• دوشنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98111409479
  • خبرنگار : 71565

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی:

طرح معامله قرن جنایت بزرگی است که به نتیجه نمی‌رسد

طرح معامله قرن جنایت بزرگی است که به نتیجه نمی‌رسد

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه معامله قرن را در عرصه بین‌الملل فاقد وجاهت قانونی و جایگاه بین‌المللی عنوان کرد، گفت: این تصمیم آمریکا یک جنایت بزرگ و یک دروغ بزرگ است و هیچ نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با محکوم کردن طرح معامله قرن اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ روابط بین‌الملل و حوادث بعد از جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم - چه زمانی که جامعه ملل برای برخی از کشورهایی که از فروپاشی عثمانی در منطقه باقی مانده بودند تصمیم گیری کرد و چه زمانی که همین جامعه ملل در حوادث جنگ جهانی دوم برای برخی مناطق اشغالی و وضعیت آلمان تصمیم‌هایی را اتخاذ کرد- می‌بینیم که این تصمیمات همه از سوی سازمان ملل متحد بوده و سازمان ملل متحد بوده که در این حوزه تعیین تکلیف کرده است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد ادامه داد: در خصوص حوادث فلسطین هم اگر نگاهی به تحولات بعد از پیدایش رژیم صهیونیستی داشته باشیم می‌بینیم که تاکنون سازمان ملل متحد قطعنامه‌های گوناگونی را دراین باره صادر کرده تا این منطقه را سروسامان بخشد و آن را از این وضعیت نجات دهد، اما چون این قطعنامه‌ها مورد توافق طرفین یعنی فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی نبوده، تاکنون به نتیجه‌ای هم نرسیده است.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما این‌که یک کشور ثالثی بدون وجاهت و جایگاه قانونی تصمیم بگیرد و خاک یک کشور اشغال شده را به کشور اشغالگر ببخشد و نام آن را معامله بگذارد یک جنایت و یک دروغ بزرگ است؛ در واقع در اینجا سوالی مهم مطرح است که چه کسی با چه کسی معامله کرده است؟! طرف دوم که طرف فلسطینی است در این معامله کجا بود؟ حتی در آن مراسم رونمایی از این معامله هیچ فردی از سوی فلسطینی‌ها حضور نداشت.

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: در زمان صلح ننگین کمپ دیوید در خصوص آشتی دادن اسرائیلی‌ها و مصری‌ها و یا در قرارداد اسلو که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را به پای میز مذاکره آوردند، دو طرف حضور داشتند ولی این‌که خود آمریکایی‌ها با اسرائیلی‌ها معامله کنند و از طرف فلسطین، مردم فلسطین و کشورهای اسلامی منطقه بخواهند تصمیم بگیرند و نام آن را معامله قرن بگذارند یک کلاهبرداری و یک دروغ آشکار است و به هیچ نتیجه‌ای هم نخواهد رسید.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این تصمیم دولت‌ آمریکا مبنی بر واگذار کردن خاک مردم و خاک یک کشور به یک رژیم جعلی و قصد آن ها برای تحمیل یک تصمیم سیاسی بر منطقه نه تنها هیچ‌گونه وجاهت قانونی نداشته بلکه هیچ جایگاهی هم ندارد.

رحیمی جهان‌آبادی بیان کرد: البته ممکن است برخی از کشورهای محافظه‌کار منطقه از این ایده پیروی کنند، ولی از سوی دیگر خیلی از کشورهای دیگر با این موضوع مخالفت می‌کنند، حتی خود سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دولت موقت با این تصمیم مخالفت کرده است، به همین دلیل این کار به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید. از سوی دیگر این کاری که آمریکایی‌ها راه انداختند یک شوی تبلیغاتی است و هدف آنها از این کار این است که دامنه روانی و آثار امنیتی شکست سنگینی که از ایرانی‌ها در خاورمیانه خوردند، از سوی دیگر  ضعف و تزلزل عملکردی دولت دونالد ترامپ و از سوی دیگر فساد گسترده‌ مالی دولت نتانیاهو را تحت‌الشعاع قرار دهند.

رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر این‌که «تصمیم‌گیر اصلی پیرامون موضوع فلسطین خود مردم فلسطین هستند»، اضافه کرد: به هیچ عنوان آمریکایی‌ها نمی‌توانند با این سبک و سیاق مشکل فلسطین و اشغال به ناحق انجام شده یک سرزمین اسلامی را به نتیجه و سرانجام برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha