• دوشنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98110705315
  • خبرنگار : 30054

مدیریت کسب‌وکار با استفاده از شبکه‌های اجتماعی سازمانی

مدیریت کسب‌وکار با استفاده از شبکه‌های اجتماعی سازمانی

در سالیان اخیر با رشد و توسعه ارتباطات سازمانی، شاهد پیچیده‌تر شدن فرآیندهای مدیریتی بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام میزیتو، روابط پیچیده سازمانی باعث شده تا مدیریت سازمان‌های بزرگ (حتی سازمان‌های کوچک و متوسط) به‌وسیله ابزارهای سنتی امکان‌پذیر نباشد. به همین دلیل مدیران ارشد سازمانی برای مدیریت کسب‌وکار خود به دنبال استفاده از ابزارهای جامع‌تری هستند. فناوری اطلاعات به‌عنوان یک ابزار کاربردی، باعث سهولت کار مدیران شده است. وجود نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه مدیریت، قدرت مدیران را در ثبت داده‌ها، تحلیل اطلاعات، مدل‌سازی، طراحی فرآیند، مهندسی مجدد رویه‌های کاری و بسیاری از موارد دیگر را بهبود داده است. ابزارهایی نظیر ایمیل، پیام‌رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی، پورتال‌های سازمانی، سامانه‌های ارتباط با مشتریان و سیستم‌های مدیریت فرآیند کسب‌وکار (BPMS) توانسته‌اند رشد کسب‌وکارها را تسریع کنند.

تنوع ابزارهای مدیریت کسب‌وکار

تنوع و در اختیار داشتن ابزارهای مختلف مدیریتی هر چند جذاب به نظر می‌رسد امّا استفاده از چند ابزار در کنار یکدیگر، به یک چالش جدی برای مدیران تبدیل‌ شده است. شکست بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا به دلایل فنی یا اقتصادی نیست. عدم توانایی مدیران در کنترل تیم‌های کاری یکی از عوامل مهم شکست استارتآپ‌ها می‌باشد.

به همین دلیل مدیران ناچار به استفاده از سیستم‌های مدیریتی و نظارت بر عملکرد کارکنان هستند. متأسفانه وجود سیستم‌های موازی و غیر یکپارچه در یک سازمان باعث تولید اطلاعات تکراری می‌شود. این اطلاعات تکراری نظارت مدیران بر امور مختلف در یک سازمان را مختل می‌سازد.

مشکلات سیستم‌های یکپارچه مدیریت کسب‌وکار

یکی از مشکلات مدیران ارشد ایرانی این است که سیستم‌های یکپارچه موجود دارای مشکلات زیادی می‌باشند.

این سیستم‌ها که اکثراً غیربومی (غیرایرانی) هستند دارای مشکلات زیر می‌باشند:

۱. ذخیره شدن اطلاعات حساس سازمانی روی سرورهای خارجی

۲. عدم تطابق این سیستم‌ها با شرایط مدیریتی ایران

۳. عدم پشتیبانی از زبان فارسی

۴. پیچیدگی زیاد این سیستم‌ها و نیاز به آموزش طولانی‌مدت

۵. تحریم ایران و در دسترس نبودن تمامی امکانات این سیستم‌ها

۶. عدم امکان سفارشی‌سازی آن‌ها با توجه به شرایط هر سازمان

چالش‌های فوق باعث شده تا شرکت‌های فنّاور بسیاری به دنبال طراحی ابزارهای مدیریتی بومی با قابلیت‌های سفارشی‌سازی باشند. به‌عنوان نمونه میزیتو توانسته مجموعه‌ای از ابزارها را برای مدیریت کسب و کار با رویکرد شبکه‌های اجتماعی سازمانی ارائه دهد.

امکان گفتگوی آنلاین، کنترل وظایف، بستری برای مکاتبات سازمانی، ایجاد پروفایل برای مشتریان، امکان یادداشت‌های روزانه و کنترل تیم‌های کاری از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک سیستم یکپارچه مدیریتی بایستی توانایی ارائه آن را داشته باشند.

ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی سازمانی

یک شبکه اجتماعی سازمانی تمامی شرکای کلیدی، مشتریان، واحدهای مختلف سازمانی و حتی رقبا را در یک بستر آنلاین در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و امکان تعامل هر چه بیشتر بین آن‌ها را فراهم می‌آورد. این شبکه‌ها فرآیندهای مدیریتی را تسریع و تسهیل می‌کنند.

 مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از شبکه‌ها عبارت‌اند از:

• امکان آرشیو دانش و اطلاعات سازمانی

• شناسایی استعدادهای کارکنان و موضوعات مهم در یک سازمان

• تقویت ارتباطات درون‌سازمانی و بین سازمانی

• افزایش اعتماد و باورپذیری بین کارکنان

• ارتقا بهره‌وری و بازدهی

• امکان ارتباط با مدیران ارشد سازمانی

• امکان کنترل پروژه‌ها و ارائه گزارش‌ها کاری

• آگاهی از نظرات مشتریان و دریافت بازخورد از آن‌ها

تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی سازمان‌های یادگیرنده

سازمان‌های یادگیرنده سازمانی است که سعی می‌کند بر اساس توانایی‌های کارکنان خود به حل چالش‌های مختلف سازمانی بپردازد. معمولاً سازمان‌های یادگیرنده با کمک تفکر خلاق به دنبال یافتن بهترین راهکارها هستند. چنین سازمان‌هایی باید به دنبال افزایش یادگیری سازمانی، دانش و مهارت کارکنان خود باشند.

شبکه‌های اجتماعی سازمانی با امکان اطلاع‌رسانی گسترده‌ای که در اختیاردارند، می‌توانند در این زمینه مؤثر واقع شوند. کارمندان با کمک دانشی که از این شبکه‌ها دریافت می‌کنند عملکرد خود را بهبود داده و با اشتراک‌گذاری تجارب و مهارت‌های خود با دیگران موجب رشد صعودی سازمان خود می‌شوند.

با توجه به ذکر موارد فوق اگر هنوز از یک سیستم مدیریت کسب‌وکار مناسب بهره‌مند نشدید میزیتو (mizito.ir) در دسترس شماست...

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.