• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98111207988
  • خبرنگار : 30057

محققان کشور هشدار دادند

شکست پروژه "پرورش ماهیان در قفس" در صورت رعایت نکردن نکات زیست‌محیطی دریا

شکست پروژه "پرورش ماهیان در قفس" در صورت رعایت نکردن نکات زیست‌محیطی دریا

هر چند که توسعه پرورش ماهیان در قفس می‌تواند به توسعه بینجامد، ولی مطالعات محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی نشان می‌دهد که در صورت عدم رعایت نکات زیست‌محیطی دریا این پروژه‌ها با شکست مواجه خواهد شد. 

به گزارش ایسنا دکتر علی مهدی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی امروز در نشست دستاوردهای پژوهشی حوضه دریای خزر و خلیج فارس که در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی برگزار شد، با تاکید بر توجه به مقررات زیست‌محیطی در پرورش ماهیان در قفس، افزود: در صورتی که نکات زیست محیطی در پرورش ماهیان در قفس رعایت نشود، با شکست مواجه می‌شود، به گونه‌ای که در اسپانیا دستور جمع‌آوری این قفس‌ها صادر شده است.

وی ورود پساب حاصل از پرورش ماهیان در قفس به محیط آبی، استفاده گسترده از ماهیان هرز برای تغذیه ماهیان، راهیابی گونه پرورشی به محیط دریا و در خطر قرار گرفتن گونه‌های بومی را از چالش‌های اجرای پروژه‌های پرورش ماهیان در قفس دانست و یادآور شد: اثرات زیست محیطی پرورش ماهیان در قفس بستگی زیادی به گونه ماهیان پرورشی، نوع غذا و عملیات نوزاد گاهی دارد.

مهدی‌نیا همچنین به چالش‌های زیست محیطی ناشی از ریزش غذا و مدفوع آبزیان در بستر دریا اشاره کرد و ادامه داد: مواد حاصل از تجزیه متابولیکی از طریق مدفوع وارد محیط دریا می‌شود، علاوه بر آن موکوس‌ها و فلس‌های کنده شده از ماهیان در هنگام تمیزکاری تورها وارد دریا می‌شود.

به گفته وی، مطالعات انجام شده در هنگ کنگ نشان می‌دهد که به ازای هر تن ماهی ۱.۸ تن مواد مغذی از طریق تورهای پرورش ماهی وارد محیط دریا می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی، اظهار کرد: علاوه بر آن ترکیبات استفاده شده در ساخت قفس‌ها مانند تثبیت‌کننده‌ها، رنگدانه‌ها، نرم‌کننده‌ها و مواد ضد جلبک تورها نیز به داخل آب وارد می‌شود.

این محقق پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی، خاطر نشان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در خصوص مواد مغذی لازم است که علاوه بر بررسی تغییرات اقلیمی به سطح تروفیکی مناطق و اعماق مختلف توجه شود، چون مکان مناسب استقرار قفس باید بر اساس تروفیکی آن منطقه صورت گیرد و مکان‌هایی که دارای سطح تروفیکی بالایی هستند، امکان شکوفایی جلبکی را پس از فعالیت آبزی‌پروری خواهند داشت.

وی اضافه کرد: در دسترس بودن سیلیس محلول می‌تواند تاثیر بارزی بر روی گونه‌های غالب جوامع فیتوپلانکتون داشته باشد.

به گفته وی، نتایج مربوط به سیلیکات با گزارش سازمان شیلات همخوانی خوبی دارد، ولی در اکثر ایستگاه‌ها با افزایش عمق، از سطح به عمق میزان سیلیکات افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

مهدی‌نیا، نیترات را یکی از مهمترین منابع ازت برای شکوفایی فیتو پلانکتون‌ها در زیست بوم دریایی دانست و افزود: بررسی ما نشان داد که در تمام ایستگاه‌ها میزان نیترات آب در عمق بیشتر است.

به گفته وی، میزان نیترات با افزایش عمق بیشتر شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha