • خبرنگار : 50163

/آفت زنجره مو بلای جان تاکستان‌ها/

یخ‌آب زمستانه بهترین راهکار مقابله با آفت زنجره مو

یخ‌آب زمستانه بهترین راهکار مقابله با آفت زنجره مو

ایسنا/زنجان یکی از مهم‌ترین تهدیدات باغات انگور در سطح استان، آفت زنجره مو است که همه ساله موجب وارد آمدن خسارت به تاک‌داران می‌شود.

زنجره مو از آفات مهم درختان است که گاهی تا ۵۰ درصد خسارت وارد می‌کند. این آفت تقریبا در همه مناطق زیر کشت مو فعالیت دارد. خسارت اصلی این حشره توسط پوره‌ها که از ریشه مو تغذیه می‌کند وارد می‌شود. حشرات بالغ با تخم‌ریزی روی شاخه‌ها و قطع آوند موجب خسارت می‌شود، علایم خسارت به شکل کاهش ارتفاع گیاه، اندازه و زردی برگ‌ها، کاهش شدید اندازه خوشه‌ها و حبه‌ها ظاهر می‌شود. اگر در طی دو هفته مرحله زندگی حشرات بالغ نتوان عملیات پیشگیری یا کنترل انجام داد، وارد مراحل بعدی یعنی جلوگیری از تخم‌ریزی، جلوگیری از ورود پوره‌ها به خاک و در نهایت کاهش و یا حذف جمعیت پوره‌های درون خاک می‌شود.

مقاوم (پیوند واریته‌های مرغوب روی پایه‌های مقاوم) است، در ابتدای کار کاشت نهال یا قلمه در خاک‌های شنی، سبک و عمیق صورت گیرد بعد از آن آبیاری منظم (کاهش کمیت آب آبیاری و افزایش دفعات) و در عین حال خشک نگه داشتن خاک در تابستان برای جلوگیری از ورود پوره به داخل خاک روشی بسیار مناسب است. کنترل شیمیایی سرانجام پس از پشت سر گذاشتن همه مراحل کنترل فیزیکی و مکانیکی در صورت جواب‌گو نبودن می‌توان در صورت نیاز از سم استفاده کرد اما نکته‌ای که در استفاده از سموم وجود دارد، این است که برای استفاده از سموم باید حتما با یک متخصص گیاه‌پزشک مشورت کنید تا میزان دوز مصرفی و نحوه استفاده از سم توضیح داده شود، زیرا استفاده از سم بیش از حد مجاز علاوه بر گیاه‌سوزی و رعایت نکردن دوره کارنس سموم می‌تواند باعث ایجاد سرطان و آلرژی‌های تنفسی و پوستی و مسمومیت با مصرف میوه‌ها شود.

یکی از راهکارهایی که در فصل سرما می‌تواند باغات انگور را تا حدودی از شر زنجره مو خلاص کند یخ‌آب زمستانی است که کشاورزان به‌ویژه در تاکستان‌ها برای مقابله با آفت «زنجره مو» باید به صورت جدی در دستور کار قرار دهند، زیرا علاوه بر زنجره مو در مقابله با آفات و بیماری‌های باغات سیب بسیار کاربرد دارد. در عملیات یخ‌آب زمستانه،  باغات به صورت غرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما، آفات و بیماری‌ها، بذور علف‌های هرز و همه عوامل بیماری‌زا از بین می‌رود.

از مهم‌ترین مزایای یخ‌آب زمستان کاهش جمعیت آفات نظیر زنجره مو، کرم سفید ریشه، آبدزدک و ... در اثر یخ‌زدگی و کاهش اکسیژن خاک، کاهش هزینه‌های مصرف سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات، تولید محصولات سالم در بخش کشاورزی، حفظ و ذخیره‌سازی رطوبت در فصل سرما و مصرف آن در فصول گرم سال، بهبود ساختمان خاک در اثر انقباض و انبساط آن، کاهش تنش‌های محیطی و تنش خاکی در فصل گرم سال و در نهایت افزایش عملکرد تولید محصولات باغی در واحد سطح اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha