• شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98111208166
  • خبرنگار : 50105

تحسین، راهکاری مناسب در تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان

تحسین، راهکاری مناسب در تقویت عملکرد تحصیلی دانش آموزان

ایسنا/خراسان رضوی زمانی که عملکرد تحصیل کودکان مطرح می‌شود، تعریف و تحسین از آنان می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد.

به گزارش هلث‌دی، براساس نتایج تحقیق جدید، تمرکز دانش‌آموزان، زمانی که از آنان تعریف می‌شود، بسیار بیشتر از زمانی است که مورد توبیخ قرار می‌گیرند و تعریف و تمجید از دانش‌آموزان می‌تواند یادگیری و نمرات آنان را بهبود دهد.

محققان سه سال، بر روی 2500 دانش‌آموز در 19 مدرسه ابتدایی در ایالات میزوری، تنسی و یوتا تحقیق کردند. این کودکان شامل 151 کلاس از مهدکودک تا کلاس ششم بودند.

محققان اظهار کردند: دانش‌آموزان زمانی که بیشتر از توبیخ، تمجید می‌شدند، 20 تا 30 درصد توجه بیشتری نسبت به انجام وظایف خود نشان می‌دادند.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که متاسفانه معلمان، اغلب تمایل دارند که نسبت به انجام کارهای اشتباه دانش آموزان، رفتار توبیخی داشته باشند، اما باید بدانند که رفتار تنبیهی تأثیر منفی بر کلاس و رفتار دانش‌آموزان خواهد داشت.

پل کالدارلا، نویسنده اصلی این پژوهش از دانشگاه بریگم یانگدر پرووو، ایالت یوتا گفت: تحسین، نوعی بازخورد معلمان است و دانش‌آموزان برای درک اینکه چه رفتاری از آنان انتظار می‌رود و چه رفتاری برای معلمان ارزشمند است، نیاز به بازخورد مثبت دارند.

کالدارلا افزود: زمانی که معلمان به همان اندازه که تحسین می‌کنند، دانش‌آموزان را توبیخ کنند، دانش‌آموزان 60 درصد از وظایفشان را انجام می‌دهند.

با این‌حال، اگر معلمان رفتار تحسین‌آمیز را نسبت به تنبیه، دوبرابر یا بیشتر کنند، پیشرفت‌های بیشتری در کلاس درس مشاهده خواهد شد.

یافته های این مطالعه نشان داد که تحسین دانش‌آموزان می‌تواند ابزار قدرتمندی برای معلمان باشد تا دانش‌آموزان را وادار به سخت‌کوشی کنند و این موضوع به ویژه برای دانش‌آموزانی اهمیت دارد که اختلال دارند.

کالدارلا اظهار کرد:" تلاش افراد سزاوار تشکر و ستایش است و این مورد به عنوان بخش مهمی از پرورش عزت نفس و اعتماد به نفس در کودکان است."

همچنین از دیدگاه رفتاری، هر رفتاری که مورد تحسین قرار گیرد، می تواند تکرار این رفتار را به دنبال داشته باشد و در یادگیری مؤثر باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Educational Psychology ارائه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.