• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98111207607
  • منبع : بوشهر

وحشت از کرونا به علت ناشناخته بودن آن است

وحشت از کرونا به علت ناشناخته بودن آن است

ایسنا/بوشهر ویروس جدیدی از خانواده کرونا که هنوز اسمی برای آن انتخاب نشده و در حال حاضر با شیوع در برخی کشورها برای مردم دنیا ترسناک شده است زیرا مردم رفتارهای این بیماری را به درستی نمی شناسند.

این بیماری یک کرونا ویروس جدید است که وحشت جهانی را برانگیخته و موجب مرگ تعداد زیادی از مبتلایان شده، اما در واقع این وحشت بیشتر به علت ناشناخته بودن ویروس ها است وگرنه بیماری شناخته شده ای چون آنفلوآنزا آدم ها را اینطور نمی ترساند. 

"کرونا" از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است، یک بیماری ویروسی که آنتی بیوتیک بر روی آن اثری ندارد و به داروی ضدویروسی نیاز دارد که البته داروهای ضدآنفلوانزا در این خصوص اثربخش نبوده‌اند چون ویروس کرونا با ویروس آنفلوانزا متفاوت است. کروناویروس جدید علایم خیلی وحشتناکی ندارد، تظاهراتی چون سرفه های خشک و مشکلات تنفسی که شاید اصلا بیمار را به بیمارستان یا پزشک هم هدایت نکند.

آمار مرگ و میر کروناویروس جدید هنوز به ۳ درصد نرسیده است

کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این ویروس برای ما جدید نیست و پیش از این نیز کروناویروس مرس(MERS) را داشته ایم، به علاوه اینکه سیستم مراقبت بیماری در استان بوشهر سندرمیک است بنابراین هر کدام از بیماران تنفسی که در این قالب قرار بگیرند مراقبت های لازم در مورد او انجام می شود یعنی پایگاه های دیده‌ور برای آنفلوانزا داریم و در بیمارستان موارد مشکوک به بیماری های تنفسی در سامانه ثبت شده و در صورت نیاز نمونه گیری و سپس این نمونه به تهران ارسال می شود که پیش از این نیز انجام میشده و کماکان نیز ادامه خواهد داشت. 

محمدباقر مهبودی افزود: علاوه بر اینها در این مورد تاکید بیشتری بر افرادی که از چین وارد می شوند وجود دارد، چه اینکه چینی باشند و یا مسافرانی باشند که به این کشور سفر کرده اند و سعی بر این است که به مدت ۲ هفته تحت نظر قرار بگیرند تا در صورت ابتلا به بیماری مورد مراقبت بیشتر قرار بگیرند.

این کارشناس اظهار کرد: خوشبختانه آمار مرگ و میر کروناویروس جدید هنوز به ۳ درصد نرسیده است، بنابراین نیاز است که مراقبت های لازم اعمال شود. البته ما بیماری مرس نیز در استان بوشهر نداشتیم اما مراقبت ها را انجام می دادیم چون حجاج ما به عربستان رفت و آمد داشتند و دقیقا همان اصول را در مورد ویروس جدید نیز انجام می دهیم چون ویروسی از همان خانواده است. اصول کار همان است، در آن زمان بر روی حجاج حساسیت وجود داشت و الان بر روی کسانی که به چین مسافرت می کنند.

کرونا ویروس‌ها دارای مخزن در حیات وحش هستند

وی خاطرنشان کرد: کرونا ویروس‌ها گروهی از انواع ویروس‌ها هستند که می‌توانند هم در انسان و هم در برخی از حیوانات باعث بیماری شوند. در انسان، برخی از کرونا ویروس‌ها صرفا بیماری خفیفی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌کنند اما برخی از آن‌ها مانند سارس و یا مرس در سال‌های گذشته توانسته‌اند مواردی از بیماری شدید تنفسی (ذات الریه) ایجاد کنند که در گروهی از بیماران منجر به مرگ شده است.

کارشناس بیماری‌های واگیر با اشاره به اینکه علائم بیماری های تنفسی مشخص است، تصریح کرد: کرونا ویروس جدید موجب عفونت شدید تنفسی در برخی مبتلایان شده است. علائم عمده این بیماری تب، سرفه به عنوان علائم اولیه و تنگی نفس است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبیه آنفلوآنزا ظاهر شده اما در گروهی از مبتلایان می‌تواند به بیماری شدید تنفسی تب‌دار تبدیل و باعث بستری شدن بیمار شود.

مهبودی یادآور شد: راه‌های انتقال این بیماری هنوز به درستی شناخته نشده اما بررسی‌های اپیدمیولوژیک نشان داده که انتقال فرد به فرد این بیماری امکان پذیر است و مانند کرونا ویروس‌های قبلی (همچون سارس و مرس) از طریق ترشحات تنفسی یا تماس مستقیم با بیمار و همچنین اشیای آلوده منتقل می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس آنچه تاکنون می‌دانیم کرونا ویروس‌ها دارای مخزن در حیات وحش (برخی انواع خفاش‌ها) هستند و از طریق یک حیوان واسط به انسان منتقل می‌شوند و در مورد کروناویروس جدید ۲۰۱۹ هنوز حیوان واسط بین خفاش و انسان شناسایی نشده و تحقیقات در حال انجام است.

این کارشناس در توصیه‌ به مسافران جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ گفت: ضمن خودداری از تماس با حیوانات وحشی یا اهلی (زنده یا مرده)، همچنین از تماس نزدیک با فرد مبتلا -دست دادن، روبوسی و...- به بیماری تنفسی نیز خودداری شود. در صورت قرار گرفتن در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری تنفسی از ماسک استفاده کرده و در عین حال شستشوی مکرر دست با آب و صابون به ویژه بعد از تماس با بیمار یا حیوانات آلوده یا محیط اطراف آن‌ها ضروری است.

اصول پیشگیری از بیماری های تنفسی شبیه به هم است

کارشناس مسئول بیماری های واگیردار علوم پزشکی بوشهر در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد کسی که به چین مسافرت نکرده یا تماسی با مبتلایان نداشته نیز دچار بیماری شود، به ایسنا گفت: این ویروس در ایران وجود ندارد و به وسیله یک فرد بیمار منتقل می شود. در واقع فرد به خودی خود مبتلا نمی شود و تنها زمانی که در معرض تماس با فرد مبتلا و ناقل ویروس قرار بگیریم امکان ابتلا وجود دارد.

محمدباقر مهبودی ادامه داد: در حال حاضر ۹۹ درصد ویروس های این فصل سرماخوردگی و آنفلونزا است، بنابراین تماس و سابقه مسافرت از همه چیز تعیین کننده تر است. چون ویروس جدیدی است و باید مخزن آن وارد شود. موضوع قابل توجه اینکه هنوز حیوان واسط مشخص نشده و دوم اینکه حیوان آلوده باید به کشور منتقل شود که این گزینه ها مردود است و تنها راه این است که فرد بیمار به کشور ما مسافرت کند.

وی خاطرنشان کرد: افراد دارای علائم بیماری های تنفسی -تب و سرفه- سعی کنند به مکان‌های شلوغ نروند و سعی کنند در منزل بمانند و با استفاده از درمان های معمول به استراحت بپردازند تا زمانی که تب و دیگر علائم بیماری برطرف شود. همچنین تا حد امکان از تماس با افراد دیگر بپرهیزند و در صورت تشدید و یا طولانی شدن علائم حتما به پزشک مراجعه نمایند.

کارشناس بیماری های واگیردار با بیان اینکه اصول پیشگیری از بیماری های تنفسی شبیه به هم است، عنوان کرد: در صورت ابتلا به بیماری تنفسی ضمن مراجعه به پزشک و بیان سابقه مسافرت اخیر، جهت پیشگیری از انتقال بیماری راهکارهایی چون استفاده از ماسک معمولی، حفظ فاصله با سایر افراد (حداقل یک متر)، پوشاندن دهان در زمان عطسه و سرفه و شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون توصیه می شود.

بیماری کرونا را نمی‌توان از مردم پنهان کرد

به گفته رییس سازمان اورژانس تا کنون هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به کروناویروس در کشور گزارش نشده است.

دکتر پیرحسین کولیوند با اشاره به شیوع کروناویروس در چین و اعلام وضعیت اضطرار بین‌المللی از سوی سازمان جهانی بهداشت، گفت: بیماری کرونا چیزی نیست که بتوان از مردم پنهان کرد.  

وی تاکید کرده است تاکنون هیچ موردی از ابتلای ایرانیان به این بیماری در کشور گزارش نشده و برخی خبرها در این زمینه صحت ندارد.

به گزارش ایسنا، ویروس جدید کرونا از حیوان به انسان منتقل شده و اکثر افراد مبتلا به این ویروس بالای ۴۰ سال داشته اند و جوان ترین بیمار مبتلا به ویروس جدید کرونا ۱۳ یا ۱۴ سال داشته که این فرضیه را قوی می کند که ویروس کرونا بر روی بچه های کوچک اثرگذار نیست. همچنین افرادی که به واسطه ویروس کرونا جان باخته اند شرایط خاص و مشکلاتی چون بیماری های قلبی یا سرطان و در واقع آسیب پذیری بالایی داشته اند و سیستم ایمنی بدن آنان بسیار ضعیف بوده که این موضوع مبارزه با بیماری را برای این افراد سخت کرده بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha