• شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98111913485
  • خبرنگار : 71402

گزارشگر سازمان ملل میزبانی انگلیس از شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی را محکوم کرد

گزارشگر سازمان ملل میزبانی انگلیس از شرکت جاسوس‌افزار اسرائیلی را محکوم کرد

یک بازرس مستقل سازمان ملل متحد از تصمیم دولت انگلیس برای میزبانی از یک شرکت جاسوسی انتقاد کرد که ظاهرا فناوری آن از سوی رژیم‌های سرکوبگر برای رهگیری پیام‌های خصوصی روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، دیوید کای، مخبر ویژه سازمان ملل در آزادی بیان که خواستار یک جنبش جهانی علیه فروش این نوع از فناوری شده است، گفت دولت‌های دموکراتیک "باید اعتراض کنند و باید استانداردهای جهانی برای صادرات چنین ابزارهایی که مطابق قوانین و حقوق بشر باشد، ایجاد شود."  

گاردین پنج‌شنبه فاش کرد، دولت انگلیس قصد دارد در نمایشگاه تجاری "امنیتی و پلیسی" ماه آتی در همپشایر میزبان ان‌اس‌او گروپ (NSO Group) باشد که یک شرکت جنجالی اسرائیلی در زمینه جاسوسی است. این تصمیم با انتقاد وکلا، کارشناسان فنی، گروه‌های حقوق بشری و یک عضو حزب کارگر مواجه شد.

ان‌اس‌او گروپ جزو سی شرکتی خواهد بود که محصولاتشان را در این نمایشگاه سه روزه عرضه می‌کنند. این مراسم از سوی وزارت خارجه و وزارت تجارت بین‌المللی انگلیس سازماندهی شده است و سوم مارس آغاز به کار می‌کند.

دولت انگلیس معمولا از حدود ۶۰ هیات از کشورهای خارجی به این نمایشگاه بین‌المللی دعوت به عمل می‌آورد و طی آن شرکت‌ها محصولاتی نظیر فناوری جاسوسی و تجهیزات کنترل جمعیت را به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه در سال‌های اخیر با حضور کشورهایی با رژیم‌های سرکوبگر نظیر عربستان و مصر برگزار شده است.

مخبر ویژه سازمان ملل در آزادی بیان گفت: میزبانی از نمایشگاه‌های تجاری برای صنایع بدون اتخاذ گام‌هایی برای ارزیابی وضعیت حقوق بشری مشارکت‌کنندگان، دقیقا حامل پیام غلطی است.

رون دیبرت، مدیر "سیتیزن‌ لب" در دانشکده مونک دانشگاه تورنتو گفت، این موسسه تحقیقاتی "جاسوسی جهانی هدفمند علیه جامعه مدنی" را ثبت کرده است که با استفاده از جاسوس‌افزاری مثل آنکه ان‌اس‌او گروپ می‌فروشد، از جمله علیه اشخاصی در انگلیس، کانادا، آمریکا و اروپا بوده است.      

دیبرت تاکید کرد، به جای میزبانی از شرکت‌های جاسوسی "به منظور فروش آن ابزارهایی که دیکتاتورها برای جاسوسی غیر قانونی از زندگی مردم در کشورهایشان به کار می‌برند، دولت‌هایی که ادعای تقویت قوانین و حقوق بشر را دارند، نظیر انگلیس، باید تدابیر حقوقی و سیاستگذاری فوری برای کنترل آن اتخاذ کند."  

شرکت ان‌اس‌او گروپ گزارش‌هایی مبنی بر استفاده از فناوری آن برای هدف گرفتن فعالان حقوق بشری و خبرنگاران در سراسر جهان را تکذیب کرده است. به گفته آن، قرار بود مقام‌های اجرای قانون از نرم‌افزار آن برای هدف گرفتن تروریست‌ها و مجرمان نظیر قاچاقچیان انسان و قاچاقچی مواد مخدر استفاده کنند.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha