• چهارشنبه / ۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98110906337
  • خبرنگار : 71402

در واکنش به معامله قرن؛

داماد و مشاور ترامپ: فلسطینیان فرصت "بزرگ" را از دست ندهند!

داماد و مشاور ترامپ: فلسطینیان فرصت "بزرگ" را از دست ندهند!

مشاور ارشد کاخ سفید با این ادعا که فلسطینیان با طرح صلح مدنظر دونالد ترامپ برای خاورمیانه "فرصت بزرگی" به دست می‌آورند، مدعی شد چنانچه آن‌ها این طرح را رد کنند در واقع فرصت دیگری را از بین برده‌اند.

به گزارش ایسنا، جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید در مصاحبه با سی‌ان‌ان با ستایش از طرح رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، بدین ترتیب "مسیری به سمت یک کشور، یک قلمرو مداوم و شرایطی که آن‌ها بتوانند راهی برای استقلال خود داشته باشند" ایجاد می‌شود. او مدعی شد، معامله قرن یک طرح اقتصادی ۵۰ میلیارد دلاری فراهم می‌کند که می‌تواند در رفاه آن‌ها تاثیرگذار باشد.     

کوشنر گفت: این فرصتی بزرگ برای فلسطینیان است. آن‌ها در گذشته سابقه درخشانی در نابود کردن تمام فرصت‌هایی داشتند که در دسترس آن‌ها بوده است!

این مشاور ارشد کاخ سفید از رهبری فلسطینیان خواست تا با این توافق موافقت کند و "بهترین کاری که موجب می‌شود تا زندگی فلسطینیان بهتر شود، انجام دهند." او افزود: اگر آن‌ها چنین نکنند، فرصت دیگری را از بین می‌برند، مانند هر فرصت دیگری که آن‌ها از زمان وجودشان داشته‌اند و از بین برده‌اند.

سخنان کوشنر بعد از رونمایی دونالد ترامپ از طرح صلح ادعایی "معامله قرن" مطرح شد. رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه راهکار دو کشوری را اعلام کرد. این طرح جنجالی، کل قدس را به کنترل رژیم صهیونیستی درمی‌آورد و شهرک‌های اسرائیلی در امتداد کرانه باختری را حفظ می‌کند. ترامپ همچنین مدعی شد که فلسطینیان بیش از دو برابر سرزمینی که اکنون در اختیار دارند، به دست می‌آورند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اندکی پس از مراسم کاخ سفید گفت کابینه اسرائیل این اقدام را یکشنبه تایید خواهد کرد. مشاور ارشد ترامپ اما اظهار داشت که او از اقدام احتمالی اسرائیل برای رأی دادن برای اعمال قانون اسرائیل در شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری در روز یکشنبه خبر ندارد.

کوشنر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: هیچوقت معامله‌ای نبوده است که آن‌ها در فکر انجام آن بوده باشند. و این عملی نیست. من به جهان آن طور که در ۱۹۶۷ بوده است، نگاه نمی‌کنم. پنج میلیون فلسطینی داریم که به دلیل رهبری بد واقعاً در دام افتاده‌اند. آنچه ما انجام داده‌ایم این است که فرصتی را برای رهبری آن‌ها ایجاد کرده‌ایم که غنیمت بداند یا خیر. اگر آن‌ها این فرصت را خراب کنند، از نظرم شرایط سختی را برای خودشان در جامعه جهانی ایجاد می‌کنند؛ اینکه به صورت آن‌ها نگاه کنند و بگویند قربانی هستند و حق و حقوقی دارند. این معامله فوق‌العاده‌ای برای آن‌هاست. اگر آن‌ها به پای میز مذاکره بیایند و مذاکره کنند، به چیز فوق‌العاده‌ای می‌رسند.

جارد کوشنر همچنین در مصاحبه با شبکه خبری العربیة گفت، دونالد ترامپ اسرائیل را متقاعد کرد تا برای طرح صلح خاورمیانه روی بسیاری از مسائل امتیاز بدهد. او ادامه داد: سال‌ها اسرائیل با راهکار دو کشوری موافقت نمی‌کرد. این دونالد ترامپ بود که اسرائیلی‌ها را متقاعد کرد که زمان آن رسیده است که فلسطینی‌ها برای خودشان کشور داشته باشند. اگر آن‌ها به پای میز مذاکره بیایند و با شرط و شروط متفاوت موافقت کنند، همین فردا کشور فلسطین می‌تواند تشکیل شود.    

داماد رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، نقشه‌ای که سه‌شنبه منتشر شد "نقشه مفهومی" است و یک نقشه فنی ظرف چند ماه آتی ترسیم خواهد شد. کوشنر گفت، اگر فلسطینی‌ها مرزهای کنونی را نمی‌خواهند، به پای میز مذاکره بیایند و اعتراض مشخص خودشان را بیان کنند. آن‌ها با راه‌اندازی روز خشم به جایی نمی‌رسند. تمام آنچه یک روز خشم نشان می‌دهد این است که آن‌ها آماده داشتن یک کشور نیستند. این کاری نیست که مردم کشوردار انجام دهند.  

کوشنر همچنین به العربیة گفت، اسرائیل تهدیدی برای عربستان نیست و اگر صلح به دست آید، اسرائیل می‌تواند بزرگترین متحد سعودی‌ها در فناوری پیشرفته و دفاع باشد.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha