• یکشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98111308690
  • خبرنگار : 50167

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان تاکید کرد:

جلوگیری از ایجاد وحشت در مواجهه با کرونا ویروس

جلوگیری از ایجاد وحشت در مواجهه با کرونا ویروس

ایسنا/زنجان معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان در رابطه با تفاوت کرونا ویروس و آنفلوانزا، گفت: باید به مردم اطلاع‌رسانی صحیح شده و از ایجاد رعب و وحشت جلوگیری شود.

محمدرضا صائینی شب گذشته در جلسه قرارگاه زیستی پدافند غیرعامل استان در رابطه با اعلام شرایط فوق‌العاده توسط سازمان جهانی بهداشت، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت از زمان تاسیس خود تاکنون تنها برای سه بیماری فلج اطفال، ابولا و ویروس کرونا شرایط فوق‌العاده اعلام کرده است که به طور حتم اقدامات ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی در رابطه با قرنطینه کردن بیماران، افزود: قرنطینه کردن بیماران مبتلا به کرونا ویروس توصیه سازمان جهانی بهداشت است، بنابراین اتباع خارجی که از کشورهای آلوده ممکن است وارد کشور شوند باید به مدت ۱۴ روز در محلی با امکانات لازم نگه‌داری و محل‌های قرنطینه برای نگه‌داری اتباع خارجی و در شرایط خاص تعیین شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برای ویروس کرونا دارو، درمان و واکسنی وجود ندارد، تصریح کرد: رفتار این ویروس در مورد نژاد ایرانی ناشناخته است. ویروس کرونا از انتقال فردی به فرد دیگر قوی‌تر شده و بسیاری از مشخصات ویروس جدید کرونا پنهان است، به همین دلیل موارد ابتدایی نیز باید بستری شوند، زیرا تسلط کافی به بیماری وجود ندارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده آن، تولید واکسن برای ویروس کرونا اول تیرماه است، اظهار کرد: ممکن است کشور چین سه ماه دیگر واکسن این بیماری را تولید کند ولی در کشور ما استفاده نخواهد شد، زیرا باید دارای تاییدیه WHO را داشته باشد.

صائینی در رابطه با تفاوت ویروس کرونا و آنفلوانزا، خاطرنشان کرد: باید به مردم اطلاع‌رسانی صحیح شده و از ایجاد رعب و وحشت جلوگیری شود. ویروس کرونا به دلیل اینکه شرایط آنفلوانزا را ندارد، خود محدود شونده نبوده ولی باز هم شرایط سایر بیماری‌ها با ویروس کرونا کاملا متفاوت است.

در ادامه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از فعالیت ۱۵۱ تبعه خارجی به‌ویژه اتباع چینی در صنایع استان خبر داد و گفت: این افراد تحت پایش سلامت قرار گرفتند.

ناصر فغفوری در رابطه با اتباع خارجی ساکن در استان، اظهار کرد: در استان زنجان ۱۵۱ اتباع خارجی زندگی می‌کنند که با توجه به ثبت اطلاعات آنان در سامانه وزارت کشور، اطلاعات ریز آنان موجود است.

وی با اشاره به اینکه از تعداد ۱۵۱ اتباع خارجی در استان، حدود ۱۱۵ نفر آنان چینی هستند، افزود: ۳۳ نفر آنان در فولادکاران افق، ۴۵ نفر در راشا کاسپین، ۲۹ نفر در فولاد آندیا و ۴ نفر در شرکت پیشروکاران آسیا مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه همه اتباع خارجی مشغول به کار در استان بیش از دو ماه است که وارد کشور شده‌اند، تصریح کرد: تنها یک نفر از اتباع خارجی در اوایل بهمن‌ماه وارد استان شد که آزمایش‌های لازم در خصوص کرونا ویروس از این فرد گرفته شده و نتیجه همه آزمایش‌ها منفی بود.

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون ورود و خروج چینی‌ها به داخل کشور ممنوع اعلام شده است، ادامه داد: یک تبعه چینی از اربیل عراق خواستار ورود به ایران و زنجان بود که اجازه ورود به این فرد داده نشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه اولین افتتاح کارخانه دارویی در استان به دلیل اینکه ۷ نفر از اتباع خارجی امکان ورود به کشور را به دلیل مراقبت و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس ندارند، با چند ماه تاخیر اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: ۷ نفر از اتباع چینی که برای کارخانه دارویی استان قرار بود ۵ روز گذشته به زنجان سفر کنند، اعلام شده است که حق خروج از چین را ندارند.

در ادامه، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در رابطه با کرونا ویروس، اظهار کرد: در بدو اعتقاد بر این است که این ویروس از حیوان به انسان منتقل شده ولی اکنون بحث انتقال انسان به انسان کرونا ویروس مشکل‌ساز است. کرونا ویروس‌ها از خانواده بیماری‌های سارس و مرس هستند.

محمدباقر حاج‌کاظمی در رابطه با فرآورده‌های دامی، افزود: اکنون در مورد سالم بودن فرآورده‌های دامی مشکلی وجود ندارد و سازمان جهانی بهداشت دام نیز بحث خاصی را در رابطه با فرآورده‌های دامی مورد مصرف انسان ندارد و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بحث پخت کامل و مغز پخت مواد غذایی نه تنها برای ویروس‌کرونا، بلکه برای سایر بیماری‌‎ها مانند آنفلوانزا نیز باید مطرح شود که برای کمک به پیشگیری کمک می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha