• یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98111308536
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

روز شمار انقلاب

رویدادهای ۱۳ بهمن/دیدار پرشور مردم با امام(ره) در مدرسه علوی

رویدادهای ۱۳ بهمن/دیدار پرشور مردم با امام(ره) در مدرسه علوی

ایسنا/اصفهان رویدار مهم روز ۱۳ بهمن، دیدار ژنرال هایزر – فرستاده نظامی کارتر با ارتشبد قره‌باغی- رئیس ستاد مشترک ارتش شاه و دیدار مردم با امام خمینی(ره) در مدرسه علوی است.

یک روز پس از بازگشت امام خمینی(ره) به میهن در روز جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۵۷ ژنرال هایزر با ارتشبد قره‌باغی- رئیس ستاد مشترک ارتش ملاقات کرد. قره‌باغی به فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا گفت "ارتش از دکتر بختیار حمایت می‌کند و دستورات او را اجرا خواهد کرد و اگر بختیار در مذاکراتش با آیت‌الله خمینی به سازش برسد، ارتش برای پایان یافتن بن‌بست موجود و تأمین صلح و آرامش از بختیار پشتیبانی می‌کند، ولی اگر خمینی از مذاکره برای رسیدن به تفاهم امتناع کند و درصدد تعیین یک دولت رقیب برآید ارتش به منظور حمایت از دولت و جلوگیری از سقوط آن موضع دفاعی خواهد گرفت."

سفیر آمریکا در تهران درباره موضع دولت آمریکا نسبت به جناح‌های سیاسی از وزارت خارجه کسب تکلیف کرد. پاسخ واشینگتن پشتیبانی از روند قانون اساسی و مشاوره نزدیک با دولت بختیار بود "اگر بختیار از سفیر خواست با آیت‌الله خمینی ملاقات و مذاکره کند او باید این کار را انجام دهد. اگر آیت‌الله خمینی خواستار دیدار با سفیر شد، باید ابتدا با بختیار مشورت کند.".

به سولیوان- سفیر آمریکا در ایران دستور داده شد "نباید با شورای انقلاب مذاکره نماید، زیرا این امر به نشانه شناسایی شورا به عنوان یک سازمان و یا یک دولت تلقی خواهد شد، با این حال سفیر باید تماس خود را با عناصر اپوزیسیون، که قبل از بازگشت آیت‌الله خمینی با آن‌ها تماس داشت همچنان حفظ کند".

این دستورالعمل جدید در روز ۱۳ بهمن یک روز پس از بازگشت امام خمینی(ره) به تهران به سولیوان ابلاغ  شد.

در همین روز بختیار در واکنش به استقبال عمومی مردم از ورود امام(ره)، پی‌درپی با انجام مصاحبه و صحبت در مورد برنامه‌های آتی خویش سعی در عادی جلوه دادن اوضاع دارد. مردم، چشم و گوش به مدرسه‌ی علوی دوخته‌اند. جمعیت مشتاق به دیدار امام(ره) آن‌قدر زیاد هستند که کوچه‌های اطراف مدرسه‌ی علوی مملو از آدم شده است. مردم پارچه‌های دست‌نویسی روی دیوارها نصب کرده‌اند که روی‌شان نوشته‌شده "زیارت قبول، با یک بار زیارت امام این توفیق را به دیگران هم بدهید." رهبر انقلاب به دیدار هزاران نفر از مردم مشتاق می‌روند و به ابراز احساسات آنان پاسخ می‌دهند.

در سراسر کشور تظاهرات مردم در شهرهای مختلف در مخالفت با رژیم پهلوی و دولت بختیار و حمایت از امام خمینی و جشن‌های ورود امام به میهن ادامه دارد. در بابل مردم ورود امام به ایران را جشن گرفتند و نمایشگاه عکسی از وقایع اخیر در این شهر برگزار شد. مردم قزوین هم امروز به خیابان‌ها آمدند. در شاهرود روحانیون طی تلگرافی ورود امام را به کشور تبریک گفتند و عده‌ای از مردم و کارکنان شرکت نفت در این شهر در حالی که تانکرهای نفت‌کش آن‌ها را همراهی می‌کردند به خیابان‌ها آمدند. مردم اصفهان ضمن برپایی مجالس شادمانی بعد از برگزاری نماز جماعت از مسجد مصلی دست به راهپیمایی زدند. در میدان شهدای این شهر از طرف جامعه روحانیت قطعنامه‌ای هشت ماده‌ای مبنی بر مخالفت با دولت و لزوم برقراری حکومت اسلامی قرائت شد.

جبهه ملی هم در یک اعلامیه به هشدار شاپور بختیار عضو پیشین این تشکل و نخست‌وزیر فعلی، درباره تجزیه کشور پاسخ داد و اعلام کرد "ضمن محکوم کردن هر نوع شایعه تجزیه‌طلبی و تقبیح اعمال مذبوحانه بازماندگان استعمار و استبداد اعلام می‌دارد که در اوضاع و احوال فعلی دیگر این نقشه‌های شیطانی خریدار ندارد و برادران بیدار و هوشیار بلاشک به اظهارات توهین‌آمیز آقای دکتر شاپور بختیار نیز عملاً جواب‌های دندان‌شکن خواهند داد."

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یاسر عرفات -رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین با درود به ملت قهرمان ایران و امام خمینی(ره) گفت "سقوط شاه ایران نشانه سقوط همه رژیم‌هایی است که آلت دست امپریالیسم آمریکا هستند."

منبع:

*نجاتی، غلامرضا(۱۳۷۳): تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران از کودتا تا انقلاب، جلد دوم، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha