• یکشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98110604016
  • خبرنگار : 71496

لوموند: عربستان از نیروهای واگنر در لیبی حمایت مالی می‌کند

لوموند: عربستان از نیروهای واگنر در لیبی حمایت مالی می‌کند

یک روزنامه فرانسوی از حمایت مالی ریاض از شبه‌نظامیان روسی که در لیبی در کنار نیروهای خلیفه حفتر حضور دارند، خبر داد.

به گزارش ایسنا، روزنامه لوموند چاپ فرانسه به نقل از برخی منابع نوشت، عربستان از فعالیت شرکت روسی "واگنر" که در لیبی در کنار نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر فعالیت دارند، حمایت مالی می‌کند.

این روزنامه نوشت: حمایت از حفتر تنها یک ابزار فشار است که روسیه در مذاکرات برای تثبیت حضور خود در لیبی به عنوان یک بازیگر اصلی استفاده می‌کند.

لوموند در ادامه نوشت، در گزارش سازمان ملل فاش شد که از مجموع ۱۷۰ حمله هوایی جنگنده‌های وابسته به خلیفه حفتر علیه طرابلس، شبه‌نظامیان خارجی ۶۰ حمله هوایی دقیق را هدایت کردند.

لوموند به نقل از برخی کارشناسان نوشت، این شبه‌نظامیان از مصر و امارات بودند.

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت، عدم حضور کشورهای اروپایی در لیبی، اختلاف موضعگیری‌ها و منافع متفاوت آنها و نیز بی‌توجهی آمریکا نسبت به اتفاقات جاری در این کشور همگی راه را برای حضور روسیه و ترکیه در لیبی باز کردند.

لوموند افزود: آنکارا و مسکو یک تغییر استراتژیک در منطقه شرق دریای مدیترانه ایجاد کرده و وضعیتی مشابه سوریه را در لیبی برقرار کرده و روندی برای مذاکره مشابه روند آستانه در سوریه باز کردند.

به نوشته این روزنامه، روسیه و ترکیه گرچه منافع متفاوتی در لیبی دارند اما هر دو در رقابت با اروپا و غرب در چند منطقه به ویژه در لیبی با هم اشتراک دارند.

لوموند با اشاره به اینکه چند کشور از جمله ترکیه و روسیه قطعنامه‌های بین‌المللی تحریم تسلیحاتی لیبی را نقض کردند، به نقل از برخی تحلیلگران نوشت، ترکیه شبه‌نظامیان سوری وابسته به خود را برای حمایت از نیروهای دولت وفاق ملی به لیبی اعزام کرد.

این روزنامه با اشاره به توافق ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی نوشت: دخالت ترکیه در درگیری‌ها در لیبی ارتباط جدی با درگیری بر سر مساله گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه دارد.

همچنین لوموند نوشت، روسیه با مشاهده خلائی در حاکمیت لیبی که با کمترین هزینه امکان پر کردن آن وجود داشت و نیز فرصت عقد قراردادهای تسلیحاتی بزرگی در شرایط فعلی لیبی، در درگیری‌ها در این کشور دخالت کرد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha