• سه‌شنبه / ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98111511045

کارگردان نمایش زال و رودابه:

نمایش «زال و رودابه» ادای دین به فردوسی است

نمایش «زال و رودابه» ادای دین به فردوسی است

ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش زال و رودابه گفت: این نمایش ادای دین به فردوسی است؛ چرا که فردوسی نقش بسیار بزرگی در احیاء زبان و ادب فارسی داشته است.

کمال‌الدین غراب در خصوص نمایش «زال و رودابه» اظهار کرد: هر چند توسط هم‌عصران فردوسی و به ویژه در دوره سامانیان تلاش‌هایی صورت گرفته تا زبان و ادب فارسی احیاء شود؛ ولی فردوسی، بزرگ‌ترین سهم در میان تلاش‌گران احیاء زبان و ادب فارسی را داشته است.

وی بیان کرد: اگر تلاش‌های فردوسی برای احیاء زبان و ادب فارسی نبود، چه بسا آثار ارزنده‌ای همچون مثنوی مولوی، دیوان حافظ و گلستان سعدی به زبان دیگری خلق می‌شد.

این کارگردان تئاتر با بیان این‌که اندیشه‌های فردوسی برگرفته از مکتب اصیل شیعه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) است، عنوان کرد: فردوسی تنها شاعر شیعی است که در سطح جهان درخشیده است.

غراب ادامه داد: به عنوان هم‌کیش و هم‌فرهنگ فردوسی سعی داشتم تا با اجرای تئاتری نسبت به فردوسی ادای دین کنم. برای این منظور به دنبال کار دیگری بودم، انتخاب داستان زال و رودابه اتفاقی بود و توسط خانم آزاده صهبایی این کار پیشنهاد شد و آن را با همدیگر به متن مشترکی برای اجرا تبدیل کردیم.

وی بیان کرد: تئاتر زال و رودابه بر اساس داستان زال و رودابه شاهنامه فردوسی است و چیزی بر آن افزوده نشده؛ جز همان‌هایی که ریشه‌هایش در اصل خود داستان وجود داشته و بهانه‌ای بوده تا ابعاد مختلف شاهنامه در این داستان به نمایش گذاشته شود. این نمایش دارای بخش‌های متنوعی برای علاقه‌مندان به تئاتر به ویژه دانشجویان و اساتید و اهل ادب و فرهنگ است.

غراب خاطر نشان کرد: در این نمایش بازیگران طراز اول تئاتر مشهد همچون مهران مطیع، امیراحسان امیر پور، حامد یزدی، عباس طاهری، علی ساعتی، سید مهدی وحیدی، سحر داودی و الهه پژوهی که نام‌داران این عرصه هستند، همکاری می‌کنند.

یادآور می‌شود، نمایش زال و رودابه از امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه آغاز و تا دوم اسفندماه در محل تالار فردوسی مجتمع دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی در ساعت ۱۸ به روی صحنه می‌رود و در طی این مدت ۱۶ اجرا در این تالار برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت بلیت به سایت مشهد گیشه به نشانی https://mashhadgisheh.com مراجعه نمایند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha